Vässa en Mora 2000?

Osökt kommer man då inte på flygplatsrutinerna, vilka under många år och i flera aspekter varit löjeväckande och knappast något som gör att man som flygresenär känner sig tryggare.

Fast å andra sidan är det inte så länge sen man kunde flyga inrikes i Sverige med en rejäl slidkniv i livremmen. Senast jag var på väg att kliva ombord med kniv i livremmen (före kriget mot terrorismen) kom jag dock på att de rimligen BORDE kunna ha synpunkter och stoppade ned kniven så gott det gick i benfickan iställen när jag passerade gaten...
 
Ja både GB och DK har stränga knivlagar. I danmark åkte en kille nyss fast då han hade en kartongkniv i bilen när han hämtade en vän från krogen. Killen var påväg hem från jobbet, och jag har för mig att han riskerar fängelse. I Dk har man även tydligen restriktioner mot tumöppning varför man inte bör ha med sig letherman mm. De har tydligen en egen variant med "nagelöppning". Hade några scouter från GB hos mig, och de ansåg att min laplander med 75mm egg var en mördarkniv..

Det bäst att läsa på inför resor, en SAK är nog lämpligare än de flesta knivar.
 
Oh herre j....... Jag har hört att man i Storbritannien är lite hysterisk gällande knivar men inte trodde jag att det var så här illa. Jag tror trots allt man i vårt land har lite större acceptans gällande knivar eftersom vi är lite mer naturfolk är vad bitterna är.

~Paul~
 
För 1,5 år sen skulle jag åka till Danmark med ett gäng scouter i yngre tonåren. Buss från Uppsala till Göteborg och sen färja. Självklart knivar i samtliga ryggsäckar och hur onödigt det än är så var det väl ett par stycken som redan hade hunnit hänga den i bältet.

Framme i terminalen var det bara att börja köa för ombordstigning, när vi närmade oss "gaten" så såg vi röntgenapparaterna och de stora skyltarna med överstrukna knivar.
Snabbt av med allt (men diskret). Och våga inte ens säga ordet kniv högt! Redan nedpackade knivar flyttades från lockfack till kalsongpåsar.

Inga större problem dock. Inga röntgade väskor utan jag gick igenom och fortsatte uppför landgången mot färjan. Så småningom märkte jag att gänget som gått igenom den andra biljettkontrollen kommit efter, så jag gick tillbaka för att kolla. Inga problem heller - jag mötte dem ganska snart. Men när en av de unga herrarna såg mig på avstånd så hör jag plötsligt hans ljudliga stämma över halva terminalen: HEJ ERIK! HUR GICK DET FÖR ER MED KNIVARNA?!
 
För några år sen fick jag en graverad Brusletto (2500kr +) av min fru. En superfin, norsk liten friluftskniv som jag älskade helhjärtat.

Snacka om att sila mygg och svälja kameler!
För något år sedan (kanske nu med) hade de "säkerhetskontroll" innan man gick ombord på Cinderella (direkt till vänster om rulltrappan), den såg ut att vara samma röntgen för bagaget som på flyget, när jag kom in i hytten och skulle ta anteckningsmaterial och penna från väskan hittade jag min Mora 2000 i ytterfickan, den hade de inte sagt något om...

Någon vecka tidigare hade vi varit i Kloten och fiskat, det var då kniven hamnat där.
 
Uppenbarligen är en Victorinox ok att ha med sig i UK men inte på London Eye. Det var metallsökare och allmänt tafsande för att åka med det där hjulet. Efteråt gick två tjejer in i gondolen med speglar och kollade så ingen glömt en bomb.

En enkel Fällkniven U2 är olaglig i UK, bara U1 är OK då den saknar spärr.
Anledningen till de totalt fanatiska knivlagarna i UK beror på att man förbjudit enhandseldvapen TOTALT sedan en skolskjutning för några år sedan. Då tillgången på eldvapen minskat till i princip noll har buset börjat använda kniv istället, därav förbudet.
I Danmark är det förbud mot knivar som kan öppnas med en hand, tex Fällkniven P. Det är därför den finns i två versioner.

I Tyskland har de i princip samma lagar som här vilket innebär att deras ovanliga LL80 "fallskärmsjägarkniven" är förbjuden.

Jag har hört om fler britter som fått problem då de åkt från bushcraft-träffar och fastnat i poliskontrollen eller om de åkt med tåget i tunneln.

Vad blir nästa sak? olaga saxinnehav.

Det var mycket bättre förr, för 11/9 2001. Själv fastnade jag med en F1 i handbagaget i München. Tullkillen tittade på mitt pass och SFOR-ID och frågade om jag var militär. Jag svarade och killen sade "ta inte upp den i planet så går det bra".
 
Ta den största flatfil du hittar och spänn/spika fast den på ett stabilt underlag sen drar/trycker du ifrån morakniven mot filen i filriktningen så avverkar du snabbt material. Sen förslagsvis 220 torrslippapper, sen 180 våtslippapper, sen 320, sen 1200 och sist läderstropp. Är du någorlunda nykter under utförandet så vinklarna inte blir helt åt skogen så får du en vass morakniv för några timmars arbete och en minimal ekonomisk investering.
 
Knivlagen är en tolkningslag, av polismannen på platsen. Vem bär vad varför? På ölschappet eller krogen fel, på väg till och från fiskevattet ok.
Den som sköter sig och uppför sig prydligt är inte i målgruppen. Men kajor, tjafsare och felbeteende bör nog inte bära sina knivar. Beslag låter rimligt och åtal enligt knivlagen.
 
Klart att med avverkning kan repor putsas bort och med vax kan du högglanspolera om det är din grej. Knivar är verktyg av stål. Brynen av diamant går det snabbt att arbeta med, du behöver olika grovlekar. Det brukar vara brukaren som håller kniven vass.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.