Msr reactor, nån som vet nåt om Co2

Skulle ha kikat lite längre ner på listan så hadde detta hamnat på rätt ställe, hur flyttar man på dette då???

Hej

Jag har uppgraderat lite under vinteren, den gamla omnifuel började fuska rejält, men den funkar i alla fall efter diverse delebyten. Men jag har länge suktat på nån av de jetboil liknande grejerna och fastnade för msr reactor eftersom jag behöver lite mer kapasitet än 1 liter. Har läst alla tester som jag hittade på nätet ( trodde jag) och hittatde brännaren för 1200 kr, slog till på den!
Sen läste jag om den höga co2 halten den producerar, och där slutar mina kunnskaper.

Nu är ju detta inte min vinterbrännare, och jag kommer ju inte elda inne i tältet utan att öppna dörren, men hur farligt är denna höga co2 halten, hur mycket tål man?? Hur stor skillnad är det mellan olika brännare, och vad gör den skillnaden i praktiken??
 
Senast ändrad:
Mängden koldioxid beror bara på hur mycket bränsle som förbräns, högre verkningsgrad som reaktor väl är byggd för innebär mindre avgaser eftersom mindre bränsle förbränns.
Det du ska oroa dig för är snarare CO, som kommer vid dålig syretillförsel till lågan i samband med dålig ventilering.

Men som sagt, det köket är knappast värre än nått annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Bränslepump MSR kök Utrustning allmänt 5
PepsAdventures MSR Whisperlite - adapter Utrustning allmänt 3
Matte83 MSR mini works? Utrustning allmänt 11
hannulan MSR Purifier Utrustning allmänt 9
Heikkinen MSR Dromedary som läcker? Utrustning allmänt 10
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
JensLarsen MSR Miniworks utan Nalgene flaska Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.