Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två?

Vilken modell skulle kunna uppfylla mina behov bäst?

• Black Diamond Distance FL

Röster: 0 0.0%
  • Black Diamond Alpine Ergo Cork

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    0
  • Enkät stängd .
Jag har fått tag på två modeller av stavar till bra priser och undrar vilken som ska behållas.
Jag kommer främst använda stavarna i Sverige i variande turer, från ett par dagar till en vecka och möjligen utomlands också men troligen aldrig i snö.

Det ligger mellan dessa två modeller:

1- Blakc Diamond Alpine Ergo Cork Pearl Black 77-130
http://m.outdoorgearlab.com/reviews...ekking-poles/black-diamond-alpine-carbon-cork
(Fast den variant jag har är inte 100% i carbon)

2- Distance FL, Oxide Black 120-140
http://m.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/trekking-poles/black-diamond-distance-flz

BD alpine har riktig bra ergonomiska korkhandtag och är kraftigare byggd men den är mycket längre än Distance FL i hopfält. 69 cm jämfört med 40 cm.

Jag kommer för det mesta vandra med tält så det kan bli lite tyngre ryggsäck.
Det som gör mig osäker här är längde på Alpine stavar. Det känns riktig smidig med Distance FL och de får lätt plats i sido fickorna på ryggsäcken vilket Apline inte gör.

Nu har det gått några år sen dessa varianter på stavarna FL har kommit ut. Har de hållit till nu och skulle ni använda de under längre turer (typ en vecka) med lite tyngre ryggsäck? Har handtaget känts bra?

Vilken av dessa två tycker ni kommer passa mig bäst?

Hur säker på foten är du?

Hejsan,

Jag har (och har haft) bägge stavarna. Det är stor skillnad på dom vad det gäller hållfastheten. Distance FL är en riktig lättviktsprodukt, smidig och allt man kan begära, men inte stark. Lyckades bryta av bägge mina Distance FL på en vandring, vid bägge tillfällena då jag lyckades halka.

Nu ska det läggas till protokollet att jag även har brutit av Alpine-staven på vandring (man är som en "smula" klumpig...), men det är stor skillnad på hur lätt det sker.

Så jag skulle egentligen bara rekommendera Distance FL som "alp-vandringsstav", dvs med mycket lätt packning på vältrampade stigar. Men sen beror det ju på hur säker på foten man är, vissa tar det ju lite mer lugnt och undviker att halka....

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om....

...du kan tänka dig ett tredje alternativ så rekommenderar jag varmt BD Trail ( https://www.addnature.com/black-diamond-trail-410505.html) och dom finns även med korkhantag.

Har använt dom vid flertalet vandringar, både under sommaren och under en vintertur. Dom är hållbara, robusta och tål tung belastning utan att knäckas och FlickLock låsen fungerar riktigt bra :)!

/A

Jag har Distance Carbon FLZ och är inne på tredje säsongen nu. Håller med Undvall om att det är en lättviktsprodukt där styrkan inte är prio ett; med det sagt har jag inte lyckats knäcka mina :) Enda gången det har känts nära är när jag har fastnat med stavarna mellan stenar. Jag har lätt packning och går med lätt skor (en veckas tälttur på sommaren 10,5 kg startvikt inkl mat om jag går solo med nuvarande utrustning).

Funderar dock på att skaffa ett par Alpine också eftersom jag nu använder stavarna som tältstänger och det större längdspannet skulle göra att barnen kan använda dem också.

Om det är viktigt för dig att kunna fästa på ryggan så har du nog svaret där (edit: förstod dock inte varför det inte funkar med båda).

Edit 2: ovan gäller att gå till fots på barmark. För turskidåkning på vintern har jag klassiska turstavar i aluminium.

Senast ändrad:
snor tråd. på tal om stavar

fanns det inte ett "stolstyg att trä på för att göra två stavar till en stol?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips