Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"?

Sovrat fram dessa BD Mission som kanske den hittills mest lovande all-in-one för vad jag brukar syssla med: långvandring, scrambling, approach och tekniskt lättare men långa alpina turer (typ: toppbestigningar och kamvandringar med huvudsakligen löpande säkring). Allt i stenig högalpin terräng, ofta inkl. våta/kalla/snöiga/isiga förhållanden (jag behöver kunna använda mina lätta icke-tekniska stegjärn med skorna).

Någon som har använt skorna ungefär som beskrivet ovan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Hittat dem på rea och är sugen på att slå till.

Det är inte OT att tipsa om alternativ jag missat :). Det måste i så fall vara något minst lika lätt, med lågvolym kring insteget men hyfsat bred tåbox. Jag har starka fotvalv och vrister, så "stöd" för tunga laster är inte högprioriterat, däremot hyfsad vridstyvhet, "klätterbart" tåparti, hyfsad förmåga att "kanta" samt inte minst förtroendeingivande grepp på (även våt) klippa. Samtidigt ska de ju vara tillräckligt sköna att traska ett par veckor i, men då bär jag inte på mer än högst 8-10 kg.

Referens/jämförelse: mina gamla Kayland Vertigo High. Underbara, men nu tveksamt pålitliga efter 12 års tuffa slitande och nödbyte till ett sämre sulpaket. Dessutom vill jag gärna ha något (ännu) lättare och smidigare (BD väger minst en tredjedel mindre).

BUMP!
Är det ingen i den ärade kretsen, som någonsin använt någon av BD:s "Mission"-modeller? Det måste alltså inte vara exakt den rubricerade, det finns en hel familj och de har alla samma läst och sula. Grepp på våt klippa är jag mest angelägen att få feed-back om, men även skornas hållbarhet/slitstyrka. Mina kommer att misshandlas gravt :).

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips