Mora Bushcraft Black

Jag har köpt ytterligare en kniv som kom idag. Här är lite bilder ifall någon är intresserad av denna modell. Den heter Mora Bushcraft Black och har ett rejält blad i kolstål. Jag vet inte vad det är för stål men eftersom det inte står något om Triflex gissar jag att det är Moras 1095 ekvivalent. Bladlängden är ungefär samma som den perfekta Mora Nr 2 och tjockleken är 3,2 vilket är strax över en millimeter tjockare än tvåan.

Jag köpte kniven eftersom jag gillar den nya Robust och tycker att knivarna får en bättre balans och ergonomi med det något tjockare bladet. Bladet har en anodiserad finish som är olik något jag tidigare sett på knivar. Det enda liknande jag sett är HA-modellerna av Trangias kök. Det rör sig inte om någon beläggning som på t ex ESEE's knivar utan det är ytan på själva stålet som är blankt svart och skyddar alltså från rost. Mycket snyggt och funktionellt! Naturligtvis kommer anodiseringen på slipfasen att försvinna vid slipning men det kommer bara göra kniven ännu snyggare. Till skillnad från Robust har Black en perfekt slipad 90-graders bladrygg med distinkta kanter som är perfekta för att rugga till fnöske eller använda tändstål. Det ska tilläggas att mitt exemplar anlände skarpare än moror brukar. Mycket vass men med en liten mikroegg som knappt går att se. Jag täljde en timme idag och det finns inte tillstymmelse till märke i finishen som verkar vara ganska slitstark.

Jag tycker om skaft-typen även om dess design på många sätt är diametralt motsatt det smidiga skaftet på Nr2. Detta skaft lägger stor tyngdpunkt vid god säkerhet med ett ordentligt fingerskydd samt ett stort gummigrepp som sitter fast i handen. I motsats till tvåans hala träyta vars spolformade skaft dock möjliggör maximal närhet och kontroll över eggen. Två olika koncept som är bra på olika saker. Black-skaftets rejäla och ergonomiska gummigrepp gör att man kan få en oerhörd kraft i skären. Jag kunde utan problem och med full kontroll skära av grova slanor. Den enda kniv jag har erfarenhet av med ett skaft som tillät lika kraftfulla snitt är Bark Rivers Aurora.

Minus för skaftet är att jag upplever materialet som lite för klistrigt. Jag har erfarenhet av det tidigare och vet hur slabbigt det blir med kåda och smuts. Fällkniven F1 har ett perfekt skaft och Black skulle vara ännu bättre om man använde sig av samma material (Thermorun) som har idealiska grepp och formegenskaper.

IMG_2628.jpg

Det fantastiska kolstålsbladet med välgjord finish och lasergravyr.

IMG_2630.jpg

Här jämförd med en äldre modell som jag köpte på Clas Ohlson för några år sen. Skaft-typen var helt ny då och jag antar att detta var ett test.

IMG_2631.jpg

Jag gillade aldrig balansen i den här äldre kniven, det fanns ingen vikt alls i bladet och om läsaren någon gång använt en Leatherman Wave eller dylikt vet han/hon vad jag talar om. All vikt i handen och bladet går icke att förnimma. Något jag ogillar starkt.

IMG_2632.jpg

Detta löses med den nya Black som har perfekt relation i förhållande till det kraftigare skaftet. (De äldre tunnare mora-bladen har god balans med de andra skaft).

IMG_2634.jpg

Här jämförd med F1. En svart kol vs en vit rostfri.

Forts. följer.
 
IMG_2638.jpg

En till jämförelse med den kända F1.

IMG_2637.jpg

Tjockleken jämför med den kraftiga F1. Black är mer lagom.

IMG_2635.jpg

Här med en Nr2

IMG_2642.jpg

Slidan är mycket bra. Överlägsen den man får med till Companion då denna har ordentlig bältesögla i något slags flexibel gummiplast. Man kan byta till Clips och slidan är alltså väldigt mångsidig. Det enda jag skulle önska är en utpräglad "tumknapp" som på Robust-slidan. Lättare att lossa kniven med en hand.
Öglan kan rotera vilket bidrar till en mycket bekväm användning då man smidigt kan vinkla upp slidan när man ofta böjer sig eller sätter sig runt lägret. Jag kan inte nog understryka vilken bra lösning detta är! Bättre än en som hänger och slänger hej vilt.
IMG_2644.jpg

Bara denna funktion lätt värd hundra spänn.
 
