Sidoförskjutning vid löshäl

Om man ska förskjuta bindningen i sidled vid löshälsåkning, är det då bäst att förskjuta hela bindningen eller bara framdelen (vrida bindningen)?
Jag har sett båda delarna.
Med fast häl förskjuter man ju ofta endast framdelen av bindningen utåt, men ej hälen.
 
Kristers hemsida

Krister Valtonen, som skriver här rätt ofta, har en bra hemsida med illustrationer om inställningar av bindningar.

http://w1.131.telia.com/~u13106411/langfard/loshal/index.htm#inst

Även för fasthälsskridskor är sidinställningen jätteviktig för bra balans, 0,5-1 mm skillnad i sidled kan göra skillnad. Jag har inställningen liknande modell "C" i Kristers illustration ovan, det är stor variation i inställningen mellan åkare.

/Staffan
 
Hur borra mitten hål?

Om man ska borra hål för att fästa en salomon SNS bindning på en skridsko infinner sig problemet hur man ska fästa skruvarna som hamnar rakt ovanför skenan (är väl 2 st skruvar). Måste man gänga hålet man borrar så att man kan fästa en skruv utan mutter (så som på Lundhags sweskate skridskorna) eller har någon kommit på någon enklare lösning?
 
Vilka skruvar hamnar mitt över skenan?

Jag är precis på väg att montera SNSbindning på ett par skridskor, så jag vill gärna veta mer vad Anders menar. Anders, menar du att om man förskjuter mitten på bindningen 5-6 mm utåt (både fram och bak) så hamnar vissa skruvar mitt över bindningen? Eller åker du med helt centrerad bindning?

Staffan
 
Re: Vilka skruvar hamnar mitt över skenan?

Stadan; sa:
Jag är precis på väg att montera SNSbindning på ett par skridskor, så jag vill gärna veta mer vad Anders menar. Anders, menar du att om man förskjuter mitten på bindningen 5-6 mm utåt (både fram och bak) så hamnar vissa skruvar mitt över bindningen? Eller åker du med helt centrerad bindning?

Staffan

Jag syftar på mittcentrerad bindning. Då hamnar en skruv fram och en skruv för hälplattan rakt över skenan. Om man sidförskjuter bindningen tillräckligt mycket uppkommer inte detta problem...
 
Re: Re: Vilka skruvar hamnar mitt över skenan?

Anders.Appelqvist; sa:
Jag syftar på mittcentrerad bindning. Då hamnar en skruv fram och en skruv för hälplattan rakt över skenan. Om man sidförskjuter bindningen tillräckligt mycket uppkommer inte detta problem...

Perfekt för mig, för att få bra balans behöver jag stå ganska långt ut både vid tårna och vid hälen.

Jag misstänker att en centrerad inställning passar väldigt få skrinnare, även om inställningen är väldigt individuell. Men några passar det nog. Överstadiga kängor kan i viss mån kompensera en halvdålig inställning till priset av hög vikt och komfort.

/Staffan
 
Parallellförskjutning

Jag rekommenderar dig att börja med parallellförskjutning.

Vid fast häl så kan du variera hälens sidoplacering genom att vrida bakre bindningen respektive genom att fila upp hålen för bakbindningen i aluminiumplattan.

Thure
 
Re: Hur borra mitten hål?

Anders.Appelqvist; sa:
Om man ska borra hål för att fästa en salomon SNS bindning på en skridsko infinner sig problemet hur man ska fästa skruvarna som hamnar rakt ovanför skenan (är väl 2 st skruvar). Måste man gänga hålet man borrar så att man kan fästa en skruv utan mutter (så som på Lundhags sweskate skridskorna) eller har någon kommit på någon enklare lösning?

Att bara ha gängning i plattan är en svag lösning. För 11 dagar sedan så ledde jag en tur där en av deltagarna körde mot en utslängd fastfrusen sten och främsta skruven släppte och bindningen brast itu just på en Almgrens Swedeskate.

Föreslår att du parallellförskjuter bindningen ca 4 -6 mm och sätter muttrar under. Störst belastning är det sannolikt på den främsta skruven.

Thure
 
Tack för svar

Tack för svaren. Har planer på att bygga en löshälsskridsko med i sidled justerbar bindning, undrade bara om jag ska göra den justerbar både fram och bak, eller endast fram. Nu blir det både bak och fram. Om det blir bra återkommer jag med bilder och beskrivning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
mrex3m Skentest för löshäl? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Pelle Bomb Dax för löshäl !? Långfärdskridsko 2
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
KristianKällmén Rottefella / löshäl Långfärdskridsko 24
boe skates Glappskridsko Generation 4, Löshäl. Långfärdskridsko 63
ebh löshäl??? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.