Beställa meindl Island pro från Tyskland?

Hej!

Jag testade ett par meindl Borneo i en butik idag, och dom satt som gjutet på mina fötter. Nu är jag dock tveksam till om det är sådana eller Meindl Island pro jag borde köpa. är Island pro annorlunda i passformen, eller borde dom också sitta perfekt? Jag vill gärna spara ett par hundralappar, så jag vill beställa från Tyskland. Kan du rekomendera någon bra tysk webbutik?

MVH
Carl
 
Nä, men jag kan rekommendera en dansk:
http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=291&Pid=7797 1299 DKK.
De är stenseriösa, och har en hel del andra bra produkter till OK priser. Växelkursen på en dansk krona är ungefär 1,24 svenska. Om du ska köpa därifrån, hör av dig till mig innan! Jag ska försöka få ihop en beställning.

Island Pro eller Borneo/Burma är som allt annat en smaksak; ingen av dem duger att vada i svenska fjällen med (utan att ta av/lösa på annat sätt), men Island är högre, och pallar därför lite mer myrmark, och lite mer lössnö vintertid. Båda kan sitta himla skönt på rätt fötter. Och vattentätheten är ett lotteri som alltid annars, tur det finns reklamationsrätt.

mvh

Anders
[Ändrat av Strykarräven 2006-02-04 kl 17:00]
 
Strykarräven; sa:
Nä, men jag kan rekommendera en dansk:
http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=291&Pid=7797 1299 DKK.
De är stenseriösa, och har en hel del andra bra produkter till OK priser. Växelkursen på en dansk krona är ungefär 1,24 svenska. Om du ska köpa därifrån, hör av dig till mig innan! Jag ska försöka få ihop en beställning.

Island Pro eller Borneo/Burma är som allt annat en smaksak; ingen av dem duger att vada i svenska fjällen med (utan att ta av/lösa på annat sätt), men Island är högre, och pallar därför lite mer myrmark, och lite mer lössnö vintertid. Båda kan sitta himla skönt på rätt fötter. Och vattentätheten är ett lotteri som alltid annars, tur det finns reklamationsrätt.

mvh

Anders
[Ändrat av Strykarräven 2006-02-04 kl 17:00]
Tjena. tack för länken. Borneo satt perfekt på mina fötter, gör Island Pro det också då? För dom är väl egentligen nästan identiska?
 
Re: Finns billigt i Sverige

-Trident-; sa:
Räknar man ihop kostnaden för den "danska" kängan blir det ca 2013 kr, och då vet jag inte om frakten ingår.
Kan du då förklara vad det är jag missat? I mitt fönster står det 1299 DKK, vilket med rådande kurs blir 1613 kr. Tillkommer frakt. Om man beställer flera saker samtidigt, eller delar på frakten, blir inte heller den kostnaden så stor. När jag handlade där senast tillkom inga skumma avgifter. Har de ändrat på något?
 
Frakt

En "butik" som jag verkligen kan rekommendera, väldigt trevlig personal, jätte bra service och hyggliga priser.

Beställde kängor,sovsäck,byxor o säck (5-6 kg) för en vecka sedan. Betalade ca 300 Sek i frakt men det tar ca en vecka innan man får grejorna och man måste betala i förskott.

Har man tid över så kan man ju alltid åka till deras butik i Odense, en trevlig resa på sommaren :)
 
Det som är lite segt med friluftslageret är att svenska kunder måste förskottsbetala innan de skickar några varor, genom att sätta in pengar på friluftslagerets konto manuellt på banken. Om man nu inte har Dankort. Å andra sidan brukar de ge lite rabatt för den olägenheten. 205 DKR blir frakten för ett 3-kilos paket.

Raskesven
(edit: såg nu att förskottsbetalningen redan var nämnd)
 
Nu har jag köpt ett par Meindl Borneo på Team Sportia. Vilka produkter bör jag köpa till för att unna vårda kängorna ordentligt? Meindl har ju lite olika produkter, och säljaren i butiken var ganska ny, och hadeinte läst på om kängorna.
 
Vårda

Här finns lite prylar

http://www.addnature.com/
Tex: Meindl Sportwax eller kanske Meindl Top Proof Spray.

Titta under "skor -> Damasker och snölås Halkskydd, skovård och tillbehör" där hittar du nog allt du behöver.

Det en hel del liknande produkter på andra ställen, men du kanske vill använda "Meindl grejor". Helt OK vax iallafall. Tänk på att du bör köpa grejor som är anpassade för kängor med "Gore-Tex foder"

[Ändrat av Roberth 2006-02-05 kl 18:48]
 
Det en hel del liknande produkter på andra ställen, men du kanske vill använda "Meindl grejor". Helt OK vax iallafall. Tänk på att du bör köpa grejor som är anpassade för kängor med "Gore-Tex foder"
Det finns inte något Gore-tex i Borneo. Skall köpa ett par sådana idag har jag bestämt. Mina Lundhags funkar inte på sommaren. Den svarta plasten funkgerar nästan som brännglas i solen.
 
Meindl fett vs Fiskars

Köpte ett par Meindl Borneo häromdan. Finns det nån anledning att inte använda fiskars istället för Meindls eget svindyra fett? Känner att Meindls luktar lösningsmedel lång väg så det kan knappast vara anledningen. Har använt fiskars tidigare utan problem.
 
Använd vax istället.
Skorna blir lika vattentäta men läder behåller utseendet och styrkan bättre.
Nikwax har en flaska som funkar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
Halmberg Beställa från utlandet? Utrustning allmänt 4
Linus_S Beställa Utrustning från USA ?! Utrustning allmänt 2
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
pack Beställa från USA Utrustning allmänt 10
penrod Meindl Dovre low Utrustning allmänt 4
anders. Meindl lapplanad GTX Utrustning allmänt 0
palacona Meindl vandringskängor Utrustning allmänt 13
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Nyback Rengöra/smörja Meindl Kansas Utrustning allmänt 1
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
Avslut080903 Meindl Air 5 vs 7 Utrustning allmänt 2
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Kvirre Meindl sportvax Utrustning allmänt 3
d_cederberg Meindl Island vs Himalaya Utrustning allmänt 0
SixtenStolpskott Meindl Island Pro för 1.266 kr? Utrustning allmänt 2
johan76eriksson "Meindl utsträckning"? Utrustning allmänt 2
Coolsson Meindl-Ge dem smörj? Utrustning allmänt 16
skaabräven meindl Army/Performance e de samma sko?? Utrustning allmänt 10
jmlove Meindl Utrustning allmänt 5
CyberJunkie Meindl Air Revolution i Göteborg? Utrustning allmänt 0
Johan_olsson Meindl Glockner Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
Micro553 Island MFS vs Alaska GTX vs ?? Utrustning allmänt 5
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.