Ta av utrustning vid plurrning

Jag fick en katalog från Naturkompaniet idag.

Där står det bl.a under rubriken ”Om du går genom isen” på sidan 21.

Ta av dig utrustning om det krävs, försök lägg upp det på isen.

Detta är för mig något nytt. Visserligen har jag vid isvaksövningar några gånger sett att en hjälm/mössa åkt ner för ögonen då ryggsäcken flutit upp, och att någon tappat ett knäskydd. Men rådet att börja ta av sig grejor medan man ligger i vattnet har jag aldrig sett/hört förut.

Vad tror ni om detta? Att jag personligen är skeptisk kanske alla begrep, för annars hade jag inte ställt frågan ;)

Per
 
Hmm, undrar hur dom menar?

Det är klart, om någon utrustningsdetalj är i vägen så är det väl bättre att ta av den. Exempelvis om någon satt fast en kamera eller gps på midjebältet?
 
Normalt

så skall man inte ha någon utrusning på sig vid långfärdsskridskoåkning som inte tillåter att man tar sig upp på isen igen.

Men det finns andra situationer där det kan vara nödvändigt t ex om man skulle plurra (gud förbjude) på skidor med en 20 kg ryggsäck. Där bör man, menar jag i varje fall ta av skidorna innan man försöker ta sig upp och kanske (troligen) även ta av ryggsäcken.

Jag var inblandad i en utbildning av STF-fjälledare för ett knappt år sedan där det ingick en bassängräddningsövning med skidor och tunga ryggsäckar. Rätt lärorikt.

Thure
 
Jag hade en gång en energisk kollega som menade att man minsann skulle ha alla pryttlarna med sig upp ur vaken, för så hade han lärt sig. Vi fixade till en lämplig vak och lät honom försöka. Vinterklädd, ryggsäck 24 kg, automatkarbin och radio samt kikare och underst skidor. Han blev tvungen att ta av sig utrustningen och därefter med uppbådandet av det sista av sinnesnärvaro och pannben häva sig upp på isen. Aldrig mer hävdade han hur andra skulle göra vid plurrning....
Själv höll jag på och demonstrerade hur man tar av sig, skidor, ryggsäck och bröstlast innan jag hävde mig upp på isen. Våtdräkt under gjorde det inte fullt så kallt som det såg ut...
//J
 
Apelsin i bröstfikan

Hej

Jag har vid en genomgång om isplurning hört en ledare berätta om någon i en grupp som han lett. Den som plurrade hade en apelsin i ena bröstfikan på jackan och tog sig inte upp, men med en sista viljeinsats lyckats ta ut apelsinen innan kompisarna kunde dra upp honom med kastlina.

Så man ska nog tänka på vad man har hängande på framsidan av kroppen som kommer att dras över iskanten om ni förstår vad jag menar.

/Daniel
 
så skall man inte ha någon utrusning på sig vid långfärdsskridskoåkning som inte tillåter att man tar sig upp på isen igen.

Nä, men vad som är ivägen vet man kanske inte förrän man testat. Majoriteten av alla skridskoåkare (skam till sägandes även jag själv) har aldrig testat att ta sig upp under realistiska förhållanden. Jag *tror* att min klädsel och utrustning är funktionsduglig, men säkert skulle jag upptäcka något att ändra på i en skarp situation.

Jag tolkar helt enkelt meningen som en påminnelse om att det viktiga är att DU kommer upp ur vaken. inte att din utrustning gör det.
 
Långfärdskridsko

Utrustningen i ryggsäcken skall alltid vara packad i vattentäta påsar, så ta för f_n inte av ryggsäcken den är ju är ju en flytväst i detta läge. Simma lungt och plocka bort sådant som ev. är i vägen, du flyter hur bra som helst. Har testat i bassäng.
Ps Glöm inte grenremmen mycke viktig!!

Roland B
 
Jag fick en katalog från Naturkompaniet idag.

Där står det bl.a under rubriken ”Om du går genom isen” på sidan 21.

Ta av dig utrustning om det krävs, försök lägg upp det på isen.

