Black Diamond Alpine vs Trail Ergo

Jag håller på att söka efter en par stavar som jag ska ha till för att vandra med. Skulle vilja höra er erfarenheter på dessa stavar om ni testat dem eller hört från någon. Positiva och nackdelar.

Jag bryr mig inte om priset.
Jag vill ha handtag i kork eftersom de känns skönast.

De jag föll på är:

- Black Diamond Alpine Carbon Cork
http://www.outdoorgearlab.com/Trekking-Poles-Reviews/Black-Diamond-Alpine-Carbon-Cork

- Black Diamond Trail Ergo Cork
http://www.outdoorgearlab.com/Trekking-Poles-Reviews/Black-Diamond-Trail-Ergo-Cork

Några frågor:

- Jag är 183 cm lång och undrar om Alpine är tillräckligt långt som har max längd på 130 cm.

- Aluminium sägs vara tåligare och håller bättre än Carbon men just Black Diamond Alpine Carbon Cork verkar vara en stryktålig stav, värt att satsa på den ändå?.

- Minsta längd på Black Diamond Trail Ergo Cork är hela 74 cm lång medan Alpine Carbon är på 62,5 cm. Fungerar Trail Ergo att packa i ryggsäck om man ska ta med på flyget trots 74 cm?
Hur är den att fästa fast på ryggsäck om man inte behöver den vid vandring med sin långa längden på 74 cm?
Känns de stor och klumpig?

- Hur känns den där handtag på Trail Ergo jämfört med Alpine Carbon som har lutning på 15% medan Alpine Carbon är rak.

Tips på andra ungefärlig likadant stavar med handtag i kork.
 
Jag har BD Trail Ergo Cork och är mycket nöjd med dem efter flera års användning. Att de blir lite längre ihopfällda än BD Trail beror på de ergonomiskt vinklade handtagen som inte medger samma komprimering..
Själv är jag 193cm lång och har mina stavar inställda på ca 128cm längd när jag vandrar. Jag har även flugit med dem (inrikes) i handbagaget utan problem.

Med vetskap hur skört kolfiber är vid slag och repor rekommenderar jag aluminium för svensk fjällvandring där stenskravel och vad är vanligt föekommande
 
Jag har BD Trail Ergo Cork och är mycket nöjd med dem efter flera års användning. Att de blir lite längre ihopfällda än BD Trail beror på de ergonomiskt vinklade handtagen som inte medger samma komprimering..
Själv är jag 193cm lång och har mina stavar inställda på ca 128cm längd när jag vandrar. Jag har även flugit med dem (inrikes) i handbagaget utan problem.

Med vetskap hur skört kolfiber är vid slag och repor rekommenderar jag aluminium för svensk fjällvandring där stenskravel och vad är vanligt föekommande


Tack för din erfarenhet.
Finns det något nackdelen med handtag som har lite lutning (Trail Ergo) jämfört med de raka. Att Ergo är längre ihopfällda vet vi redan.
 
Ja nu har jag skaffat dessa.

Black Diamond Trail Ergo Cork och Black Diamond Alpine Ergo Cork.
Att handtag har lutning på 15% känns i handleden. Känns skönare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.