Vässa en Mora 2000?

Goddag!

För några månader sen skaffade jag mig en mora 2000 för 179kr, kniven var då sylvass och kunde med rätt vinkel raka hårstråna från min arm.

Någon vecka senare så var jag på ett jobb och skulle skära av en helt till synes vanlig repbit, lina, eller vad man nu ska kalla det. Anyway så hade linan en kärna av tunn ståltråd så eggen på min kniv blev platt på en sträcka kring 3-4cm.

Jag inhandlade något billigt diamantbryne-set och började arbeta med det mot kniven, men kan f*n inte få kniven vass igen. Är helt okunnig gällande slipning och hur det går med olika ståltyper, så jag vänder mig till er och hoppas på lite vägledning.

-vicktor
 
Efter din eggskada på kniven måste slipfasen lyftas upp. Inget för brynen utan slipsten eller slipband, men akta härdningen. Med tanke på knivens pris skulle jag rekommendera att börja med en ny.......Spik och ståltråd måste man undvika....
 
Goddag!

För några månader sen skaffade jag mig en mora 2000 för 179kr, kniven var då sylvass och kunde med rätt vinkel raka hårstråna från min arm.

Någon vecka senare så var jag på ett jobb och skulle skära av en helt till synes vanlig repbit, lina, eller vad man nu ska kalla det. Anyway så hade linan en kärna av tunn ståltråd så eggen på min kniv blev platt på en sträcka kring 3-4cm.

Jag inhandlade något billigt diamantbryne-set och började arbeta med det mot kniven, men kan f*n inte få kniven vass igen. Är helt okunnig gällande slipning och hur det går med olika ståltyper, så jag vänder mig till er och hoppas på lite vägledning.

-vicktor
Hej och välkommen Viktor.

Du har tyvärr lyckats med att rulla över eggen till endera sidan, dvs orsakat något som i fackterm kallas för plastisk deformation. Hade bladet varit hårdare härdat så hade du fått en del urflisning i stället.

Du måste räta ut eggen igen, vilket kan resultera i urflisning trots allt eller en upprätad och försvagad egg. Det är därför på sin plats att slipa bort hela det här området, dvs lägga på en ny egg.

Jag antar att det är det här du har (utan framgång) försökt att göra. Problemet är att det inte är så lätt för en nybörjare att klara det här medelst frihandsslipning.

Det finns otaliga tips och videor på nätet gällande slipning/bryning, vissa är bra andra dåliga. I ditt fall så handlar dina misslyckanden med största sannolikhet på att du inte hålle en koncis vinkel under hela slipsessionen. Det betyder att du vobblar och därmed ruinerar din egg gång på gång.

Det finns en uppsjö av guidade system som kan underlätta för en nybörjare. Det bästa är enligt min åsikt Spyderco TriAngle Sharpmaker. Om du investerar i ett liknande system så bör dina problem vara tämligen lätta att åtgärda, om inte så får du kanske förbättra dina slipkunskaper eller eventuellt sända kniven till omslipning till en erkänd bra firma (Fällkniven AB, Sliperi Eggen, Slipkliniken osv).

~Paul~
 
Efter din eggskada på kniven måste slipfasen lyftas upp. Inget för brynen utan slipsten eller slipband, men akta härdningen. Med tanke på knivens pris skulle jag rekommendera att börja med en ny.......Spik och ståltråd måste man undvika....

Okej. Ja, priset var bra så en ny får det nog bli, även om det kanske hade varit nyttigt med att lära sig att fixa till en bra och fin egg på en kniv.
 
Köp en vanlig slipsten och lägg den platt på ex.v. bordskanten och för bladet över stenen med cirklar i en femkronas storlek. Vattna stenen emellanåt och håll vinkeln.
 
Hej och välkommen Viktor.

Du har tyvärr lyckats med att rulla över eggen till endera sidan, dvs orsakat något som i fackterm kallas för plastisk deformation. Hade bladet varit hårdare härdat så hade du fått en del urflisning i stället.

Du måste räta ut eggen igen, vilket kan resultera i urflisning trots allt eller en upprätad och försvagad egg. Det är därför på sin plats att slipa bort hela det här området, dvs lägga på en ny egg.