Per

Mycket konstig formulering! Jag kan förstå tankesättet, men att mer eller mindre rekommendera någon att ta av sej utrustningen i vattnet borde vara straffbart!

De borde poängtera att man skall försöka ta av sej den delen av utrustningen som sitter i vägen (eller ännu bättre, se till att ingenting sitter i vägen) då man skall ta sej upp. Jag har inte läst katalogen, men poängen är att alla försäljare borde uppmana nybörjare att gå en kurs eller åka med rutinerat sällskap...men det är klart, då kan ju sporten kännas farlig för kunden och försäljaren kan mista intäkter.....jag blir så trött!
 
Utrustningen i ryggsäcken skall alltid vara packad i vattentäta påsar, så ta för f_n inte av ryggsäcken den är ju är ju en flytväst i detta läge.

Så länge man är kvar i vattnet är det en flythjälp, ja. Men så fort man tar sig ur vattnet blir det en extra tyngd, som blir lite tyngre än i torrt tillstånd för att ytterfickor och liknande vattenfylls. Jag förvånades själv lite över hur märkbar denna extra tyngd var då jag provplurrade för några år sedan. Ska testa nästa gång jag provplurrar att ta av säcken i vattnet resp.att låta den vara på även vid uppstigningen, för att se vilket som känns bäst.
 
alla försäljare borde uppmana nybörjare att gå en kurs eller åka med rutinerat sällskap...men det är klart, då kan ju sporten kännas farlig för kunden och försäljaren kan mista intäkter.....jag blir så trött!

Läste just naturkompaniets katalog och (det tar emot att erkänna :) men) jag måste ta tillbaka en del. Det finns flera tvivelaktigheter i texten, men naturkompaniet tipsar även om kurser i slutet av texten. Jag ber om därför om ursäkt för de delvis osakliga argument jag hade tidigare.
 
Mycket konstig formulering! De borde poängtera att man skall försöka ta av sej den delen av utrustningen som sitter i vägen (eller ännu bättre, se till att ingenting sitter i vägen) då man skall ta sej upp. Jag har inte läst katalogen, men poängen är att alla försäljare borde uppmana nybörjare att gå en kurs eller åka med rutinerat sällskap...men det är klart, då kan ju sporten kännas farlig för kunden och försäljaren kan mista intäkter.....jag blir så trött!
Med skidor, som diskuterats ovan, blir det ju en annan sak. De är otroligt mycket ivägen om man vill ta sig någonstans, man står som ett uppochnedvänt T under isen. Stavarna är inte heller direkt till nån nytta om man har händerna i öglorna (däremot kan de användas som isdubbar i nödfall). Det rekommenderas ofta att man knäpper upp sina skidbindningar innan man åker på svaga isar. Mitt råd är i så fall hellre att låta bli helt...
 
Det rekommenderas ofta att man knäpper upp sina skidbindningar innan man åker på svaga isar. Mitt råd är i så fall hellre att låta bli helt...

Ett bra alternativ är att gå på isen då har man en sportlig chans att ta sig upp på en iskant om man plurrar. Om man plurrar med skidor på fötterna har man tyvärr sannolikt kommit ut på så tunn is att kanten på vaken inte håller att ta sig upp på.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
Franken Dags för ny utrustning! Långfärdskridsko 10
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
lars11 "optimera" utrustning långfärd/skidor?? Långfärdskridsko 3
aspvid Hjälp med utrustning, please!!! Långfärdskridsko 7
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
thureb Mått på utrustning åkstil konditionsträning etc Långfärdskridsko 1
MagnusK Utrustning för barn ? Långfärdskridsko 2
Rajjan Minimal utrustning Långfärdskridsko 16
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9
Brune Säsongens första dödsfall efter plurrning? Långfärdskridsko 13
islägg Kritisk plurrning Långfärdskridsko 4
ulfhe Plurrning med löshälsskridskor Långfärdskridsko 17
Kom ihåg efter plurrning! Långfärdskridsko 0
Kombinationen Hjälm + Ramrygga + Plurrning Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.