Exped Alpine Light stavar, hållbarhet?

Tja! Har tänkt skaffa migg ett par stavar, ska ner till alperna och härja några månader för att göra slut på sommarjobbspengarna. Låg vikt är ett måste eftersom jag kommer släpa på fullklätterutrustning + campingutrustning.

Hittade Expeds Alpine light stavar när jag surfade runt lite, 185 g per stav, fäste för stora trugor för puder när vintern kommer och extra lång grepp gjorde migg rätt så intreserad av dem. Dock så är jag lite orolig för hållbarheten. Tanken är att använda dem dels för vanlig vandring men också istället för isyxa vid vanliga nedstigningar.

Har inte klämpt och känt på dem och tror inte jag kommer att ha möjlighet att göra det heller. Exped har ju också en lite kraftigare variant som bara heter Alpine och jag funderar på om den skulle vara mer lämplig för mig. Kommer nog komma upp i strax under 20 kg packning om inte ännu mer och stavarna kommer ju användas rätt så hårt. Så nån som har ett par eller liknande av annan modell? Lågvikt, långt handtag, snötruga och starka är krav
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.