Skor för fjällvandring jämtland september?

Vilka sorts skor behöver man för att klara septemberväder vid Sylarna? Vad jag förstår så kan det snöa en del och temp nära 0 även dagtid i värsta fall. Jag kommer bara gå på leder och inga toppbestigningar osv och om det blir för hemskt väder med mycket snö kommer jag avbryta.

På sommaren går jag i Salomon techamphibian 2 men spontant känns det alldeles för klent att gå med dom på hösten även med tjocka strumpor och sealskins så jag tänkte höra mig för efter nya skor hos er med erfarenhet.

Specifika tips på skor mottages gärna. Lätt vikt är en faktor som måste med så långt det går. Budget: max 1500
 
Jag hade tagit mina åldriga Lundhagare, väl vaxade och välstoppade med ett antal ullstrumpor ;).
Har du liten budget så kolla på Blocket, just nu när semestrarna är slut verkar det vara lätt att fynda kängor, inkl Lundhags i fint skick. Prova i affären först så du är säker på storleken.
 
Borde det inte räcka med lättare kängor typ Roclite 400 (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=124360) med typ två par ullsockor eller så, eller sealskins i värsta fall?
Alltså, den sortens frågor går ju inte att svara på. Jag trodde du oroade dig för att "våta fötter"-konceptet inte skall funka i snö/kyla/slask, och pekade därför på ett enkelt alternativ, men här finns ju inget "rätt" och "fel". Många fixar att gå med blöta fötter i rätt kallt väder, jag gör inte det alls, vad som gäller för dig kan ingen annan än du veta. Vad som "borde räcka" och vad som för dig är "i värsta fall", måste du avgöra själv.

Tänker du sova i tält eller på fjällstationer? Rocklite är ju en goretexfodrad sko, som dessutom tydligen har lätt att absorbera vatten och svårt att torka. Funkar väl hyfsat impregnerad, kompletterad med gaiters och om du kan torka skorna varje kväll inomhus, men sover du i tält och de en gång blivit genomvåta (och det blir de efter tillräckligt långvarigt sparkande i snö/is/slask), är det inte så troligt att du någonsin får dem torra igen.

Det här är ju heller inga skor man kan kanta eller sparka in steg med i snön. Har du otur, det har snöat mycket, temperaturen pendlar kring noll och det blir nerisat på stigarna, får du det jobbigt på brantare ställen. Allt går ju om man tar sig tid och är lite skicklig, men det känns som en onödig begränsning.

...och bara för att jag skrivit detta, får du två veckors högtrycksväder med sommartemperaturer ;).
 
Det jag mest oroade mig för var att det skulle bli för kallt även med torra fötter och vattentäta strumpor. Som det ser ut nu blir det inte tält, och om jag hinner åka denna säsong överhuvudtaget blir det nog vid månadsskiftet om 1v ca, tidigare än jag först tänkt så slipper jag köpa så mycket ny gear i år. Klarar mig nog med sommarskor (förutsatt att sealskins verkligen håller torrt om det blir för kallt i blöta fötter).

Blir man inte blöt i kängor också tycker jag många säger?

Tack för din input joanna, hörs väl att man är nybörjare, spännande att lära sig mer och framförallt testa i praktiken framöver. :)
 
Det jag mest oroade mig för var att det skulle bli för kallt även med torra fötter och vattentäta strumpor.
Hehe, för min del är "torra fötter och vattentäta strumpor" en självmotsägelse... testade en gång och kommer inte att göra om det, men tydligen funkar det hur bra som helst för andra :O
Som det ser ut nu blir det inte tält
I så fall är det ju betydligt mindre "blodigt" med skovalet - att kunna torka skor och kläder över natten är hela skillnaden. För mig har detta blivit den helt avgörande faktorn vid valet av skor: tält i fjällen = skalkängor, stugor (åtminstone ibland) i mer alpin terräng på kontinenten = fodrade kängor. Fast jag hade med mina åldriga Lundhagare till Tatra förra hösten, och det gav viss mersmak.
Blir man inte blöt i kängor också tycker jag många säger?
Man kan bli blöt i allt om man har otur, skillnaden är väl att du är säker på att bli blöt i meshskor ;). Skillnaden mellan skal- och fodrade kängor är att de förra fungerar ändå om olyckan är framme (bara byt innersula och strumpor!), magasinerar inte blytungt med vatten och torkar inom rimlig tid.
hörs väl att man är nybörjare, spännande att lära sig mer och framförallt testa i praktiken framöver. :)
Äh, det är ju inget märkligt hokus-pokus eller förborgad kunskap, det mesta inser man snabbt med vanligt sunt förnuft efter att ha plockat svamp i hemmaskogen. Dessutom som sagt väldigt individuellt vad man trivs med, så var och en får hitta fram till sina egna modeller.
Till exempel så råkar just jag inte alls behöva vrist- eller fotvalvsstöd och hade helst velat gå i barfotaskor, men mina fötter klarar tyvärr varken kylan eller att vara ständigt blöta. För andra kan det vara precis tvärtom.
 
Borde det inte räcka med lättare kängor typ Roclite 400 (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=124360) med typ två par ullsockor eller så, eller sealskins i värsta fall?

8 av 10 funkar det alldeles utmärkt med sånna dojjer.

Personligen går jag alltid i rejäla kängor med höga skaft även om det +20 och Juli. Detta för att kunna matcha det ev. oväder som ofta dyker upp i fjällen.

Har otur (eller tur kan jag tycka för det gula fjället mot den vita snön är fantastiskt vackert) kan det se ut så här. Bild från 29 septemer 2009 i Tegefjäll. 50 cm nysnö på ca 700 meters höjd.
 

Bilagor

  • PICT7190.jpg
    PICT7190.jpg
    26.5 KB · Visningar: 1,318
Har du tänkt spendera runt 1500:- så är det kanske blocket eller nån outlet som gäller.
Men du - om du är på vandring och i rörelse så blir du inte kall om fötterna.
Det är bara om du stannar upp som du blir kall.
Eventuell väta får man ta om man ska ut i fjällen, det är nog större risk att du blir kall upptill.
Ta helst ett par tunna ullisar närmast foten och ett par lite tjockare utanpå de tunna om du måste.
Rekommenderar Ulvang eller Lundhags strumpor.
Se till att skorna sitter bra och inte klämmer vid köptillfället.
Området kring Sylarna är väldigt light, upptrampat överallt och inte så mycket vadning.
Måste du vada så ta med sandaler !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
Xilef88 La Sportiva skor rea Utrustning allmänt 1
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
oddball Skor som inte klämmer tårna Utrustning allmänt 9
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
forslund Snedslitna skor Utrustning allmänt 9
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
lotta-lisa Vinterläger/bivack skor Utrustning allmänt 2
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
kendaglish Skor Utrustning allmänt 4
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.