Exped Shrinkbag pro 50l som läcker

Jag har en shrinkbag pro 50l från Exped som är helt suverän på många sätt. Jag är fullständigt faschinerad över hur otroligt mycket det går att komprimera material och sen lägga i säcken. Men det måste vara något jag har bommat. Antingen är det fel på min säck eller också gör jag något fel. Jag komprimerar säcken och får ihop allt till ca 1/3 av totalen, men sen läcker det ut luft.

Finns det fler som har erfarenhet av detta eller är det jag som gör något fel?
 
Hmm, jag brukar ha en gul sån där att komprimera tältet i men hur menar du med att det läcker ut? För mig är "problemet" mer att se till att den inte suger in luft innan jag hinner stänga till ventilen. Vill du ha luft i den när du stängt till?
 
Jag komprimerar allt jag kan innan jag har stängt till ovanpå. Sen komprimerar jag allt som går genom att använda ventilen.

Men efter några timmar har det läckt ut luft någonstans. Har följt instruktionerna noggrant. Inget snack om den saken, men likförbannat är det läckage. Jag vill alltså i mesta möjliga mån ha så mycket vacuum som går i säcken.
 
Jag komprimerar allt jag kan innan jag har stängt till ovanpå. Sen komprimerar jag allt som går genom att använda ventilen.

Men efter några timmar har det läckt ut luft någonstans. Har följt instruktionerna noggrant. Inget snack om den saken, men likförbannat är det läckage. Jag vill alltså i mesta möjliga mån ha så mycket vacuum som går i säcken.

Visst menar du att det läcker IN luft i kompressionspåsen och inte ut? Om du vill ha så mycket vakuum som möjligt så handlar det ju om att det inte ska vara någon luft i påsen.
 
Jag har också lite svårt att förstå att det ska läcka ut luft. Det enda problemet jag kan se, som inte är ett problem med min, är att den ska suga in luft och bli större till packvolym. Försöker du packa den med luft i för att den ska flyta (i skridskosäck)?
 
Ja, det läcker in luft.

Beklagar språkförbistringen här. Självklart läcker det IN luft inte UT.

Har testat flera olika varianter dessutom och följt instruktionerna. Efter några timmar märks det att säcken har blivit större, och det är luft inne i säcken. Efter lite googlande upptäckte jag att ganska många har samma erfarenheter.

Finns det någon som känner till en stor kompressionssäck med ventil som är tät?
 
Funderade lite efter att jag läst tråden och ställer mig tveksam till om säcken verkligen har skall ha funktionen att hålla helt tätt en längre tid.
Ser inte inte riktigt varför det skulle vara nödvändigt att hålla något vakumkomprimerat efter att man stuvat eller packat undan påsen. Precis som med kompressionspåsen till sovsäcken så är det utmärkt för att packa allt kompakt och få plats med mycket packning i trång kajak el rygsäck m.m. men när man sedan är på väg spelar det inte så stor roll om påsarna lättar lite på trycket.
Borde det inte vara riktigt svårt att tillverka vakumtäta packpåsar i en kvalitet som skall hålla för friluftsliv då det måste finnas en öppning för packning. Är inte alls så lätt som att tillverka något vattwntätt.

Eller är jag helt ute och cyklar såhär om natten:)
 
Funderade lite efter att jag läst tråden och ställer mig tveksam till om säcken verkligen har skall ha funktionen att hålla helt tätt en längre tid.
Ser inte inte riktigt varför det skulle vara nödvändigt att hålla något vakumkomprimerat efter att man stuvat eller packat undan påsen. Precis som med kompressionspåsen till sovsäcken så är det utmärkt för att packa allt kompakt och få plats med mycket packning i trång kajak el rygsäck m.m. men när man sedan är på väg spelar det inte så stor roll om påsarna lättar lite på trycket.
Borde det inte vara riktigt svårt att tillverka vakumtäta packpåsar i en kvalitet som skall hålla för friluftsliv då det måste finnas en öppning för packning. Är inte alls så lätt som att tillverka något vattwntätt.

Eller är jag helt ute och cyklar såhär om natten:)

Så skulle det naturligtvis kunna vara, men då är det falsk marknadsföring. En kompressionssäck som heter shrinkbag borde ju utan tvekan kunna hålla undan luften väl? Och visst spelar det roll. Om jag packar min 50l säck i min 65l ryggsäck komprimerad, och sen ska ta ut den finns en stor risk att den helt enkelt sitter fast när det är dags att packa upp.

Gör jag verkligen inget fel? Eller är det här med vattentäta kompressionssäckar bara en bluff?
 
Så skulle det naturligtvis kunna vara, men då är det falsk marknadsföring. En kompressionssäck som heter shrinkbag borde ju utan tvekan kunna hålla undan luften väl? Och visst spelar det roll. Om jag packar min 50l säck i min 65l ryggsäck komprimerad, och sen ska ta ut den finns en stor risk att den helt enkelt sitter fast när det är dags att packa upp.

Gör jag verkligen inget fel? Eller är det här med vattentäta kompressionssäckar bara en bluff?

Har letat runt lite snabbt om dessa packpåsar och hittande följande på expeds egna hemsida:

"Shrink Bag Pro
High frequency welded compression bags with fold-and-roll closure and seal lip for enhanced waterproof performance. Quick and simple compression through large deflation valve. The flat/slim design, ample attachment points and the durable 210-D nylon fabric make these bags ideal waterproof compression bags for all watersport activities. Not submersible."

Då det står "Not submersible" så borde det betyda att säcken inte håller vakumtätt,

Att något är vattentätt ovanför vattenytan innebär att produkten är vattentät i det fall den ej är under tryck från miljön utifrån. Att samtidigt påstå att något är vakumtätt fast ej vattentätt när det sänks under ytan känns väldigt konstigt då det är precis samma sak(täthet på produkt under tryck,)

Förstår hur du tänker och jag skulle också bli besviken på att de inte höll tätt. Tror dock att detta inte är syftet med produkten. Är nog mer tänkt så med ventilen att man kan fylla säcken, stänga den och sedan använda ventilen för att släppa ut luften ur säcken när man pressar ihop säcken. Stänger man sedan ventilen så håller säcken formen under den tid man packar. Smart då det kan vara mycket besvärligt med luft i stängda packpåsar.
Har även lite svårt att tro att en säck som läckt in luft och blivit större skulle fastna i ryggsäck, kajak el. liknande då säcken är packad med handkraft. Aldrig vart med om att något man pressat ner hårt i ryggsäcken fastnat där, det borde väll växa lika mycket i volym som något man pressat ihop för hand i en packsäck och sedan lagt i ryggsäcken.

Tror säkert att dina argument håller för att få returnera produkten till butiken.
 
När man läser recensioner står det ofta ungefär så här:

The Shrink Bags are not completely air tight, and thus, allow the air to seep back into the bag and expand. This actually occurs fairly quickly; within minutes. Though the bag is rolled down which limits the size it can expand to, it does not stay completely compressed to the smallest size possible. Items in Shrink Bags need to be packed immediately in order to fit into the smallest space possible and it will still expand to fill whatever space is available.

...så jag är nog inte ensam om att den ändå borde kunna behålla åtminstone ganska mycket vacuum i säcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.