Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"?

Sovrat fram dessa BD Mission som kanske den hittills mest lovande all-in-one för vad jag brukar syssla med: långvandring, scrambling, approach och tekniskt lättare men långa alpina turer (typ: toppbestigningar och kamvandringar med huvudsakligen löpande säkring). Allt i stenig högalpin terräng, ofta inkl. våta/kalla/snöiga/isiga förhållanden (jag behöver kunna använda mina lätta icke-tekniska stegjärn med skorna).

Någon som har använt skorna ungefär som beskrivet ovan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Hittat dem på rea och är sugen på att slå till.

Det är inte OT att tipsa om alternativ jag missat :). Det måste i så fall vara något minst lika lätt, med lågvolym kring insteget men hyfsat bred tåbox. Jag har starka fotvalv och vrister, så "stöd" för tunga laster är inte högprioriterat, däremot hyfsad vridstyvhet, "klätterbart" tåparti, hyfsad förmåga att "kanta" samt inte minst förtroendeingivande grepp på (även våt) klippa. Samtidigt ska de ju vara tillräckligt sköna att traska ett par veckor i, men då bär jag inte på mer än högst 8-10 kg.

Referens/jämförelse: mina gamla Kayland Vertigo High. Underbara, men nu tveksamt pålitliga efter 12 års tuffa slitande och nödbyte till ett sämre sulpaket. Dessutom vill jag gärna ha något (ännu) lättare och smidigare (BD väger minst en tredjedel mindre).

BUMP!
Är det ingen i den ärade kretsen, som någonsin använt någon av BD:s "Mission"-modeller? Det måste alltså inte vara exakt den rubricerade, det finns en hel familj och de har alla samma läst och sula. Grepp på våt klippa är jag mest angelägen att få feed-back om, men även skornas hållbarhet/slitstyrka. Mina kommer att misshandlas gravt :).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

HasseQ

Temp. avstängd
Man undrar ju vem som hittar på alla namnen. "Black Diamond Mission Leather Mid WP Approach"....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips