Besviken på Mora

Hej

Jag gillar att vara ute i skogen och tälja, göra grotkrokar och annan utrustning. Köpte en Mora bushcraft forest:

http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-forest?group=prod_prod_grp-s1/60

Jag föll för reklamen, den ligger under äventyr på deras sida och den heter bushcraft. Bland det första jag gjorde med den var att "batonga". Bladet kom på en knast och eggen fick då en "buckla" se bild:





Ska det verkligen vara så att en kniv med ett sånt namn inte klarar en sån uppgift? Jag mailade Mora om saken men fick inget svar alls, riktigt dåligt.

Funderar nu på en ny kniv och har kollat in Craftline HighQ Robust:

http://www.moraofsweden.se/bygg/craftline-highq-robust

den är billig och har ett tjockare blad, finns även modellen Companion Heavy Duty MG, det verkar vara typ samma kniv, bara annat handtag?!:

http://www.moraofsweden.se/aventyr/companion-heavy-duty-mg

Största frågan är dock om det blir någon Mora över huvud taget, så tråkigt när företag inte svarar på mail.
 
Ser inte ut som det lossnat nån bit ut mera böjt sej. Beror nog på att den är rätt mjuk och rätt tunn egg. Hur håller den skärpan. Det är nog inte menat att man batonga med, lite konstigt med långa bladet och en bushcraft.

Seved
 
Ser inte ut som det lossnat nån bit ut mera böjt sej. Beror nog på att den är rätt mjuk och rätt tunn egg. Hur håller den skärpan. Det är nog inte menat att man batonga med, lite konstigt med långa bladet och en bushcraft.

Seved

Jag har ingen koll på hur skärpan håller sig, har inte så mycket erfarenhet att jämföra med. Som du säger så har ingen bit gått av utan bladet är lite böjt.

Det jag gillade med dom andra knivarna är att dom har kolblad och kolblad är det enda jag har lyckats bryna vasst. Har en del övning framför mig :)
 
Jag har ingen koll på hur skärpan håller sig, har inte så mycket erfarenhet att jämföra med. Som du säger så har ingen bit gått av utan bladet är lite böjt.

Det jag gillade med dom andra knivarna är att dom har kolblad och kolblad är det enda jag har lyckats bryna vasst. Har en del övning framför mig :)

Ja hade bladet varit hårdare, hade med all säkerhet lossnat en bit. Vet inte vilket som är bäst. Det är väl lika illa vilket igentligen. Mora härdar inte så hårt har jag för mej. Bara en bit över 50 tror jag.

Ja bryna har defenitivt mycket med övning att göra. Nu är jag ingen expert på å bryna jag använder pasta o lumptrissa, på bänkslipen. Men jag har fått bäst resultat när jag sätter fast brynet i skruvstycket och håller stadigt i kniven.
Sen gäller det att brynet är hårdare än stålet, så keram o diamant brynen är nog bäst.

Seved
 
Bladet ser ut att vara samma som på Mora 2000, och den Mora 2000 jag har har jag klyvt vedträn med genom att dunka med ett annat vedträ på knivryggen utan några problem.
Antingen är det otur eller så har du fått ett måndags exemplar.
 
Skadan har troligtvis tillkommit när kniven stötte mot en knut som är hårdare än själva ämnet. Sandvik härdar den här kniven till 57-58 HRC. Vinkeln ligger på ca 22 g med en pytteliten microegg. Hade bladet varit hårdare, låt oss säga 60-61 HRC, så hade eggen flisat ur. I det här fallet så avvek eggen i stället. Frågan är vilket som är bäst. Personligen föredrar jag när eggen flisar ur eftersom det begränsar skadeområdet. En avvikning försvagar bladet en bra bit runt omkring själva skadan.

Jag tror inte att det har varit något fel på värmebehandlingen. Sandvik är så hemma på att behandla 12C27 att det är löjligt. De kan göra det i sömnen. De gör dessutom stickprov och om en kniv mot all förmodan inte klarar det så åker hela batchen i bingen. De är mycket petiga på det här området.

Skadan uppstod helt enkelt eftersom den eggvinkel och hårdhet som bladet besitter inte klarade av den hårda knuten samtidigt som man utsatte den för slag. 12C27 är skapligt slagsegt för att vara rostfritt men om man vet med sig att det blir en del klyvande och bankande på bladet så bör man välja kolstål.

Jag är lite osäker om garantin gäller i det här fallet eftersom det hänger på hur MoS ställer sig till det numera så populära sättet att klyva större kubbar genom att banka på bladet med en pinne. Hade jag ägt en knivbutik så hade jag visserligen bytt kniven av goodwill men samtidigt påpekat att diverse handhavande inte täcker garantin. Med andra ord. Nästa gång - inget byte.

För mig är den aktuella kniven mer än jaktkniv är en bushcraftkniv. Den främre delen är ju utformad för att befrämja knivens förmåga att flå vilt.

Lycka till trots allt och håll oss ajour!

~Paul~
 
Japp 12c27 precis som AEB-L är nog bland dom segaste rostfria stålen man kan ha och jag håller med tokigt att döpa den till bushcraft.
Ja självklart är Sandvik bra på 12c27 :) men jag tror inte det där bladet är 57-58 . då skulle inte eggen vika sej. Kan ju även hända att slipfasen blivit överhettad vid slipning.

Seved
 
Japp 12c27 precis som AEB-L är nog bland dom segaste rostfria stålen man kan ha och jag håller med tokigt att döpa den till bushcraft.
Ja självklart är Sandvik bra på 12c27 :) men jag tror inte det där bladet är 57-58 . då skulle inte eggen vika sej. Kan ju även hända att slipfasen blivit överhettad vid slipning.

Seved
Ja, så kan det vara. Felaktig slipning har förstört ett och annat blad. Nu vet jag inte om TS har slipat kniven själv eller om den varit fabriksslipad. Om det är det senare så är risken för att de har tabbat sig ganska liten. Jodå, den ligger allt på 57-58 när den lämnar fabriken.

Som sagt, 12C27 avviker vid dessa grader. Jag har haft en hel hop med knivar som har reagerat på samma sätt. Inte en av dem har flisat ur. Det vill säga om man undantager de gamla knivarna från 50-talet. De härdades avsevärt högre än dagens knivar.

~Paul~
 
Tyvärr verkar detta vara vanligt på dessa knivar, har sett det hända flera av de denna typ av knivar från Mora. har dock använt deras Clipper modeller i kolstål under lång tid och dessa har klarat all misshandel som man kan ge en kniv och de håller bra och är mindre dyra än de i mitt tycke sämre Bushcraft modellerna.
 
Ja, så kan det vara. Felaktig slipning har förstört ett och annat blad. Nu vet jag inte om TS har slipat kniven själv eller om den varit fabriksslipad. Om det är det senare så är risken för att de har tabbat sig ganska liten. Jodå, den ligger allt på 57-58 när den lämnar fabriken.

Som sagt, 12C27 avviker vid dessa grader. Jag har haft en hel hop med knivar som har reagerat på samma sätt. Inte en av dem har flisat ur. Det vill säga om man undantager de gamla knivarna från 50-talet. De härdades avsevärt högre än dagens knivar.

~Paul~

Du får förlåta mej men jag tror inte det bladet är så hårt. :) iaf inte på den fläcken. Konstigare saker har hänt än att ett ohärdat blad smiter igenom.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.