Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight

pris Lunar Duo

Tomis: Hm, nu blev jag också lite sugen på detta tält. Om jag har räknat rätt så går det du beställde på omkring $330 vilket är knappt 2000kr idag.
Vad blev totala summan inkl. frakt, tull och moms?


Jag betalade 2233,74 kronor med kortet. När jag hämtade ut sakerna tillkom ungefär 850 kronor. Är inte säker på priset i dollar.

/Tomas
 
lunar duo

haloj.

Har precis varit ute med mitt Lunar Duo. Det har inte ställts på några tuffa prov förutom snö inom synhåll (Vålåfjällen förra veckan).

Jag har följande kommentarer:

- Tältet är STORT! Bra med två absider och det går ju att öppna rakt igenom.
- Lite halvkomplicerat att få upp. Inget jag gör i storm utan att svära lite tror jag, men övning ger ju färdighet.
- Hålen där vandringsstavens spets ska fästas in var för litet så det blir att fila på staven eller hålet för min del.
- Takhöjden är helt ok.
- Överlag nöjd.

Ni noterar förstås att detta inte var ngt proffsrecension direkt. Dels har jag aldrig skrivit ngn innan och dels har jag bara 4 tältnätter i min lunar duo. Alla över eller runt nollan och relativt lite vind.

Hoppas det hjälpte ngt.

Om du vill kan jag skicka bilder. sänd mig då ett mail.

//magnus
 
Lunar Duo

Jag har ett Lunar Duo som jag testat i skärgården några gånger, 3 grader resp 9 grader på natten. Har också satt upp det hemma och tätat sömmarna med silicon, se nedan.

I början tyckte jag att det var krångligt att sätta upp, men nu funkar det bättre. Eg. är det lätt, men konstruktionen på tältet är lite ovant att hantera, med ett innertält i nät och ett "hängande" golv. Man fäster först ut de fyra hörnen med remmarna som sitter fast i "ytterduken". Sedan reser man stavarna eller pinnarna. Det går att få till det ganska smidigt och snabbt.

Tycker tältet är trevligt. Mkt rymligt som sagt och härligt med gavlar helt sydda i "no see ´um"-nät och rymliga absider utanpå det - om man vill, alt. ihoprullade. Det blir mer kondens desto lägre ned mot marken man drar ytterduken. Är det torrt ute kan man köra mer öppet och då blir det nästan ingen kondens alls. Man kan också variera längden på staven/pinnen, mellan 110-130 är ok. Tältet bör kunna klara ganska bra med vind. Man behöver inte mer tält för en vandring i fjäll eller lågland vår, sommar och höst. Lägg till detta den knappa vikten på 1200 gram. Lysande.

Nackdelar?
Känns lite retro med ryggåstält. Funkar inte på berg etc. Ej självstagande.
Har inte riktigt samma kvalitet i detaljer som exv Hillberg eller North Face-prylar. Exempelvis är ventilerna vid respektive gavels ryggåsar små och veka. Tillverkaren har slarvat lite med produktutvecklingen, eller kanske snarare sparat kostnader på det. I USA kallas ju dessa tillverkare för "Cottage industry", mao det är inte samma "segment" som de stora märkena. Men funktionen är bra och helheten håller måttet.

För tätning rekommenderar jag samma metod som ibland används för tätning av fog med silicon i badrum etc: På med en sträng med silicon, blöt fingret med saliv och dra längs sömmen så att siliconet trycks in i sömmen. Använd hushållspapper att torka med om det behövs. Träna på en stuvbit innan. Går ganska fort och efter lite övning lägger man på allt längre strängar i taget, 100 cm och längre. Kolla med en snickare/plattsättare eller någon hemmafixare.

Anders
 
Vikten av sömtätning kan man fundera på. Hillebergs sömmar är precis som på andra tält med silikoniserad nylon varken limmade eller tätade, och det är inte ofta man hör om läckande Hillebergtält.

Men det beror ju också på var sömmarna sitter, hur de är utförda och hur mycket material det är som "möts" i sömmen. Taksömmar där dessutom öglor och liknande är fästa är kända riskpunkter. Jag vet inte hur det ser ut på de här tälten.

---

Hur som helst skulle jag välja Lunar Duo direkt. Lättare, större och bättre ventilerat.

Hilleberg har speciell sömnadsteknik och har dessutom ingen intruktionsvideo för hur man tätar sömarna för det behövs inte. Jag skulle i alla fall inte köpa något dylikt.

Det försnämda verkar extremt dragigt.
 
Jag har precis beställt ett OR Nighthaven;

48110_562_m.jpg

http://www.moontrail.com/or-nighthaven.php

samt ett ID Silshelter Bug Liner;

bsbl.jpg

http://www.moontrail.com/integral-designs-silshelterbugliner.php

från http://www.moontrail.com

Nighthaven skall väga runt kilot och vara "insektstätt" men ändå med ordentliga luftningsmöjligheter, dvs det borde fungera bra utan Buglinern när det är varmt och myggigt.
Buglinern väger ca halvkilot och rymmer 2 med varann bekanta personer.
Blir nog bra för ev soloturer och som extratält när man skall ut med barnen.

312 dollar inkl frakt och en del gratisgrejer på köpet.
Får se vad tull & moms landar på...
 
Senast ändrad:
Och jag har precis beställt ett Double Rainbow. Ska bli spännande att testa det! Det kommer väl rassla till ordentligt i recensionsbanken i höst, men utvärderingar av alla våra hybridtält efter sommarens användning!
 
De som är sugna på Tarptents från Henry Shire (eller valfri annan vara till ordinarie pris) kan använda rabattkoden "gear2008" på Backcountrygear.com och få fina 25% rabatt.

Själv har jag ett Contrail beställt för fina 150 $.
 
Om man använder vandrarstavar för att resa tältet, måste de vara i en speciell höjd då, eller finns det utrymme för variationer?
 
De som är sugna på Tarptents från Henry Shire (eller valfri annan vara till ordinarie pris) kan använda rabattkoden "gear2008" på Backcountrygear.com och få fina 25% rabatt.

Själv har jag ett Contrail beställt för fina 150 $.

Försökte beställa ett tarptent(Rainbow) men fick följande svar:
"The Coupon code you entered is no longer valid. We are sorry we had to revoke this promotion because the code was abused by too many people."
Tråkigt, det hade varit ett bra köp annars.
 
Försökte beställa ett tarptent(Rainbow) men fick följande svar:
"The Coupon code you entered is no longer valid. We are sorry we had to revoke this promotion because the code was abused by too many people."
Tråkigt, det hade varit ett bra köp annars.

Synd att du inte hann beställa. Jag fick mitt tält för några dagar sedan. Supersnabb leverans, bra pris och bekymmerslöst bidrag genom tull/moms till vård, skola och omsorg.

Jag fick koden via nyhetsbrev från backcountry.com Anmäl dig där så kanske liknande erbjudanden dyker upp snart.

Nu väntar jag bara på lucka i lägenhetsrenovering för lätt provtur.
 
HiLight

En fråga angående detta tält. Visserligen är min engelska lite knagglig... men när jag sökt information om detta tält kan jag inte se, vaken i text eller på bilderna, om det finns något myggnät in till tältet. Jag vill öppna tältet helt o bara ha ett myggnät för på samma sätt som det verkar funka på Lighthouse.

Tacksam för svar.
 
HiLight

Du kommer nog inte att hitta något innertält med myggnät eller liknade på HiLight. Har för mig att det är ett enkelvävstält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.