Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight

Jag har letat efter ett lättare tält ett tag nu och har kommit fram till två kandidater som jag tycker verkar passa. Kraven har varit:

1. Två personers
2. Tåligt
3. Lätt
4. Smidigt att använda

Tältet kommer främst att användas i svenska fjällen under sommar - höst turer(Upp till 4 veckor i sträck). Är det någon som har testat eller har synpunkter om ovan nämnda tält eller kanske rent av kan tipsa om alternativ.

Lunar Duo
HiLight
 
Eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av någotdera tälten får du ta min synpunkt för vad den är:

Jag har ett BD Firstlight som är ett utmärkt vintertält. Jag skulle inte använda det sommartid eftersom jag misstänker att ventilationen är sämre än för Lunar Duo, samt att en del rapporter tyder på just det som texten hos BD indikerar "highly water resistent". Hade väven varit vattentät så hade de nog skrivit det. Likaså krävs det en extra absid för att ge komforten av matlagning under tak vid dåligt väder, vilket ökar vikten en del.

Om du tänker ägna dig mycket åt bestigningar eller färder i skärgården och sova mycket på klippor med dåligt fäste så har den självstagande lösningen vissa fördelar. Annars skulle jag personligen nog hellre välja Lunar Duo.

Men du ville ju ha synpunkter från folk med erfarenheter av tälten. Vi hoppas att några nappar.

Jörgen
 
Hej Andreas!

Jag har ett Hilight tält och rekomenderar det varmt.

Det alternativa tältet Lunar Duo ser ochså jättefint ut men kännsligare och mer komplicerat, man blir i och för sig van vid sina prylar och allt blir lätt när man kan dem.
Jag syftar till antal lösa flikar, tältytor, snören, delar, dragkedjor och funktioner.

Hilight:
använt ca 30 nätter från + 10 till -25 grader
Jag valde det tältet då det har vad jag önskar. jag sökte ett tält som var angivet minst 3 säsonger men som kan provoceras till 5.

Jag valde mellan en massa olika lättviktstält från supair och ripair till northface etc, jag kommer inte ihåg alla, men för mig över 190cm så är det inte så många som bli rätt samt vill jag ändå ha en viss tålighet i grejorna.

Jag ville ha ett enkelvävstält som skulle vara riktigt enkelt att montera och självstagande för att kunna stå på alla ytor eller även utan förankring om det skulle gå fort. vidare ville jag ha ett riktigt vindtåligt tält, dvs så bra som möjlligt innom kategorin.alla former av "slamkrypare" tål säkerligen mer.

Det har mycket få delar,
2 långa och 1 kort tältbåge duk och 6 tälpinnar.

Efter att de 2 långa bågarna satts i så står det redan.
det spänns ut till max redan med bara bågarna och jag har sovit i påtagliga snöoväder utan att ankra det alls, om man väl sätter 4 pinnar och spänner ut det med de 2 tältsnörena som jag valt att knyta till fasta positioner på kortsidorna så står det där det är ställt, jag har vidare pressat det hårtfrån toppen i alla riktningar mer än 45 grader och det har rejält motstånd och rör sig på ett sätt som säger att det inte tänker flytta sig,

packvolymen är minimal, komprimerad så blir den mindre än hälften av angivna mått. kanske en dryg liter.
+ tältbågar och pinnar ca 4x30 cm.

Nackdelar

Inga absider eller liknande (finns som tillbehör men väger då därefter)så allt får följa med in.

kondens: Jag hadde en del bök med kondens från frostgrader och neråt då det samlades en ruggig hinna med frost i innertaket, men om bara sidoventilationerna som är meschförsedda öppnas lite så bildas inget alls, man får dock lite friskare klimat innuti, så om man räknar att man får + 10 grader i ett slutet tält får man dra av några grader när det går under noll.
som plus håller sig allt riktigt torrt i tältet.


Priset blir ca 4500kr väl hemma i sverige. då generalagenten sitter i Schweiz och de har oftast slut på detta tält så jag fick beställa från usa, kanske annorlunda nu!

Jag kommer använda tältet för alla ändamål och klimat men ingår kompromisser.
Jag skulle inte dra mig för att slå läger med det i dalen under Mt:blanc toppen 4000 meter, så svenska fjällen sommartid, ingen tvekan.


Om du undrar något mer så bara fråga.

Henning
 
Tack för synpunkterna.

