MSR mini works?

Funkar en vatten renare på saltvatten?... står att den fixar kemikalier men... tjah... vet inte kanske dumförklarar mig själv med frågan men men svar måste jag ha hehe

Hittade nämligen den väldigt billig på Ebay 500 kr billigare med frakt än sverige så vart lite sugen visst källorna i Sörmlandsleden går att dricka men dom kan smaka "lite" jordigt ibland hehe

vatten rening
/Mats
 
Funkar en vatten renare på saltvatten?... står att den fixar kemikalier men... tjah... vet inte kanske dumförklarar mig själv med frågan men men svar måste jag ha hehe

Hittade nämligen den väldigt billig på Ebay 500 kr billigare med frakt än sverige så vart lite sugen visst källorna i Sörmlandsleden går att dricka men dom kan smaka "lite" jordigt ibland hehe

vatten rening
/Mats

Den fungerar även på saltvatten men tänk på att den inte tar bort saltet utan bara partiklar dvs bakterier och slam. Vattnet kommer att vara lika salt efteråt
 
Okej hur gör dom då när dom paddlar utomskärs med vatten :S man kan ju inte alltid vara beroende av städerna eller klarar kroppen av den mängden salt man får i sig av vattnet? :S
 
Okej hur gör dom då när dom paddlar utomskärs med vatten :S man kan ju inte alltid vara beroende av städerna eller klarar kroppen av den mängden salt man får i sig av vattnet? :S

Du lär få grym diarre om du försöker dig på att dricka saltvatten, om inte du spyr ut allting innan dess...
 
Skall man avsalta vatten så måste man pumpa genom ett osmosmembran, det går att göra mekaniskt, men det kräver mycket arbete. Oftast har man då en elektrisk pump. Det finns också varianter där solvärme destillerar saltvattnet, men de ger små mängder vatten.
 
Så det finns inget smidigt sätt att rena saltvatten med andra ord?, tycker det är synd att behöva vara beroende av privat personer å butiker hela vägen utanför sverige :S
 
Du kan ju alltid bygga en destilationstopp till kastrullen ala hembärningsapparat.

Men räkna med att det går energi - går väl om man ligger bas och kan köra med ved
 
Så det finns inget smidigt sätt att rena saltvatten med andra ord?, tycker det är synd att behöva vara beroende av privat personer å butiker hela vägen utanför sverige :S

Jodå det finns smidiga och enkla sätt att rena saltvatten däremot är det värre med att avsalta vattnet. Man kan tycka att det är synd att vara beroende av andra för att införskaffa drickbart vatten men det är enklare att gilla läget. Detta är något som har varit ett problem för människan sedan urminnes tider. Enda skillnaden är att det finns sätt att avsalta vatten idag men de är energikrävande.

Ett sätt att spara på sötvattnet är att koka din mat i saltvattnet. Det spelar ingen roll och då behöver du inte ens salta pasta- eller potatisvattnet osv. Det du skall äta bör dock vara något som passar med salt smak ;)

//Peter
 
Jodå det finns smidiga och enkla sätt att rena saltvatten däremot är det värre med att avsalta vattnet. Man kan tycka att det är synd att vara beroende av andra för att införskaffa drickbart vatten men det är enklare att gilla läget. Detta är något som har varit ett problem för människan sedan urminnes tider. Enda skillnaden är att det finns sätt att avsalta vatten idag men de är energikrävande.

Ett sätt att spara på sötvattnet är att koka din mat i saltvattnet. Det spelar ingen roll och då behöver du inte ens salta pasta- eller potatisvattnet osv. Det du skall äta bör dock vara något som passar med salt smak ;)

//Peter

Att koka pulversoppor med saltvatten är ingen bra idé...
 
Osmosfilterna har en praktisk nackdel förutom priset, har du väl börjat bruka dem måste de stå under tryck. Det här är lätt att fixa i en båt med fallhöjd under däck men vida värre i en kajak. Vår lösning heter dunk och vattenficka, de senare har bl a ortlieb. YMMV
 
Du lär få grym diarre om du försöker dig på att dricka saltvatten, om inte du spyr ut allting innan dess...
Jaså? Jag dricker Östersjövattnet utomskärs precis som det är och jag hade inget annat under 3 säsonger när jag jobbade 6-7 månader i sträck därute. Diarre, nää du, inte det minsta, inte ens en endaste dag med "lite dålig i magen"-känsla.

Är man orolig så kokar man vattnet, tycker man inte om smaken så blandar man apelsinsaft, som effektivt tar bort smaken.


Ett litet "men" bara, gör inte te på Östersjövattnet för det smakar förjävligt, blåbärssoppa däremot och fruktsoppor (ja en massa annat som "Varma koppen" mm) är helt okej även med bräckvatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.