MSR Purifier

Surfade in på addnature hemsida och såg att de sålde en MSR Purifier med en del rabatt. Jag hade tänkt köpa nåt sorts vattenreningssystem till sommaren men har inte riktigt läst in mig på ämnet än.

Vad tror ni om den?

http://www.addnature.com/product.as...FIER&log_info=klipp;MSR_MIOXPURIFIER;A4;13,14

Nåt bra att säga om vattenrening i allmänhet?

Jag har MIOX-en, den använder sig av elektrolytisk rening. Väldigt high-tech men funkar väldigt smidigt.

...jag använder den sällan, mest på låglandet, aldrig i fjällen. Men funkar när man behöver den, drar dock lite kräm så ett reservbatteri bör man ha om man använder det ofta. Eftersom det verkar genom elektrolytisk rening behöver man använda någorlunda rent vatten, alltså rent från partiklar. Detta är ju i princip aldrig något problem hos oss. Stöter man på grumligt vatten, bör man först sila bort partiklar. Fast jag tror då mer på kokning, är oftast enklare än att först sila och sen rena.

Anvisniningarna ser svårare ut än de är, man behöver normalt bara rena, inte testa först med remsor (!). Lättaste och bland det smidigaste som finns för större volymer vatten.
...har använt min sedan 2007...

Anbefalles :)

//J
 
Det tråkiga är att man egentligen behöver båda varianterna, både ett miniworks (eller liknande) för att få bort partiklar och smak och en miox (eller renigstabletter) för att ta bort virus. Sen kan man ju göra en avvägning, finns det inga virus där man ska gå så är det onödigt med en miox tex..

//Erik
 
Först o främst ska jag ha den i central Asien. Jag har ännu inte exakt koll på vad jag behöver ha där, men jag tror att jag kommer att behöva rena vattnet från virus o så. Nu klantade jag mig ju och köpte den ändå inte igår (jag hade ju tänkt göra det när det nu var rea). Men drar den en massa batteri måste jag ju veta att jag kan ladda de. Ganske dumt att hänga upp nåt så viktigt som vatten på batterier.

Jag får nog fundera vidare.
 
Ja därför är gravitationsfiltrering en av de klokare metoderna för partikelfiltrering. Men utan kemikalier eller kokning är inte jobbet gjort.
Behöver du partikelfiltera finns det ofta mer än det i vattnet.
Mer än en gång i bland bergen har jag funnit kadaver uppströms i vatten som nere vid dalen påstods vara bergsfriskt av de som inte visste.....
 
Jag har aldrig renat något vatten under de trettio år jag har hållit på med friluftsliv.
Här i Östergötland/ Kolmårdsskogarna så fungerar sjövattnet till matlagning och kaffe, det har jag aldrig haft några problem med...
Men jag har bara använt det väldigt sparsamt som dricksvatten, sånt har jag släpat med mej hemmifrån. Ganska så nyligen så införskaffade jag en vattenrenare för att jag skulle slippa att ta med dricksvatten, ju mindre jag vill bära ju mer måste jag ransonera.
Om jag skulle välja MSR eller Katadyn kändes som skitsamma, de fungerar ungefär likadant.
En slang att stoppa i sjön och en pump vilket jag skruvar fast flaskan under, det är allt...
Kravet jag hade var att det skulle vara enkelt, inga tabletter eller batterier, sen om det tar 30 sekunder att fylla en flaska eller om det tar 30 minuter spelar ingen roll, tid har jag.

Jag valde en Katadyn Vario och den är enkel att använda, liten och lätt (väger som en halvliter vatten) och den renar vattnet på skräp, partiklar och allt annat.
MEN, den tar inte bort all smak och färg och ger dig ett dricksvatten som hemma om inte sjön eller bäcken har väldigt bra och klart vatten redan innan...
Jag provade den första gången i en bäck som jag vet är "sunkig" med nästan helt stillastående flöde och då blev resultatet därefter.
Det luktade okey men smakade skog och färgen var ljust gulbrun och om alla bakterier var borta det kan inte jag se med blotta ögat.
Nä, det är väl bara att lita på produkten tänkte jag och hällde i mej en halvliter. Jag blev inte dålig på nått sett så den fungerar verkligen och kan den "rena" den bäcken så kan jag helt lita på min vattenrenare. Nu tar jag aldrig med något extra dricksvatten för när det som jag har i flaskan är slut så är det bara att pumpa nytt...
 
Men är det så att kokning egentligen är det bästa? Det dödar alla farligheter eller?

Vad är det farliga med partiklar egentligen?

Skulle det inte räcka med ett mini-works? Vad är det jag kan få i mig från vattnet om jag har renat det med en sån?

(för min del handlar det inte om vatten i Sverige, här har jag aldrig haft några problem, jag borde kanske åka till fjällen istället...).
 
Först o främst ska jag ha den i central Asien. Jag har ännu inte exakt koll på vad jag behöver ha där, men jag tror att jag kommer att behöva rena vattnet från virus o så. Nu klantade jag mig ju och köpte den ändå inte igår (jag hade ju tänkt göra det när det nu var rea). Men drar den en massa batteri måste jag ju veta att jag kan ladda de. Ganske dumt att hänga upp nåt så viktigt som vatten på batterier.

Jag får nog fundera vidare.

Tycker inte att du ska hänga upp dig på batterierna, den använder små knappceller till kameror, köp några stycken och ta med, skulle tro att du får ner ett tiotal i en tändsticksask typ ;).

Den stora fördelen med miox är att den renar från allt, mycket vatten åt gången och fort. Och väger nåt hekto, kan bäras i innerfickan på en kavaj om man är i en stad t ex.

...att filtrera vattnet i lerpölen så att de grövsta partiklarna försvinner är snabbt gjort om man är förberedd. Men sånt vatten stöter man inte på så ofta lyckligtvis...

//J
 
Men är det så att kokning egentligen är det bästa? Det dödar alla farligheter eller?

Vad är det farliga med partiklar egentligen?

Skulle det inte räcka med ett mini-works? Vad är det jag kan få i mig från vattnet om jag har renat det med en sån?

(för min del handlar det inte om vatten i Sverige, här har jag aldrig haft några problem, jag borde kanske åka till fjällen istället...).

Det finns väl en del otrevliga mikrober som överlever kokning - åtminstone i form av sporer och liknande. Möjligtvis kan tryckkokning funka, då du kan uppnå lite högre vattentemperatur. Det är kanske lika bra med både hängslen och livrem i detta fall?
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.