Torktid för Sawyer mini

Jag har försökt googla fram info men ej hittat, men hur lång tid tar det för ett Sawyer mini att torka? Jag tänkter just när det kommer till frysrisken.
 
Enklast är nog att fråga tillverkaren, antingen direkt via e-post (customer@sawyer.com), kontaktformulär (https://sawyer.com/contact/) eller i diskussionen under "Social Comments" i produktinfon (https://sawyer.com/products/sawyer-mini-filter/).

Då frostskador inte täcks av garantin borde de åtminstone kunna ha en uppfattning om saken (de har ju uppenbarligen tänkt/resonerat kring det), och i så fall har deras (ev.) rekommendationer säkert viss säkerhetsmarginal också.

Posta gärna här om/när du får svar, kanske finns fler som undrar samma sak!
 
Tack för tipset. Borde givetvis tänkt på det själv :) Jag har mejlat dem och skriver här när jag fått svar.

Mvh
 
Sawer mini går inte att använda när det är kallt ute....keramfiltret fryser sönder då en liten mängd alltid kan finnas kvar.

Pajade mitt filter så när det låg ute i ett uterum....av misstag;)

från sawer

Before initial wetting

Filter is safe from freezing temperatures if it has never been wetted.
After initial wetting

While there is no definitive way to tell if a filter has been damaged due to freezing, Sawyer recommends replacing your filter if you suspect that it has been frozen.
During trips

If you are in freezing temperatures, we recommend that you store your filter in your pocket or close to your person so that your body heat can prevent freezing. THERE IS NO WARRANTY FOR A FROZEN FILTER.
 
Det känns lite som slöseri, men jag beställde ett nytt för säkerhets skull. Jag har ju haft det på tork i ett par veckor ibland och ändå kunnat skaka ut vatten så det är mycket möjligt att droppar varit kvar under lång tid och sedan frusit sönder filtret. Jag fick lite issues av vad som troligvis var dåligt vatten en gång så det är väl bäst att vara på den säkra sidan.

I framtiden ska jag vara mer noggrann med att inte låta filtret frysa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.