Jag antar att det är det här du har (utan framgång) försökt att göra. Problemet är att det inte är så lätt för en nybörjare att klara det här medelst frihandsslipning.

Det finns otaliga tips och videor på nätet gällande slipning/bryning, vissa är bra andra dåliga. I ditt fall så handlar dina misslyckanden med största sannolikhet på att du inte hålle en koncis vinkel under hela slipsessionen. Det betyder att du vobblar och därmed ruinerar din egg gång på gång.

Det finns en uppsjö av guidade system som kan underlätta för en nybörjare. Det bästa är enligt min åsikt Spyderco TriAngle Sharpmaker. Om du investerar i ett liknande system så bör dina problem vara tämligen lätta att åtgärda, om inte så får du kanske förbättra dina slipkunskaper eller eventuellt sända kniven till omslipning till en erkänd bra firma (Fällkniven AB, Sliperi Eggen, Slipkliniken osv).

~Paul~

Tackar tackar!

Jo, jag har helt klart förstört kniven med mina försök att få den vass. Kniven är rejält slö och även extremt repig på bladet nu, så jag får nog investera i en ny kniv, och kanske ha kvar den gamla för att försöka förbättra sliptekniken, eller kasta bort den.

Tack för svar!
 
Köp en vanlig slipsten och lägg den platt på ex.v. bordskanten och för bladet över stenen med cirklar i en femkronas storlek. Vattna stenen emellanåt och håll vinkeln.

Det är nog bortslösade pengar eftersom jag helt saknar erfarenhet inom knivslipning. Däremot ska jag nog höra om någon vän eller släkting kan göra detta!

Tack för svar!
 
Med grovt bryne och vatten går det att höja slipfasen som beskrivit. När du slipat upp en en ny slipfas är det med finare slipmedel, våtpapper i olika grovlekar, lätt att få kniven blankare igen. Därefter är det dax att bryna egen och stringla kniven.
Repor i stål tas lätt bort med finare våtslippapper på en plan yta. Vill du ha det blankt buffa med autosol och linneduk. Det kräver bara lite fingerflit.
Enklaste sättet lära sig göra ett nytt jobb är fråga och be det få visat annars finns en utmärkt beskrivning av knivbryning i Lars Fälts Uteliv.
 
Köper du en ny kniv så har du en gammal att lära dig att slipa fram en ny egg på!

Den gamla delen som har vikt sig kan du ta bort med ett diamant bryne.

Sedan rund maskin/vevdriven slipsten med vatten eller en vanlig våtslipsten som en tidigare rekommenderade!

Avsluta med ett bryne med finhet på 1000-2000 (räcker för bruksknivar IMHO).

Dels har du nog nu lärt dig en hel del om knivslipning samt har en vass kniv du inte behöver vara rädd om.

Min Mora 2000 har väl hängt med i 7-8 år och slipats ett antal gånger, dock inte efter en så stor skada som i detta fall.
 
Jag är knappast nån mästare på knivslipning men jag kan göra kniven bruklig åt dig och samtidigt hålla en minikurs med dig om du vill.

Plats: Södertälje.
Tid: Efter behov när det är möjligt att planera in det.
Kostnad: Stå ut med att jag pratar i ett.

Alternativet som du nog kommit fram till är att köpa en ny och öva själv på den gamla...det är ingen dålig ide och kostnaden torde vara överkommlig.
 
Aj aj tråkigt. Dom kan inte vara så hårda mora 2000. Jag skulle vilja hårdhets prova en.Måste skaffa en o prova.

Seved
 
Är det inte Sandvik 12c27 som är i den kniven, det brukar ju vara ganska starkt, eller? Visserligen kan härdnigen påverka om eggen viker sig eller spricker, sedan har man faktiskt en ganska tunn egg på kniven...

Jämför med knivar i 440 som nästan alltid måste ha en vad jag antar kallas "en sekundär egg" de sista milimetrarna mot själva eggen med en trubbigare eggvinkel än den tidigare eggvinkeln.

(Jag älskar mina snåriga förklaringar!!!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.