Passform skaljacka

Jag är bara lite nyfiken kring hur ni andra resonerar kring detta med en skaljackas passform. Ska jackan vara hyfsat slimmad/kroppsnära, så att det inte blir så mycket extraluft att värma? Eller ska jackan vara lite extra tilltagen så att man kan rymma fler lager under? Jag pratar inte om några extrema varianter av någondera, utan bara lite tajtare eller lite lösare.

Mvh /Joel
 
Jag stod och funderade på samma sak när det var dax att köpa en ny jacka. Det slutade med att jag köpte en som jag kan ha en tunn fleecetröja under. Och det har varit helt rätt för mig. Har använt den kombinationen senaste dagarna när jag varit ute med grabben. Hade även jackan i somras och där var det skönt med den lilla luftspalten.
 
Relativt tight. Annars kondenserar svetten/ångan på insidan av jackan där den fryser till is. Jäkligt kallt och obehagligt...
Underställ + tunnt mellanlager, mer kläder än så under börjar det hindra rörligheten...
 
Är det tänkt för vinter och vad ska du göra? De jackor jag har får jag in underställ, tunn fleece och en tjock fleece under och sedan är det i princip fullt. Att bara få in underställ och en tunn fleece är för lite för mig på vintern. Iofs så har jag slutat med skaljacka annat än till slalom pga att det "andas" för dåligt. Med anorak, har en Klättermusen Rimfaxe, så blir det inte mycket till kondens då det åker genom tyget. Numer har jag GTex främst som regnjacka, äger tre GTex-jackor. Min mobil som jag har i innerfickan brukar bli plaskvåt när jag åker slalom pga att min Tierra Snoowie inte släpper ut tillräckligt. Ska nog byta till annan jacka där också vad det lider.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.