Bra belysning när det behövs?

Hej,

Har tittat lite på olika alternativ för belysning i tältet eller om strömen går här hemma. Belysning med någon form av bränsle är den klassiska men LED är numera väldigt effektivt och man kan många gånger komma långt på bara ett par AA batterier.

Efter lite sökningar är det fortfarande svårt att avgöra om det finns några märken eller produkter som står ut, de e såfall möjligen Black Diamond som har 8 alternativ, uppfattar som att de är generellt omtyckta?

Jag gillar egentligen inte produkter med inbyggt batteri då de ofta framstår som slit och släng, men finns det en rimlig hållbarhet på dem och ett alternativ när det inbyggda ger upp så kan det fortfarande vara intressant.

Ett par funktioner som jag skulle värdesätta :

- Tålig
- Sprider ljuset väl
- Brinner länge på energikällan
- Energikälla som inte tar skada för att den ligger i förvaring
- Olika lägen

Kanske hade laddning via solceller inte varit dumt.

Jag gissar på att det finns en hel del erfarenhet runt detta här på forumet, har ni några tips att dela med er av?
 
Enligt dina kriterier skulle jag säga:
1 en klassisk feuerhand stormlykta, funkar alltid och ger dessutom värme och eftersom du inte skrev med låg vikt som kriterie
2 petzl e-lite. Tålig, 10 års lagringstid och lång brinntid
 
Jag har använt acecamp: led tent lamp bulb, i många år. Möjligtvis lite väl vitt ljus. Har än så länge inte behövt byta batteri. Men det är vanliga AAA batterier.
 
Bytbara batterier skall det vara även om laddbara sitter i. Går strömmen så hur laddar du då? Bor på landet och emellanåt slocknar det även vintertid. Pannlampor och handlampor finns samt ett gott batteriförråd, behöver du verkligen 10 000 Lux?
 
Har tittat lite på olika alternativ för belysning i tältet eller om strömen går här hemma.
Inte för tältet, men för hemmet vid strömavbrott kan det vara bra att ha en sådan här sittandes i ett lämpligt placerat vägguttag
Luxorparts Säkerhetsficklampa med rörelsedetektor - Uppladdningsbara ficklampor | Kjell.com
Det finns förstås många varianter på lampor som tänds automatiskt när strömmen går.
Jag som bor i Sthlm söderort har sedan flera år en äldre variant som följd av tre stora strömavbrott under kort tid (6 mån?).
 
Vi har några powerbanks som även är bra vid eventuellt strömavbrott.

Bra att ha laddkabel att koppla till bil/båtbatteri också, visst har man liteförluster vid överföring från bilbatteri till powerbank men powerbanken är smidigare att hantera medan bil/båtbatteri klarar hålla betydligt fler Ah.

/Patrik
 
Jag skiljer gärna på lösningar för olika ändamål då alternativet ofta inte blir så bra för endera.
Lampor av alla möjliga typer dräller lite överallt hemma, jag inser att det nog är lite mycket av saken, men jag är sällan utan ljus när det behövs...
En laddbar lampa, som tänder automatiskt vid strömavbrott, i ett bra placerat vägguttag hemma underlättar och är alltid beredd.
En liten LED-nyckelringslampa brukar jag ha sittandes kvar på "tvättlinan" inuti tältet och den räcker långt och finns alltid där.
För annan användning har jag upptäckt att jag oftast får användning av en avtagbar framljuslampa för cykel. Det finns flera hemma vars fästen nån gång antingen gått av eller försvunnit men lampan är kvar och lyser ofta förvånansvärt bra, inte minst i relation till priset.
För allmänbelysning, som behöver mer spridd ljusbild, i exempelvis tält fungerar ofta valfri lampa placerad i eller under en plastflaska eller plastdunk.
Som mer långvarig reserv tycker jag att att ett antal blockljus förvarade i förrådet fungerar; lyser länge, behöver inte batterier och kostar inte mycket.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...