MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum!

Såg med glädje fram emot mitt nya grytset MSR Alpine 2 Potset. Grytorna kom från Getout som dom skulle, till min förvåning såg jag den skrämmande texten på locket som var med," MADE IN THAILAND" det här är intesant tänkte jag
. Kastrullsetet var så tunt, så tunt, (detta skulle vara rostfritt stål) kände direkt att detta inte har något med MSR kvalite att skaffa!
Jag tar "tamoijen som är i aluminium och verkar mycket hafsigt ihopsatt, och ser hur det passar ihop. När jag klämmer till lite försiktigt med tamoijen ser jag att det blir bucklor på kastrullen!!!!!
Detta ska vara rostfritt!! Snacka om skitkvalitet.
Ser man till Trangia med samma princip med tamoij, så går kvalitet och passform inte att jämföra, jag menar, skall det uppstå bucklor i rostfritt efter en tamoij gjord i alumnium? Skickar givetvis tillbaka skiten till Getout och vill därför också varna övriga medlemmar att inte köpa detta grytsätt!
 
Va tråkigt. Hoppas att du slutligen får något bättre!

När det gäller kärlets benägenhet att deformeras så beror detta på två orsaker; godsets tjocklek och materialet. I det här fallet handlar det förmodligen om 18/10 eller 18/8 stål, dvs diskbänkskvalité. Å andra sidan så är de flesta vanliga kastruller tillverkade i samma stål så orsaken är med största sannolikhet de tunna väggarna.

~Paul~
 
Bra att du berättar, trist att du skulle råka ut för men allt förändras. Mina äldre MSR kastruller i Alpine serien väger tillsammans med kökssettet knappt kilot. De känns rejäla och så står det made in US på dem!
Blir man besviken så är det enda rätta att klaga på affären.
 
Mitt set väger 535g med tamoj. På dotterns står det Thailand, de väger lika lite. Rf lämnar betydligt mindre i syrliga gryträtter som vi gillar.
 
Ja va ska man säga...... var kan man få tag i USA tillverkade pottor månne? Kanske finns det andra alternativ, rostfritt tror jag att jag skall satsa på i alla fall. Jag behöver en bra potta att förvara mitt Dragonfly i, o då såg jag MSR kastrullerna perfekta, men det sket ju sig markant! Någon som har något förslag på stadigt kastrullset, länkar mm? priset gör det samma, då jag vill ha något som är värt att investera i, och där jag kan ha mitt Dragonfly.
 
Inte för att vara bråkig, men: gör det något att kokkärlet blir buckligt? Min gamla jägarkökskopia är löjligt buckligt men fungerar fortfarande utmärkt att laga mat i. Det är bara att trycka tillbaka de värsta deformationerna.
 
mitt zebra kokkärl är från Thailand, och är av rostfritt, det är fan helt oslagbar kvalitet. Kvalitet har inte med ursprungsland att göra, det borde vara ganska känt vid det här laget. Thailand och Indien har extremt bra produktionsanläggningar för rostfritt. Kvalitet handlar väl mest om beställarens spec och QA snarare än produktionsställe.
 
Bullshit!!! Alpinsetet som görs i USA är mycket bättre i kvalitet än det som görs i thailand, det är ett som är säkert! Tyvärr finns det ej att få tag i längre
.Det är väl fan inte meningen att det skall bli bucklor i rostfritt när man lyfter med en tamoij i aluminium, tänk hur det hade blivit med 2 liter vätska i byttan, ja då hade man garanterat blött ner tasken!
Hade varit mycket bättre med tjockare väggar i byttorna, ja det dubbla, hade inte gjort mig något. Dessutom var också tamoijen av skrattretande dålig kvalitet, glapp o jävlig, och riktigt tunn alu! det är bara att känna på trangias grejer för att få en hum om hur passform skall se ut. Finns ingen anledning att försvara dålig kvalitet här på forumet tycker jag..eller?
 
Bullshit!!! Alpinsetet som görs i USA är mycket bättre i kvalitet än det som görs i thailand, det är ett som är säkert! Tyvärr finns det ej att få tag i längre
.Det är väl fan inte meningen att det skall bli bucklor i rostfritt när man lyfter med en tamoij i aluminium, tänk hur det hade blivit med 2 liter vätska i byttan, ja då hade man garanterat blött ner tasken!
Hade varit mycket bättre med tjockare väggar i byttorna, ja det dubbla, hade inte gjort mig något. Dessutom var också tamoijen av skrattretande dålig kvalitet, glapp o jävlig, och riktigt tunn alu! det är bara att känna på trangias grejer för att få en hum om hur passform skall se ut. Finns ingen anledning att försvara dålig kvalitet här på forumet tycker jag..eller?

Jo, det du köpte var säkert av dålig kvalitet men det finns kokutrustning för proffskök som görs i thailand av mycket bra kvalitet. Det har inget med ursprungsland att göra. Att du har köpt ett dåligt kokset är väl tråkigt men kom inte o klaga på ursprungsland.

Framförallt handlar det väl om en dålig produkt än kvalitet.
 
Alla MSR produkter var topkvalitet innan dom överlät tillverkning till asien, det har med girighet att göra som alla säkert känner till, och då blir det ofta avkall på kvalitet, det är ju ett känt faktum. Själv försöker jag i den mån jag kan och förmår, att inte köpa saker tillverkat i dessa länder, vill ju inte riskera att främja barnarbete mm..mm
 

avslutad210712

Gäst
Alla MSR produkter var topkvalitet innan dom överlät tillverkning till asien, det har med girighet att göra som alla säkert känner till, och då blir det ofta avkall på kvalitet, det är ju ett känt faktum. Själv försöker jag i den mån jag kan och förmår, att inte köpa saker tillverkat i dessa länder, vill ju inte riskera att främja barnarbete mm..mm

Girighet eller så att det helt enkelt blir så dyrt att tillverka i västerländerna att snåla/fattiga/ekonomiska (stryk det som ej önskas) friluftsnissar helt enkelt inte köper produkterna och då finns de överhuvudtaget inte alls.

Att undvika friluftsprodukter som tillverkas i diverse skumma fabriker i öst gör troligen att man får ett väldigt litet utbud att välja mellan. Tyvärr men så ser nog verkligheten ut. Sen finns det troligen fabriker som är bättre och de som är sämre men hur skall man veta vilka produkter som är tillverkade av seriösa företag.
 
Håller med. Har du avslutad210712 något bra förslag på bra pottor till mitt dragonfly kanske, gärna rostfritt, det ska vara så tilltaget att man får ner ett dragonfly i det.,alla länkar tages tacksamt emot! maila mig kan du , eller andra med för den delen göra, har spanat på lite olika forum och sidor men det är inte helt lätt att hitta något. Som sagt, alla tips tages tacksamt emot!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.