Vässa en Mora 2000?

SFS 1988:254

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
---
Med andra ord: Ska du ut i obygden är det helt ok med kniv i bilen - hjälpen finns ju inte alltid om hörnet. Men ska du ut på dans (eller till ICA) så får kniven inte ens ligga i bilen.
 
Ja, det där låter logiskt. Det borde m a o vara ganska riskfritt att ha kniv i bilen trots polisens presumtiva genomsökning. Det gäller helt enkelt att ha en bra förklaring till hands ;).

~Paul~
 
Ja, det där låter logiskt. Det borde m a o vara ganska riskfritt att ha kniv i bilen trots polisens presumtiva genomsökning. Det gäller helt enkelt att ha en bra förklaring till hands ;).

~Paul~

Parar du kniven med en liten kasse gammalt grillkorvsembalage och en tändsticksask så kan du untan vidare hävda att du vart ute och grillat i all enkelhet...

...men personligen skulle jag inte lita till polisernas godtycke. Det har jag alldeles för mycket erfarenhet för att göra.
 
Parar du kniven med en liten kasse gammalt grillkorvsembalage och en tändsticksask så kan du untan vidare hävda att du vart ute och grillat i all enkelhet...

...men personligen skulle jag inte lita till polisernas godtycke. Det har jag alldeles för mycket erfarenhet för att göra.
Hm. Personligen så brukar jag talets gåva ;).

~Paul~
 
"Knivlagen" (SFS 1988:254), i synnerhet §1, andra stycket, är lagom "gummiaktig" för att kunna beslagta skruvmejseln för Knarkar-Pelle men i samma andetag inte vara tvungen att befria någon från en multitång på ungefär samma plats.

"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

"..utrustning för viss tjänst....". Detta släpper ju igenom snickaren som äter lunch med alla verktyg på sig, scouterna, hemvärnsfolk, jägare och andra som tydligt utmärker sig att behöva en kniv (eller annat föremål.....). Detta innebär att du inte måste lägga ifrån dig din lilla samekniv du brukar ha i bältet bara för att du skall gå in på Statoil innan du (iklädd grönkläder) skall ut i skogen. Förutsatt att det är normal tid på dygnet. Om du dock har en machete i bältet kan det, för "husfridens" skull, vara lämpligt att lämna den i bilen.

".. eller om innehavet med hänsyn....". Detta släpper igenom medelsvensson och hans lilla Schweiziska armékniv eller multitång i fickan eller i bältet (utom på krogen). Detta innebär också att du får ha dina knivar i bilen när du vill, du får bära runt på din nyköpta fina kniv i påsen på stan men kanske inte ta upp den och visa den på ett fik osv.

Om du har en kniv utan fodral liggande på instrumentbrädan i en bil med körförbud mitt i natten och du kör stenfull, då åker du säkert dit på det. Om du har samma kniv i fodral i bakluckan (där ingen ens ser den) en vanlig dag, då händer ingenting.

Numera visiteras alla precis överallt i sporthallar så det kanske är lugnast att lämna även den lilla röda kvar hemma men det finns faktiskt prejudikat på att en städad person på krogen FÅR ha med en liten röd.

Art, behov, omständigheter:
Fällkniven S1, skall ut och jaga, Konsum Arvika = nemas problemas.
Billig Mora, självförsvar, Stureplan = verboten.
Victorinox, braohagrej, Stureplan = det ingen vet har ingen ont av men du kan åka dit på den, men då åker du säkert dit på något annat innan.
 
Jag är inte det minst orolig egentligen, men samtidigt är det ju en lag som fungerar bra så länge det inte är idioter som på fältet ska avgöra dess tillämplighet. Dessvärre är väl andelen idioter i poliskåren inte mindre än i resten av samhället, varför lagen ändå känns lite sisådär.

Tyvärr finns det ju ett antal lagar som ernjuder en lite portion rättsosäkerhet, medan det stora flertalet lagar snarare släpper igenom en hel del otyg på rättsäkerhetens altare. Man borde kanske ta och bli justitieminister och styra upp det där...
 
Har man nu problem med att farbror blå vill ta din fovoritkniv som du anser du fått bära så är det bara att överlämna kniven. Dock kan du ange att du bestrider beslaget, och då polisen inte får tolka lag blir det då upp till domstol att avgöra vad som var rätt och fel.
 
För några år sen fick jag en graverad Brusletto (2500kr +) av min fru. En superfin, norsk liten friluftskniv som jag älskade helhjärtat.

2006 åkte vi på en klätterresa till Wales tillsammans. Använde kniven hela tiden, gjorde eld, skar upp mat mm. Efter några veckor bestämde vi oss för att ta färjan över till Belfast för mer camping och vandring på Irland. Vid incheckningen screenade de våra ryggsäckar. Jag hade packat ner kniven ordentligt nånstans i mitten av min 100liters säck tillsammans med trangiakök, tält och trad-rack. Killen som kollade skärmen frös till och ropade genast på sina kollegor. -Knife, knife, knife! Ordet gick som en löpeld mellan personalen i färjeterminalen och inom loppet av 10 sek var vi omringade av vakter och poliser.

Med dragna pistoler riktade mot oss frågade de vem som ägde kniven. När jag sagt att den var min uppmanade de mig hotfullt att ta fram den ur väskan, sakta! Jag vände mig mot min fru och sa på svenska; Vilken cirkus, det här är ju inte klokt. Då skrek de åt oss att prata på engelska.

Jag tog fram kniven och la den på disken. De tog kniven och drog med mig in i ett rum vid sidan av. Min fru fick inte följa med utan stod utanför och oroade sig. De förhörde mig om varför jag försökte smuggla med mig en kniv ombord på båten och trots att jag upprepade att jag var en campare och behövde kniv till allt möjligt för att kunna göra det gav de sig inte. Jag bad om ursäkt och sa att jag gärna tog min kniv och väska och gick min väg men det funkade inte heller. Som svar fick jag att om jag bad om min kniv en gång till skulle de arrestera mig. Jag blev tvingad att skriva på ett papper där det stod att jag frivilligt lämnade in min "Butchers knife" till "Termination". Jag försökte igen insistera på att min lilla Brusletto var till friluftsliv men utan förståelse. Jag bad att få kniven skickad hem och sa att jag kunde betala för det men inget funkade. Färjebiljetten kostade 20 pund, kniven omkring 200 men alternativet var att bli arresterad. Upp till två års fängelse 7500 pund i böter för att bära kniv "in a public area" hävdade de.

Kände mig bedrövad och förnedrad men fick kliva ombord på färjan utan min kniv, min fru hade också en kniv i väskan. En J. Martiini i samma storlek, den upptäckde de aldrig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.