Mora eller Fällkniven?

Hej!

Jag funderar på att skaffa en ny kniv men kan inte riktigt bestämma mig vilken väg jag ska gå, det slutgiltiga målet är dock en all-round kniv som ska hålla för allt (överdriv inte, ni vet vad jag menar).

Frågan är då hur man ska lösa detta.

Moraknivar vet jag att det håller oerhört hög kvalitet för deras prislapp, något som min Companion kan vittna om, men då de saknar full/hel tång så undrar man lite över deras hållfasthet.

Om Mora blir valet så handlar det om Morakniv Bushcraft Black (300-400kr), vilket verkar vara deras kraftigaste kniv.

Andra vägen är en Fällkniven kniv, dessa knivar har en betydligt högre prislapp (!) men kanske det är värt det (?). Här får man ju full/hel tång och ett tjockare blad.

Om Fällkniven blir valet så är det en F1 (1100-1400kr) eller S1 (1500-1700kr) som gäller.

Den ska vara bra på att spänta, skära/kapa trådar och snören av olika slag, batonga (?) och kanske till och med hugga lite (ytterst sällan) osv.
 
Jag har alla tre, men det är svårt att råda eftersom samtliga är bra var och en på sitt.

Hållfastheten är dock god för alla modellerna.
Det handlar nog mer om vad du vill kosta på.

S1 klarar med råge det du vill göra, den är liksom F1 rostfri och den har en bra geometri för vedklyvning.

Ja S1 får bli mitt svar!

Hugga är ingen av dessa bra på.

Mikael
 
Japp, ska du spänta lite mindre ved utan att behöva svära för mycket så ska du upp i S1:ans storlek (minst, tycker jag som gärna vill 2 cm till).
S1:ans nackdel är det lite väl spinkiga greppet. Mora Companion (framförallt HD) vinner där vad gäller komfort. Greppet på Black är katastrof enligt mig.
Min stående rekommendation är Peltonen sissipuuko, och i mitt fall gärna den lite större M95 (som väger lika mycket som S1 men erbjuder längre blad och kanske lite bättre allroundprofil på bladet). Men för klyvning är S1:ans slipning bra som sagt.

Kniv/kr vinner Moran, helt klart. En F1 är inte 10ggr bättre kniv än Mora Companion, tycker jag.
 
Intressant hur olika vi är, som uppskattar kvalitetsknivar. Jag föredrar i motsats till grönafaran gummi i handtaget och helst plast i slidan i min bruksknivar. Skönt och säkert att hålla och lätt att hålla efter. Stabbat trä är iofs inte långt efter att ha plast i skaftet. Men casströmen är väl inte stabbad eller?
 
Börjat tänka

Hej!

Jag funderar på att skaffa en ny kniv men kan inte riktigt bestämma mig vilken väg jag ska gå, det slutgiltiga målet är dock en all-round kniv som ska hålla för allt (överdriv inte, ni vet vad jag menar).

Frågan är då hur man ska lösa detta.

Moraknivar vet jag att det håller oerhört hög kvalitet för deras prislapp, något som min Companion kan vittna om, men då de saknar full/hel tång så undrar man lite över deras hållfasthet.

Om Mora blir valet så handlar det om Morakniv Bushcraft Black (300-400kr), vilket verkar vara deras kraftigaste kniv.

Andra vägen är en Fällkniven kniv, dessa knivar har en betydligt högre prislapp (!) men kanske det är värt det (?). Här får man ju full/hel tång och ett tjockare blad.

Om Fällkniven blir valet så är det en F1 (1100-1400kr) eller S1 (1500-1700kr) som gäller.

Den ska vara bra på att spänta, skära/kapa trådar och snören av olika slag, batonga (?) och kanske till och med hugga lite (ytterst sällan) osv.

Har du börjat tänka i banor av F1 S1 osv kommer du inte få ordning på tankarna för än du sitter där med någon av dessa. Troligen kommer du köpa både Mora och S1. Som ägare av F1 kan jag tycka den är väl grov i bland och lite kort när man skall slå på den för att spänta. Men den tål att leka med. Går du upp till A2 osv råder jag dig en yxa i stället. Men du kommer alltid klara dig med en Mora. Att köpa dessa är bara ett bevis för att man blir lurad av reklam. Med mig inräknat.
 
Mycket pengar blir de om man ska köpa en ny buskkraft kniv.
Innan man vet om man blir en buskman som kommer att få användning för sin dyra kniv föreslår jag att köpa några olika passande knivar på loppis. Själv använder jag en fulltånge kniv jag hittade bladet på utan handtag på. Efter ha gjort ett skaft i enträ har den hängt med i fyrtio år nu. Den är stor och funkar bra att banka på för att klyva. Några mindre moraknivar från loppis hänger också med sedan många år.
Om jag ska lyfta fram en liten behändig modern kniv jag köpt under det här årtusendet som jag gillar är EKA Swede 10. Tillräckligt stor och rejäl men ändå liten.
Jag använder oftast tre knivar. Den första jag beskrev för grövre jobb eller skära upp ett stort bröd.
Fällkniven EKA för lite av varje och gärna för lite matpyssel.
En mindre eller större filé kniv för fisk eller tunna köttskivor eller annat matjobb.
Att lägga ut över tusenlappen för en kniv är nog något man gör efter noga övervägande.
Om man inte är kniv aficionado eller har stor användning.
 
Som ägare av F1 kan jag tycka den är väl grov i bland och lite kort när man skall slå på den för att spänta. Men den tål att leka med. Går du upp till A2 osv råder jag dig en yxa i stället. Men du kommer alltid klara dig med en Mora. Att köpa dessa är bara ett bevis för att man blir lurad av reklam. Med mig inräknat.

Var har har du blivit lurad av reklam för Mora och Fällkniven?
Jag läser inte jakttidningar o.liknande, så jag vet inte hur reklamen ser ut.

Om eggen är för grov eller för tunn, så får man ju slipa till den efter sina egna behov.
Jag använder både Mora och Fällkniven dagligen på jobbet och bägge gör det man kan förvänta sig.
Min Mora Black används mer sällan till förmån för Mora Robust, som är mkt bra.

Vad gäller större knivar i A2 storlek, föredrar jag en Odin före en lillyxa.
Om det gäller S1, så kompletterar jag gärna med en yxa, men det är inte ofta.


Mikael
 
Intressant hur olika vi är, som uppskattar kvalitetsknivar. Jag föredrar i motsats till grönafaran gummi i handtaget och helst plast i slidan i min bruksknivar. Skönt och säkert att hålla och lätt att hålla efter. Stabbat trä är iofs inte långt efter att ha plast i skaftet. Men casströmen är väl inte stabbad eller?

Inte stabbad, men fint oljad ek och med tanke på att jag valde O2 stålet så måste det också skötas. Men jag har för vana att ta hand om mina prylar efter att ha varit ute så det är inget problem
 
Proffs

Var har har du blivit lurad av reklam för Mora och Fällkniven?
Jag läser inte jakttidningar o.liknande, så jag vet inte hur reklamen

Mikael

Med all respekt för dig som proffs så ska du ha det bästa. Men vi andra ynkliga som går ut i skogen och leker kommer klara oss med en Mora. Men du bara kom på att en Fällkniven ska jag ha en dag. Men det är roligt med fina knivar tycker även jag.

Jag var tvingad att googla fram vad en Odin är. En kniv på 300 mm som kostar över 5000:- och då undrar jag om din arbetsgivare betalar den för du måste ju ha den i tjänsten eftersom du använder den dagligen.
 
Med all respekt för dig som proffs så ska du ha det bästa. Men vi andra ynkliga som går ut i skogen och leker kommer klara oss med en Mora. Men du bara kom på att en Fällkniven ska jag ha en dag. Men det är roligt med fina knivar tycker även jag.

Jag var tvingad att googla fram vad en Odin är. En kniv på 300 mm som kostar över 5000:- och då undrar jag om din arbetsgivare betalar den för du måste ju ha den i tjänsten eftersom du använder den dagligen.

Jag använder min Odin privat och inte på jobbet och jag har betalat den själv.

Frågan står obesvarad, var blev du lurad av knivreklam?

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.