Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor?

Jo jag funderar nämligen på att köpa dessa skor ( Icebug Rapid BUGrip ) inför vintern dvs ett svenskt märke, då främst för att använda i stadsmiljö men även i skog. För även där i stadsmiljö kan det ju bli halkigt!

Är det någge bra kvalitet i dessa? (Vill ha skor som håller några säsonger)

Hur går det att gå med de speciella dubbarna på asfalt/gatsten hårda golv i köpcenter etc?

Det står ju att man inte skall använda dem inomhus men jag antar då att de främst menar parkett och plastgolv i lägenhet som kan repas/gå hål på. Spikdubbarna skall ju vara av mycket speciell patenterad sort som trycks in på hårt underlagg och gör att det inte känns som att gå på spik.

Kan någon här verifiera detta?

Hur känns det att gå i dem?
 
Jag köpte ett par Icebug (men inte just din modell) med dubbar förra vintern och misstänker att det är de jag trampade sönder något i fötterna med. I efterhand så tror jag att de helt enkelt var för platta och för stumma för mina fötter, alternativt att dubbarna tryckte uppåt på fel punkter. Har inte analyserat dem närmare men jag har köpt sole-sulor till alla mina skor för att kunna gå vettigt nu.
Skadan kan även kommit av ett par rejäla vinterstövlar tillverkade av Meindll, även de hade väldigt platt sula och är rätt stumma.

Men förutom det problemet så kändes de stabila och bra att gå i, dubbarna gav bra grepp på ren is, fast det var lätt att överskatta greppet och bli oförsiktig. Däremot så var dubbarna lite klena, de tog rätt bra med stryk på de ställen det var närmast ren asfalt.

Om du tänker a skorna när du går på staden och ska gå in på affärer, se till att det är med löstagbara dubbar. Jag skulle aldrig drömma om att gå in med mina, nöter rejält bra på underlaget kan jag tänka mig.
 
Jag köpte ett par Icebug Gryllo i vintras och tycker de är helt OK så länge underlaget är snö och is eller möjligen hala rötter och stammar.
De är naturligtvis helt förkastliga att ens titta på inomhus (nåja...) p g a dubbarna. Detta gör ju f ö att de är svåra att prova också... Man kan ju liksom inte snöra på sig hemma och gå in dem!
Trapphuset är också en pärs - blankt stengolv och 16 dubbar är en dålig kombination.
Du nämnde köpcentrum. Det skulle jag av ovan nämnda anledning inte rekommendera.

Hm, jag låter negativ, tycker jag - det är inte meningen. De gånger jag använde dem i vintras var när det inte fanns något alternativ och jag vill springa året runt.
Jag äger i nuläget inga andra terrängskor vilka ju säkert är mer användbara men som sagt; på riktigt halt underlag är dubbarna den enda lösningen, tycker jag.

Stadsmiljö? Alltså; jag har faktiskt tagit bilen när jag skulle springa med mina Icebug för att springa två km på asfalt känns sådär...
Inte för att det känns som att springa på spikar men det känns hårt och stumt. Det är ju faktiskt inga löparskor på det sättet.
Men jag vill inte vara utan mina:)
 
Jag är gammal orienterare och använt dubbskor sen de kom till Sverige. Dubbarna som sitter på Icebugs skor är lite mindre än de som sitter på orienteringsskor, men funkar kanon i skogen ändå. Att springa på hårt underlag, typ asfalt, funkar bättre än med motsvarande orienteringsskor, men inget att rekommendera längre sträckor.

Det är viktigt med placeringen av dubbarna, så de inte sitter på "fel" ställe och klämmer mot foten. Har haft en del problem med dubbskor som gjort det. En del orienterare brukade ta bort en eller två dubbar för att lindra detta problem. Med mina Icebugs har jag inte haft det problemet.

Vill du ha ett par skor som funkar på isiga och leriga skogsstigar är Icebugsen verkligen ett bra köp. Även på mycket isiga asfaltsvägar funkar det kanon, men då får det vara bra isigt/snöigt. Inomhus kan du glömma... du lär göra märken väldigt snabbt.

Springer du mycket i stenig terräng funkar dubbskor också bäst. Minste lilla fukt och du får inget fäste alls med dina vanliga löpskor, men med dubbskor biter det som bara den.
 
Jag är alltså ute efter ett par promenadskor ej löpskor, som jag främst tänkt använda i stadsmiljö under promenader på vintern.

Frågan är då om det går med tanke på dubbarna?

Icebug har ju nått system med dubbar som trycks in då man går på hårt underlag. Så då kanske det funkar?

I affärer så har de ju främst hårt stengolv, det borde väl hålla för dubbarna?
 
Jag har ett par "BugGrip Multirun" som är en löparsko som jag använder på asfalt och i löpspår vintertid. Dessa har fungerat alldeles ypperligt i flera år nu... jag använder dem även vid promenader, och det går givetvis också bra, jättesköna och varma.

Däremot att använda dom inomhus skulle jag inte göra, möjligtvis på stengolv som i matbutikerna när man åker och handlar funkar ju, men man hörs... och det blir lite halkigt med dubbarna.
 
'stengolven' i matbutikerna är oftast en vanlig cementmosaik som faktiskt är rätt så porös, dubbar lär göra märken på dem.

Starka klinker typ granitkeramik klarar sig nog, om de inte är polerade/högblanka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
robert.karlstrom.77 Actreryx Acrux AR Erfarenhet? Utrustning allmänt 0
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
johan.martensson.9 Erfarenhet av solcellsladdare?? Utrustning allmänt 1
Askel Erfarenhet av Urberg (outnorths märke) Utrustning allmänt 5
Avarage Erfarenhet av företaget trekkinn??? Utrustning allmänt 6
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Smogz Erfarenhet av barfotaliknande hiking? Utrustning allmänt 53
Vandringshyveln Erfarenhet av nya Mjölner 75? Utrustning allmänt 0
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
fahjoh0 Mattermos som värms i mikro - erfarenhet av? Utrustning allmänt 4
mipert Gerber pocket sharpener. Erfarenhet? Utrustning allmänt 22
Ninai Erfarenhet av kängan Viking Duckhunter Utrustning allmänt 3
borka Gamla material, gammal kunskap och erfarenhet Utrustning allmänt 13
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
jonaslundmark Icebug och Graninge - samma sula? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.