Singivagge-Kaffedalen

Hej!

Funderar på att efter Nallo-Sälka gå emot Singi och sen vidare in i Singivagge. Har aldrig gått där och hoppas att någon har svar på det jag undrar:
- kan man tälta vid Singijaure eller var slår man läger?
- kan man via Singivagge gå upp emot Kaffedalen, och om det går, slajda in på Västra leden den vägen för att fortsätta mot toppen?
- finns det lägerplats längre upp emot Kaffedalen eller var är bäst att ha sitt "basecamp" för en tur upp på toppen?
- kan man gå upp emot Kaffedalen och vika av mot Västra leden för att (av nån anledning strunta i toppen) ta sig ner mot Keb fjällstation?
- hur är terrängen, är det lättvandrat i Singivagge? Och hur är det att vandra upp emot Kaffedalen/toppen den vägen?

Tacksam för svar, tips och glada tillrop :)
//Linda
 
Hej, passerade Singivagge förra året och tältade där.
Det finns gott om tältplatser efter stigningen in mot Singivagge. Speciellt efter Singijaure, plan och stort som en fotbollsplan med gräs, kan knappast bli bättre.
Jag gick till toppen via Durlings led, sten, sten, sten. Det är INTE lämpligt att ta någon genväg till västra leden. In till Durlings led via västra delen av Singivagge, sen är det ganska enkelt till toppen.
Att ta sig till Kebne via östra Singivagge är avhandlat tidigare här på utsidan. Jag hade blå himmel och torrt väder när jag gick den vägen. Om det hade varit blött (halt) tror jag inte att jag hade fortsatt utan vänt. Det är BRANT på skrå med gräs och små platta lösa sten blandat.
/Janne
 
Ok, inte gena alltså :)
Hur lång tid hade du på dig tur/retur toppen från Singijaure om det var så du gick? Hade du mkt packning? Inga farligheter att gå Durlings led och sen Västra leden upp?
 
janstj; sa:
, sten, sten, sten. Det är INTE lämpligt att ta någon genväg till västra leden.
/Janne

Visst är det stenigt upp i Kaffedalen. Men det går att, åtminstone i den nedre delen, hitta några mosstråk som man kan följa en bit i alla fall, och det går absolut att gena in till Västra leden.
Det är ju minst lika stenigt längs västra leden över Vierrenvarri om man kommer den vägen. Och jag skulle säga att det är mycket enklare att nå toppen från Singivagge.

Det är ju också mot västra leden som Dürlings led ansluter så småningom. Frågan är bara hur högt upp på sluttningen man håller på vägen upp.

Räds man inte en brant uppstigning kan man gå upp i ravinen som kommer ner mot sjön i Singivagge. Men är man det minsta tveksam så är det bättre att gå runt.

Att släpa med sig packningen upp, parkera den vid västra leden för att ta den över Vierrenvarri ner till fjällstationen är inte att rekommendera. Bättre att göra toppturen till en endagsutflykt och sedan välja lämplig väg ut från Singivagge beroende på väder och ev höjdrädsla (se andra inlägg om Singivagges östra del och Silverfallet).
 
Jag tältade vid ingången till Durlings led. Startade på morgonen med lätt dagsäck (4 kg) och blå himmel. Vid dåligt väder kan det bli svårt med navigeringen där bäcken passeras som rinner ned i Singijaure. Jag använder GPS (Forerunner 301) som säkerhet. Plottar alltid vägen kvällen innan. Är det blött, är nog inte så kul, det är det stora stenar att ramla mellan. Efter som jag ensamvandrade då, tog jag det extra försiktigt. När man sluter an till v. leden blir det enkelt. Då är bra kondition guld värt. När man kommer till leden kan tempot ökas. Jag vill minnas att det var 7km enkel väg och det tog 4tim dit å 3tim hem.
Jag vandrade 4 veckor 2005, startade i Staloluokta och avslutade i Björkliden. Den dagen var nog den bästa på hela turen! Rekommenderas! Funderar på repris i år. Det blir Connex från Gbg imorgon.
/Janne
 

avslutad210712

Gäst
Jönsson72; sa:
- kan man tälta vid Singijaure eller var slår man läger?
- finns det lägerplats längre upp emot Kaffedalen eller var är bäst att ha sitt "basecamp" för en tur upp på toppen?
- hur är terrängen, är det lättvandrat i Singivagge? Och hur är det att vandra upp emot Kaffedalen/toppen den vägen?

Kommer jåkkar dels från singivagge och dels från dalen där man går upp efter Durlings led. En liten bit ovanför där bäckarna rinner ihop (upp efter durlings led) finns en plan fin yta för tältning som säkert rymmer 10 tält utan problem. Detta om man inte vill gå in i Singivagge.

Tältplatser längre upp mot Kaffedalen är jag tveksam till. Var visserligen snö sista biten upp mot Kaffedalen när vi gick där men med tanke på att det var sten, sten och åter sten på vägen dit så gissar jag att det är dåligt med sånt. Visst fanns det en del plättar med jord/mossa men de var små och tunna så komforten är nog inte den bästa men tälta går alltid.