Black är ovanligt kostsam för att vara en "morakniv" och vissa har svårt att smälta det dyrare priset. Vid en jämförelse med konkurrenterna är Black fortfarande oerhört prisvärd och tämligen billig i inköp. Man bör vara medveten om att det inte går att jämföra denna kniv med de billiga mora-alternativen. Fit & Finish är mycket bra på denna kniv. Bladbehandlingen är inte gratis. Slipningen på bladryggen är skarpare och mer välgjord än på min F1. Tången löper nästan genom hela skaftet. Slidan är mer funktionell och påkostad än de billigare alternativen. Till skillnad från Hultafors är Moras knivar till hundra procent tillverkade i Sverige. Jag skulle gärna betala mer för att få ha kvar tillverkningen och kvaliteten det medför.
IMG_2640.jpg

Här är ett exempel på hur kvaliteten ökats. Samma modell av slida men den äldre till höger har vassa plastfogar som sticker fram. Detaljer som dessa gör att man får ett betydligt gedignare intryck av black. Att hålla och använda en kniv är i högsta grad något taktilt varför beskrivning i text och bild har stora brister.

IMG_2625.jpg

Här med Opinel 7 Carbone samt matchande katt. Han gillade black!

Fler får gärna bidra med egna intryck om Mora of Swedens nya kniv Black. Jag ska försöka återkomma med en riktig "recension" när jag efter en tid använt kniven ordentligt och har riktiga erfarenheter.
 
Tack för recensionen. Några kommentarer.

Det är helt klart så att MoS har höjt finishen i samband med en del modeller de sista åren. Det visar sig dock också på priset. Det är inte längre samma slit och släng-knivar som tidigare. Jag tror knappast att på diverse arbetsplatser köper in hinkvis med Black. Snarare kommer de att satsa på Hultafors arbetsknivar.

Frågan är således vilken riktning MoS tänker ta i framtiden? Är det månne så att man sakta håller på och ändrar på sin försäljningsstrategi? Dvs i stället för att slumpa ut massvis med billiga knivar så börjar man mer och mer satsa på kvalitet och finish i själva ihopskruvandet?

Detta kan vara bra och dåligt beroende på vilken prisklass man hamnar på med framtidens modeller. Men det kan också vara så att man biter sig själv i rumpan om man inte ser upp ;).

~Paul~
 
Kan nog bli ett införskaffande av den kniven också, har redan flera saker i tråden...
F1 - Check
Vänsterhänt - Check
Tissot klockan - Check ;-)
Opinell - Check
...
 
Kul att ni gillar recensionen.

Tack för recensionen. Några kommentarer.

Det är helt klart så att MoS har höjt finishen i samband med en del modeller de sista åren. Det visar sig dock också på priset. Det är inte längre samma slit och släng-knivar som tidigare. Jag tror knappast att på diverse arbetsplatser köper in hinkvis med Black. Snarare kommer de att satsa på Hultafors arbetsknivar.

Frågan är således vilken riktning MoS tänker ta i framtiden? Är det månne så att man sakta håller på och ändrar på sin försäljningsstrategi? Dvs i stället för att slumpa ut massvis med billiga knivar så börjar man mer och mer satsa på kvalitet och finish i själva ihopskruvandet?

Detta kan vara bra och dåligt beroende på vilken prisklass man hamnar på med framtidens modeller. Men det kan också vara så att man biter sig själv i rumpan om man inte ser upp ;).

~Paul~

Jag håller med. Men jag tror inte vi behöver oroa oss. Jag är säker på att Mora står med minst en och en halv fot kvar i sin hantverkarbas. När jag var och botaniserade i den lokala järnaffären hade Mora bästa platsen med sina fina displayboxar och Hultafors en mer undangömd hylla. En Mora Craftline Q i kostade 40 kr. En HighQ kostade 60 kr. Hultafors motsvarighet låg väl på någon tia mindre men är förmodligen också minst en tia sämre. Mora verkar medvetna om sin konkurrensfördel och har tydligt utmärkt med flagga och text att knivarna är svenskgjorda.

Naturligtvis säljs inte Black i hink. Det är den ju som du säger inte ämnad för. Jag tycker ändå att det är en bra produkt som jag tror kommer sälja bra. Mora har ju även tidigare tillverkat dyrare modeller med träskaft och liknande.
 
Kan nog bli ett införskaffande av den kniven också, har redan flera saker i tråden...
F1 - Check
Vänsterhänt - Check
Tissot klockan - Check ;-)
Opinell - Check
...


Bra smak ;)
Dock så är jag inte vänsterhänt. Min mer kapabla högerhand balanserar och krumbuktar med telefonkameran! F1or och Opineller är väl i var mans hem? Men kul med klockan! Jag rekommenderar varmt Black!
 
Alltså... Jag måste ställa en dum fråga. är stålet alltså svart? eller är det en beläggning?

...och ja, inom kort traskar jag iväg och köper en sån. :)

Det är själva stålet som är svart. Stålets yttersta lager så att säga. Om du skulle känna på bladet med slutna ögon skulle det bara kännas som vanligt blankt stål. Detta lager kan såklart slitas bort men det är betydligt mer motståndskraftigt (och dyrare) än en beläggning som läggs på ovanpå stålet. Djävulskt läckert i verkligheten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.