Besviken på Mora

Du får förlåta mej men jag tror inte det bladet är så hårt. :) iaf inte på den fläcken. Konstigare saker har hänt än att ett ohärdat blad smiter igenom.

Seved
Du kan ha rätt men specen säger 57-58. Självklart kan det av och till hända att ett måndagsexemplar slipper igenom. Vad som däremot orsakat den aktuella skadan är trots allt en gåta. Hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt att kniven stött på en spik ;).

~Paul~
 
Tyvärr verkar detta vara vanligt på dessa knivar, har sett det hända flera av de denna typ av knivar från Mora. har dock använt deras Clipper modeller i kolstål under lång tid och dessa har klarat all misshandel som man kan ge en kniv och de håller bra och är mindre dyra än de i mitt tycke sämre Bushcraft modellerna.

Är detta vanligt, så har dom problem. Jag har sett huggare i 440C och har alldrig hört att dom har problem.

Seved
 
Tyvärr verkar detta vara vanligt på dessa knivar, har sett det hända flera av de denna typ av knivar från Mora. har dock använt deras Clipper modeller i kolstål under lång tid och dessa har klarat all misshandel som man kan ge en kniv och de håller bra och är mindre dyra än de i mitt tycke sämre Bushcraft modellerna.
Kanske läge att tillskriva MoS eller Sandvik?

~Paul~
 
Du kan ha rätt men specen säger 57-58. Självklart kan det av och till hända att ett måndagsexemplar slipper igenom. Vad som däremot orsakat den aktuella skadan är trots allt en gåta. Hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt att kniven stött på en spik ;).

~Paul~

Ja vem vet :)

Seved
 
har ägt den kniven i några månader nu och har haft med mig denna ut i skogarna en hel del. förvisso till lättare arbeten som att skära korvförpackningar, grillpinnar, kapa rep, rensa fisk, men även till en konsvervburk och tändstål. om det nu är som så att det är samma stål som i mora2000 så är jag jättenöjd då denna används i jobbet som snickare varje dag.
självklart finns det bättre knivar, men för 200kr så är det en utomordentlig kniv.
jag har alltid en bättre dyrare kniv som jag alltid ser till att ha vass och en böskniv som man kan peta och bända med. på såvis behöver man inte vara allt för rädd att slöa skiten.
 
Rätt verktyg och krav

När det gäller att klyva upp kvistig ved brukar det inte räcka med kniv eller spånkniv utan det brukar behövs yxa, vresiga stycken kan t o m kräva vedkil.
Det är mycket kniv i en Mora. Vill man snida mycket titta på nusnäsmodellen. YMMV
 
Håller med sajberjohan här också råkat ut får dessa problem under de senaste 2 till 3 åren med att eggarna viker sig och det är på olika mobeler, men min trotjänaren 711 här jag haft i 6 år och misshandlat hårt utan skador, för mig så känns det som att bladen har blivit sämre
 
Jag är lite osäker om garantin gäller i det här fallet eftersom det hänger på hur MoS ställer sig till det numera så populära sättet att klyva större kubbar genom att banka på bladet med en pinne. Hade jag ägt en knivbutik så hade jag visserligen bytt kniven av goodwill men samtidigt påpekat att diverse handhavande inte täcker garantin. Med andra ord. Nästa gång - inget byte.


För mig är den aktuella kniven mer än jaktkniv är en bushcraftkniv. Den främre delen är ju utformad för att befrämja knivens förmåga att flå vilt.

Lycka till trots allt och håll oss ajour!

~Paul~

har fått ut på garanti när en kurs deltagare slog av en 711 när han fällde ett stort träd, MoS sa det ska den hålla för och jag fick en ny

har hört 2 st förklaringar till det avsmalnade bladet och båda har med Norge att göra.¨
1. hört av folk i från MoS -norrmännen vill kunna bre sina smörgåsar på ett enkelt sätt. Så avsmalnaden är en smörkniv. :)
2. bladet är tunt för att det ska vara lättare att flå sälar med tjockt fettlager

håller med om att denna bladform inte är bra som en så kallad buchcraftkniv, för mig så ska en buchcraftkniv kunna lösa samtliga uppgifter i skogen och då tycker jag att det ursprungliga mora knivbladen är överlägsna, inte bäst på något men bra på allt, och varför lägger man en micro egg den suger. man får ju slipa om knivarna direkt när man får dem.
 
1. för mig så känns det som att bladen har blivit sämre

2. har fått ut på garanti när en kurs deltagare slog av en 711 när han fällde ett stort träd, MoS sa det ska den hålla för och jag fick en ny

3. har hört 2 st förklaringar till det avsmalnade bladet och båda har med Norge att göra.¨
1. hört av folk i från MoS -norrmännen vill kunna bre sina smörgåsar på ett enkelt sätt. Så avsmalnaden är en smörkniv. :)
2. bladet är tunt för att det ska vara lättare att flå sälar med tjockt fettlager

4. ursprungliga mora knivbladen är överlägsna, inte bäst på något men bra på allt,

5. och varför lägger man en micro egg den suger. man får ju slipa om knivarna direkt när man får dem.
1. Hm, har svårt att tänka mig att Sandvik medvetet skulle ha försämrat kvalitén på sitt stål. Eventuellt har man börjat härda lite mjukare men det försämrar inte stålet som sådant. En sänkning av en och annan HRC-grad kan i vissa fall vara en logisk följd om man vet att kniven skall användas hårt.

Dock så säger man på MoS att knivarna i 12C27 ligger på 57-58 HRC, vilket antyder att man inte ändrat något i den vägen.

2. OK, det var ju bra. Vi får hoppas att de är lika snälla i det här fallet. Skall bli intressant att följa det.

3. Haha, den första förklaringen har jag lite svårt att tro på ;). Den andra har med jakt att göra och som jag skrev tidigare så är bladets främre form sådan för att underlätta i samband med flåning och liknande. Sälarna har kanske bidragit :).

4. Ja, det kan jag hålla med om.

5. Det är enklare för tillverkaren att slipa på det viset, samt de flesta användare kör inte på nollegg ändå. Jag har de senaste åren inte hittat en enda kniv som inte har en liten microegg. Med tanke på att man vill få en högre grad av hållbarhet i eggen så är det kanske en naturlig väg att vandra.

Jag håller dock med dig. Hellre hade jag haft ett hårt blad och nollegg i stället för ett mjukare blad med microegg. Förmodligen hade dock svensson klagat på att deras blad flisar ur för mycket ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.