Stenigt att vandra efter Durlings led men ändå rätt lättgånget.
 
Unna Räitavagge??

Väldigt väldigt bra information jag har fått av er - jag tackar så mycket!!
By the way, när jag ändå är ingång så har jag en ny undran;
Nån som har gått uppemot från Nikkahållet mot Vistas och istället för att gå till Vistasstugan vikt av och gått in i Unna Räitavagge?
Läste att det var ett vad där nånstans är det så? Är det ett tufft vad eller endast skutt på stenar? Och är det en trevlig tur in där, jag står och väger att gå in där istället för att gå via Vistas bort mot Nallo (har gått där tidigare och tycker att variation förnöjer:).
 
Re: Unna Räitavagge??

Jönsson72; sa:
...Nån som har gått uppemot från Nikkahållet mot Vistas och istället för att gå till Vistasstugan vikt av och gått in i Unna Räitavagge?
Läste att det var ett vad där nånstans är det så? Är det ett tufft vad eller endast skutt på stenar? Och är det en trevlig tur in där, jag står och väger att gå in där istället för att gå via Vistas bort mot Nallo (har gått där tidigare och tycker att variation förnöjer:).

Hej,
Jag gick andra hållet förra sommaren efter att fått vända ned från jo-jo leden pga dimma.
Dalen är mkt fin "i mitten" men början och slut är stenigt.

Vi gick längs södra sidan av Unna Räitta till bron över Vistasjokka (inte bron vid stugan utan den längre söderut). Inget vad som jag minns men det var lite jobbigt med sten och skrå i slutet av dalen (se bild).
På norra sidan av dalen går leden från stugan, där finns två vad:
En sidojokk som såg ut att vara vadbar precis i mynningen men enligt stugvärden i Vistas varierade den kraftigt, han hade misslyckats att ta sig över nån dag innan.
Bäcken i själva Unna Räitta, vadades vid den förfallna torvkåtan uppe vid sjön. Inga problem, vi gick över bara för att fota lite.

Bilder finns under "dag4" på http://hem.bredband.net/yojimbo/raitta/index.htm

Beklagar att jag inte kommer ihåg namnen men jag sitter på jobbet utan karta ;o)
/M

[Ändrat av granbom 2006-07-26 kl 13:39]
 
Fina bilder :)
Ok, det verkar vara helt genomförbart att från den första bron (nerifrån Nikka sett) ta sig in i Unna Räita utan problem, inget vad alls alltså?? Tältplatser, fanns det överhuvudtaget?
 
Vadet som avses är över bäcken i själva Unna Räitavagge.
Alltså inget problem att ta sig in i Unna Räitavagge.
Detta vad slipper man om man håller sig på den mer svårvandrade
södra sidan uppför Unna. När jag gick där vandrade vi uppför norra sidan och fick alltså vada. Inte svårt men vi hade kraftigt regn hela natten så det var rätt strömt med vatten även längs
de små jokkarna utefter bergssidorna. När vi vadade bäcken var
min vandringskamrat slarvig och höll bara sina kängor löst i handen. Plötsligt halkade han till på en sten och tappade båda kängorna som flöt nerför bäcken. Stannade lyckligtvis på ett par stenar men det var på håret. Vad hade hänt om han förlorat kängorna ??

/ Robert
 
Jönsson72; sa:
Fina bilder :)
Ok, det verkar vara helt genomförbart att från den första bron (nerifrån Nikka sett) ta sig in i Unna Räita utan problem, inget vad alls alltså?? Tältplatser, fanns det överhuvudtaget?

Det funkar fint att gå men finns som sagt ingen led att följa. Ta det lugnt bland stenarna i början av dalen och håll lite höjd för det är brant nere vid bäcken så blir det fint och lättgånget sedan.
Backen upp till "tröskeln" var brant, lös, blöt och snöig. Södra sidan om sjön och snedda upp åt vänster skulle jag rekommmendera.

Vi måste ha vadat bäcken precis vid STF-"stugan" men jag tror vi bara gick över utan att ens ta av kängorna.

Tältplatser:
- Vi tältade några meter norr om bron på östra sidan (inne i vistasdalen alltså) på väg in i dalen. Se sista bilderna på dag 1.
- Mynningen av Unna Räitta hade riktigt fin rastplats där en bäck kommer ned från sidan (lunchbilden dag 4)
- Det finns fina gräsområden en bit in i dalen (jag lägger bild i mitt album).
- Vid stugan fanns 2 lr 3 uppröjda platser (finns på bild sist på dag 2).
- Väster om stugan är det bara sten, sten, sten resten av dalen.

http://hem.bredband.net/yojimbo/raitta/index.htm

Go tur...
/M
[Ändrat av granbom 2006-07-27 kl 11:36]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.