HiLights akilleshäl verkar vara om det står emot regn eller inte. Det verkar vara delade meningar på den fronten på internationella forum.
Har du förseglat fogarna i ditt tält Henning eller är det i standardutförande?
Har du råkat ut för något skyfall eller slätregn under tiden du har använt tältet?
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av att det läcker vatten på något sätt, har heller inte läst några recencioner om läckager,

oavsett så hoppas jag du blir nöjd med ditt tältval

H
 
Hej!

Jag har tätat alla sömmar pedantiskt med sealseemer.

Jag har haft kanske 5 renodlade regndagar , 3 sammanhängande (skyfall) vad jag minns med måttligt vind samtidigt, men regnstorm har jag inte upplevt ännu i det tältet.

dock har jag testat det med vattenslang från sidorna en ordentlig stund men det motsvarar inte ett långt kontinuerligt regntryck.

Henning
 
Sömtätningstankar:

Vikten av sömtätning kan man fundera på. Hillebergs sömmar är precis som på andra tält med silikoniserad nylon varken limmade eller tätade, och det är inte ofta man hör om läckande Hillebergtält.

Men det beror ju också på var sömmarna sitter, hur de är utförda och hur mycket material det är som "möts" i sömmen. Taksömmar där dessutom öglor och liknande är fästa är kända riskpunkter. Jag vet inte hur det ser ut på de här tälten.

---

Hur som helst skulle jag välja Lunar Duo direkt. Lättare, större och bättre ventilerat.
 
Är det någon som provat Lunar duo?

det ser ut som att det är 2 vandringsstavar som tillägg för att staga tältet på mitten.

vikten är bara ca 50 gram mer hos HiLight om man börjar titta i specsen,med regnfast golv och tältpinnar till lunar.

Om ventilationen fungerar bättre än i HiLight är ett frågetecken, jag har ett torrt och ventilerat tält.

Något större är dock Lunar.


H
 
Senast ändrad:
Lunar Duo

Jag köpte ett Lunar Duo för några veckor sedan, men har bara testad det en natt på Sörmlandsleden. Inför köpet kollade jag upp olika tält och fastnade Lunar Duo pga, möjligheten till ventilation, utrymmet och såklart vikten. När jag testade tältet sov jag med duken vid absiderna helt uppdragna, delvis för att testa den nya sovsäcken. Temperaturen låg på -6 under natten. Om det inte blåser för mycket kan det vara en stor fördel att kunna ventilera så pass bra.

Annars är det just vindtåligheten som jag känner mig lite osäker inför. Tältet har en ganska hög profil jämfört med många andra tält, tex nallo gt m.fl. Jag kommer därför att skaffa några extra linor till sommarens vandringar så att det går att förankra tältet lite bättre när det mest är sten och när det blåser ordentligt. En annan detalj är ”hällorna” som tältpinnarna fästs igenom vid marken. Jag tycker dem har en tendens att lossna från tältet/remhållarna om tryck/spänning saknas helt. Kan bli problem om man t ex packar upp tältet vid blåst. Jag tänkte därför sy fast dem på något sätt tror jag.

Jag tycker om konstruktionen med vandringsstavar som känns stabil. Om man är två som går med stavar finns ju alltid reservstänger.

Jag har således inte någon större erfarenhet av tältet, men jag känner mig hittills riktigt nöjd och ser med förväntan fram mot fler tältnätter i sommar.

Till tälten valde jag att köpa till underlaget i Tyvek, 7 tältpinnar och sömtätning. Om jag kommer ihåg rätt vägde allt (utom vandringsstavarna) ca 1200 gram.

/Tomas
 
Tomis: Hm, nu blev jag också lite sugen på detta tält. Om jag har räknat rätt så går det du beställde på omkring $330 vilket är knappt 2000kr idag.
Vad blev totala summan inkl. frakt, tull och moms?
 
Vikten av sömtätning kan man fundera på. Hillebergs sömmar är precis som på andra tält med silikoniserad nylon varken limmade eller tätade, och det är inte ofta man hör om läckande Hillebergtält.
.

Hm... mitt Akto läcker i en söm... sömmen vid dragkedjan till ventilen... kan man täta själv eller är det läge att ringa HB? Och vad gör dom isf... tätar eller syr om sömmen?

Thomas
 
Hm... mitt Akto läcker i en söm... sömmen vid dragkedjan till ventilen... kan man täta själv eller är det läge att ringa HB? Och vad gör dom isf... tätar eller syr om sömmen?

Thomas

Du kan täta själv med hushållssilikon (är det ett ord?). Det finns antagligen diskussioner om hur man exakt går tillväga på forumet, men enklast är ofta att spä ut silikonet och pensla på.

Skönt med nån som erkänner att Hilleberg kan läcka :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.