Multiverktyg för fjällvandring?

Jag ska göra ett par fjällvandringar i sommar, bl.a. i Sarek.
Har tänkt att skaffa ett multiverktyg som passar för fjällvandring. Men har lite svårt att välja!

Någon som har något tips på ett bra multiverktyg??

Mina krav:
Kniv
Tång (med avbitare)
Sax
(Såg)
(Skruvmejsel)

Den får inte väga allt för mycket och kosta max ca1000kr.

Har fått för mig att det ska finnas någon modell där man kan skruva loss dom funktionerna man inte vill ha på verktyget, någon som vet vilken??

Har kollat på andra trådar och recensioner, men hittar inte det jag letar efter!

//Gustav\\
 
Multiverktyg

Jag kan varmt rekomendera Leatherman wave, vilken i och för sig spräcker din budget en aning, men jag tror att du skulle bli helnöjd.
Den har allt du kräver och lite till, till exempel en riktigt bra nagelfil om man inte drar sig för att använda sådana.
Kniven är väl kanske inget man ersätter den ordiarie med men repkniven är verkligen en höjdare i alla möjliga situationer.
 
Re: Multiverktyg

mattiasland; sa:
Jag kan varmt rekomendera Leatherman wave

Ja det verkar vara ett bra verktyg. Men många funktioner som man antagligen aldrig får någon användning för. Den väger även en del, 241 gram. Fast med 25-års garanti, så kanske det är värt pengarna?! :)

//Gustav\\
 
Mycket skruvmejslar...

Ja, det kan tyckas att det är lite väl mycket pryttlar på den, skruvmejslar till förbannelse till exempel. Men bortsett från skruvmejslarna, så används varenda verktyg regelbundet. Om man ser till hur ofta den används så är priset faktiskt försvarbart ;-)
 
Keras2006; sa:
Någon som har något tips på ett bra multiverktyg??

Mina krav:
Kniv
Tång (med avbitare)
Sax
(Såg)
(Skruvmejsel)

Den får inte väga allt för mycket och kosta max ca1000kr.
Ja, det här med muliverktyg är ju spännande..

Givetvis kan man behöva olika typer av verkyg för olika situationer och vandringar, men min erfarenhet är att de flesta tänger känns väl tunga för vandring.

Jag som inte gjort någon mastodont-ensamvandring har inte känt behovet av något allt för seriöst, utan en liten fällkniv har räckt. I sommar blir det en liten victorinox på 36g. Det finns i och för sig ännu mindre och lättare, men jag gillar den.

Något som kan vara värt en tanke är om det behöver finnas "allt i ett" eller om man kan ta funktionerna i flera delar. Vilket av dina krav har högst prioritet? Är det tången kan man ju ta en liten tång och sedan en fällkniv med kniv och sax. Är Kniven viktigast kan man ju ta en rejälare sådan och sen ta med en liten lätt sax i sjukvårdskittet och en liten lätt hopvikbar tång osv. (Min lilla tång med spår- och kryssmejsel klarar många uppgifter men väger in på endast 32g) På detta sätt tror jag att man kan tjäna vikt och pengar.

Det kan i varje fall vara värt en tanke.
 
carl_; sa:
Något som kan vara värt en tanke är om det behöver finnas "allt i ett" eller om man kan ta funktionerna i flera delar.

Jag är inne på samma spår. Oftast är multiverktyg en tung kompromiss där man får med en massa funktioner som man inte behöver, och saknar andra.
En Wave (eller min Gerber Multiplier) väger 240 gram, och då blir man utan pincett och korkskruv (två centrala friluftsverktyg :)).

En 83-grams Victorinox är den bästa kompromissen för mig eftersom en liten vass kniv och en sax är det viktigaste (matlagning respektive tejpklippning).
Den har dessutom pincett och korkskruv.
Om jag behöver en tång har jag 150 gram och ganska många kronor att köpa en sån för, och får då förmodligen en bättre tång än något multiverktyg.

Men OM jag skulle köpa nytt multiverktyg idag skulle det bli en Leatherman Juice CS4. Den verkar trevlig.
 
Hajjar inte riktigt vad ni ska ha tången till under vandringen? Kniv känns självklart, och sax kan jag förstå, men så fort man lägger till tången så blir det ju en rätt rejäl pjäs, och ganska många jordnötter som ska prioriteras bort?

För egen del skulle jag egentligen klara mig alldeles utmärkt enbart med en liten sax. Men det skulle förstås bli alldeles för fjolligt att ge sig iväg utan kniv, speciellt som jag redan bytt bort yxan mot en liten campingsåg.. :)


/Per
 
fson; sa:
Hajjar inte riktigt vad ni ska ha tången till under vandringen? Kniv känns självklart, och sax kan jag förstå, men så fort man lägger till tången så blir det ju en rätt rejäl pjäs, och ganska många jordnötter som ska prioriteras bort?

För egen del skulle jag egentligen klara mig alldeles utmärkt enbart med en liten sax. Men det skulle förstås bli alldeles för fjolligt att ge sig iväg utan kniv, speciellt som jag redan bytt bort yxan mot en liten campingsåg.. :)


/Per
Instämmer. Kånkade på min Leatherman i flera år, innan jag insåg att jag inte längre hade något med mig som motiverade en tång, i händelse av reparationsarbeten. Men detta gäller ju ren vandring. Har man speciell utrustning så kan det vara en annan sak.

Konstaterade också att en separat fällbar sax från Fiskars och en separat, riktig pincett vägde väldigt litet och var bättre på sina respektive uppgifter än varianterna i multiverktygen.

Använder numera frugans gamla Swiss Army, som har en del onödiga pryttlar, men innehåller sax och pincett samt kniv.

Swiss Army Classic är en klassiker bland lättpackare och väger ca 25 g.

Min Leatherman är suverän i andra sammanhang, jag har den praktiskt taget alltid i bältet.

Jörgen
 
Tång!

På fjällturer har jag alltid med mig min Leatherman PST II och tången använder jag som grythandtag. Jag vet alltid var tången är och behöver inte släpa på en tamoj.

Tången brukar även komma till nytta i andra sammanhang... annars är ju en tamoj lättare.
//Per



fson; sa:
Hajjar inte riktigt vad ni ska ha tången till under vandringen? Kniv känns självklart, och sax kan jag förstå, men så fort man lägger till tången så blir det ju en rätt rejäl pjäs, och ganska många jordnötter som ska prioriteras bort?

För egen del skulle jag egentligen klara mig alldeles utmärkt enbart med en liten sax. Men det skulle förstås bli alldeles för fjolligt att ge sig iväg utan kniv, speciellt som jag redan bytt bort yxan mot en liten campingsåg.. :)


/Per
 
Re: Tång!

Luffarn; sa:
På fjällturer har jag alltid med mig min Leatherman PST II och tången använder jag som grythandtag. Jag vet alltid var tången är och behöver inte släpa på en tamoj.

- som sagt, tyngre, och mer opraktiskt tamoj får man väl leta efter? ;)

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.