Rottefella / löshäl

Pågående projekt...

Efter att ha blivit inspirerad av Bertil Stolts http://hem.bredband.net/bersto/index.htm samt Bo Gustafssons http://www.snabelslash.com/bo/skating/skates/?s=5 byggen så har jag påbörjat ett eget bygge med en Rottefella Super Telemark bindning på en Skyllemark Möja. Precis som Bertil har jag kapat av förskeppet 50mm, sågat bort overflödigt aluminium så att plattan endast är 21mm bred. Vidare skall jag tillverka en adapterplatta för att fästa bindningen på som sedan kläms fast på skenan på liknande sätt som Bertil gjort. Detta för att kunna medge sidojustering av foten. För att vinkla upp bindningen, för att på så sätt kompensera för sulläppens böjning, skall en kil tillverkas och läggas mellan bindningen och adapterplattan. Detta kanske är överambitiöst men jag vill inte att skridskons bakdel skall ligga och släpa mot isen innan isättning. Jag kommer också att använda mig av en “skridskohållare” likt Lars-Lison Almqvists koncept. För att fixera hälen och därmed minska momentet på de tre hålen (NN75) fram på sulläppen skall jag montera ett klys bakpå likt Bo gjort på sina skridskor. Jag hoppas bli klar med skridskorna inom någon vecka för att prova dem.

/Benny
 
Re: Pågående projekt...

bennys; sa:
Efter att ha blivit inspirerad av Bertil Stolts byggen så har jag påbörjat ett eget bygge med en Rottefella Super Telemark bindning på en Skyllemark Möja. ...

/Benny

Återkom gärna med resultat och bilder när du provåkt bygget. Jag åker själv på ett par Zandastra, men vill experimentera och montera rottefella bindningarna på en annan modifierad skena, typ Skyllermarks Möja eller liknande.
 
Återanvänd gamla rottefellor

Jag monterade loss mina "Snabber"-bindningar från ett par gamla sextitalslaggar och skruvade på ett par ganska korta skenor för några år sedan. Det tog några timmar att justera in tyngdpunkten, men sedan har de fungerat utmärkt i flera år och ett vikingaränn.

Förutom den lösa hälen så finns det flera andra fördelar: snabbt att ta på och av, man använder bara ispiken (bra för stela gubbryggar). Inga remmar, inga spår, inga specialkängor, alla med Nordic-sula passar.

Jag har ett par korta styrplåtar för hälen längst bak.

Kort sagt förstår jag inte varför man ska komplicera det hela med remmar och plastspår och allt vad det finns.
 
Re: Återanvänd gamla rottefellor

usilfver; sa:
Kort sagt förstår jag inte varför man ska komplicera det hela med remmar och plastspår och allt vad det finns.

Jag har exakt samma åsikt, allt du behöver är Rottefella-bindningen. Funkar som tågets toalet.
 
Funkis

Om man trivs med sina skidpjäxor (NN75) och står ut med vikten så tycker jag absolut man bör ge ett detta koncept chansen. En Rottefella bindning kostar 500:- och ett par Skyllermark Möja knappt 400:-. Detta gör att det helt klart är värt att prova. Min uppfattning är dessutom att många verkar tycka det är en mycket funktionell lösning. Som motargument påstås det ibland att bindingen tar i isen vid avspark. Detta har jag svårt att förstå då bindningen endast bygger 2.5mm ut från sulkanten. Sidojusterar man dessutom skridskorna enl gängse regler så vågar jag nog påstå att risken är obefintlig.

En fråga till de som testat: Vid avspark då man skjuter ifrån med foten, upplever man att det uppstår ett stort vridmoment i planet mellan bindningen och skridskon?

Rottefella Super Telemark väger 165g styck. Den något kraftigare Telemark samt Voilés motsvarande bindning är tyngre. Min Möjaskridsko har reducerats från 406g till 280g.

Snabber verkar vara lätt och fin, tänk om man hade en sån…

/Benny
 
Lämplig skena

Vilken skena bör man ha som utgångsobjekt vid en modifiering. Jag har tänkt att korta av skenan och anpassa den till minaRottefella NNN BC bindningar.

Väljer folk Skyllermarks Möja för att det är en billig skridsko eller för att den är bra ur modifieringssynpunkt tro? Finns det någon mer lämplig skena som går att köpa utan bindningar?
 
Re: Lämplig skena

Henrik J; sa:
Vilken skena bör man ha som utgångsobjekt vid en modifiering. Jag har tänkt att korta av skenan och anpassa den till minaRottefella NNN BC bindningar.

Väljer folk Skyllermarks Möja för att det är en billig skridsko eller för att den är bra ur modifieringssynpunkt tro? Finns det någon mer lämplig skena som går att köpa utan bindningar?

Jag gillar att jobba med Skyllermarks skenor. Dels är dom av hög kvalitet, dels har dom dubbla nitar i ändarna. Det gör att man lätt kan fimpa dom i båda ändarna utan att förlora alltför mycket styrka. Almgrens skenor har tyvärr bara enkla nitar i ändarna vilket gör att man inte kan forma om dom så mycket.

Tyvärr är slitsarna i Möja sägade väldigt nära skenan, har för mig att cc ligger nånstans vid 22mm. Det gör att dom blir ganska svaga om man tar bort mycket aluminium runt om..

/Bo
 
Vridstyvhet?

boe skates; sa:
Tyvärr är slitsarna i Möja sägade väldigt nära skenan, har för mig att cc ligger nånstans vid 22mm. Det gör att dom blir ganska svaga om man tar bort mycket aluminium runt om..

På mina Möja mätte jag 21mm över skenan på bakre slitsarna och 22mm på främre. Så på mina blev det 21mm som fick råda. Upplever du någon markant förändring i vridstyvhet efter att du slimmat dina?

/Benny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.