Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011

Säsongen förväntas komma igång i södra halvan av landet någon av de närmsta veckorna. I Norrland har premiäråk gjorts sista veckona kring Gällivare och Kiruna och i Härjedalen och Jämtland.

Förra säsongen 2010-2011 var kall och snörik i södra Sverige och detta ledde till mera fallskador än plurr. Finns en färdig rapport från skridskonätet http://www.skridsko.net/dokument/dokument/sakerhet/2011-10-24-SIG-arsrapport-10-11.pdf som jag bedömer som läsvärd och kortfattad.

En rapport finns också skriven från en dödsolycka vid skridskosegling. http://www.sssk.se/supplier.htm?out...er/2011-11-01-Isseglingsolycka-2011-03-11.pdf

Flera andra årsrapporter och incidentrapporter är under bearbetning.

Thure
 
Riskabla isar

Något som är intressant när man studerar plurrningar är att vissa risker dominerar.

Riskabla ställen:
  • Strömställen: sund samt bäck- och åmynningar
  • Vindbrunnar och gränser till senare lagd is

Riskabla förhållanden:
  • Nyis: många svagheter som är svåra att upptäcka i mörk kärnis
  • Snötäckt is: snön döljer svagheter och dämpar ljud
  • Plusgrader: isen försvagas, svårt att se svagheter i blöt is
  • Saltis: isen är svårbedömd, ojämn och utsatt för många risker

Med större uppmärksamhet på dessa risker bör antalet plurr kunna minskas.
 
Badar gärna

Jag brukar inte bekymra mig över isens bärighet, det märks när den inte håller längre och då får man en stärkande simtur också, ombyte förnöjer.
Nu kanske vän av ordning tycker att jag uttrycker mig lite vårdslöst och beter mig likadant men icke, torrdräkten är uppfunnen och används alltid vid vistelse på is och intill vattnet.

Jag har tjatat om detta förut men det finns INGET som slår en torrdräkt med rejält underställ, kommer man till en råk eller hamnar på drivande isflak, ingen fara, bara att simma till nästa isflak eller iskant. Brister isen och man får bryta ränna en bit så är man ganska varm innan man kommer upp på isen igen och dessutom behövs inga isdubbar iom. att man flyter som en kork, det är bara att leka säl och rulla upp på fast is igen.

Många har frågat sig om inte torrdräktsmaterialet kan skäras upp av vassa iskanter, det kan det INTE om det är en kvalitetsdräkt.


Teknikern - torr, varm och säker.
 
Nu har jag läst alla 3 rapporterna och Thure länkade till.

Jag finner det lite märkligt att SSSK inte tidigare rekommenderat att om man har mobiltelefon (vilket som flesta jag känner numera har) så ska man ha den vattentätt förvarad när man åker långfärdsskridskor. Redan när mobiltelefon var en exklusiv pryl i 10 kSEK klassen var jag med om att åkare dränkte sin mobiltelefon vid en plurrning.

Sedan förra säsongen har jag en nyare bil än jag hade förut, och den nya bilen har nog elektronisk stöldspärr vilket innebär att bilen förmodligen inte går att starta om man badat (plurrat) med bilnyckeln. Så jag har skaffat ett vattentätt fodral även till bilnyckeln.

Läs gärna den komprimerade (ska rymmas på 2 st A4-sidor) utrustningslistan för Långfärdsskridsko i Västerås http://liv.skridsko.net/supplier.htm?outfile=/alla/utrustningslista.pdf

Per
 
Bra med diskussion

Vattensäkrad mobiltelefonförvaring är inget nytt. Vid dödsolyckan på Nämdöfjärden kunde kanske en eller varsin mobiltelefon både vattensäkert förvarad och tillgänglig för telefonsamtal från vaken kunnat bidra till ett räddat liv.

Mobiltelefon är ingen livförsäkring men har rätt hanterad betytt avgörande skillnad vid tidigare olyckor.

Thure
 
Sedan förra säsongen har jag en nyare bil än jag hade förut, och den nya bilen har nog elektronisk stöldspärr vilket innebär att bilen förmodligen inte går att starta om man badat (plurrat) med bilnyckeln. Så jag har skaffat ett vattentätt fodral även till bilnyckeln.

Läs gärna den komprimerade (ska rymmas på 2 st A4-sidor) utrustningslistan för Långfärdsskridsko i Västerås http://liv.skridsko.net/supplier.htm...ningslista.pdf

Per

Hej skridskovänner
Ngr kommentarer till inläggen.

Först bilnycklar. Vi var ett gäng från Solstaskäret som var till Djurö i Vänern på en mycket fin tur i vintras. Vi hade en buss från Karlstad och när vi kom iland vid Laxhall (för hemfärd) så träffade vi ett mindre sällskap från Karlstad (egen bil), där bilföraren hade gått igenom isen (utan skador) men tappat bilnyckeln. Så det kan vara ytterligare en anledning till att förvara nycklarna säkert. Dom fick åka med oss i bussen hem till Karlstad för att sedan nästa dag åka ned med reservnycklarna. 25 mil extra altså pga av dålig nyckelförvaring

Ang skador så tycker att det saknas en kategori som jag tror är ganska vanlig. Fallolyckor i samband med på- eller avstigning på isen. Har själv brutit armen på detta sätt. Säsongspremiär med ett tunnt nysnötäcke och ivrig som jag var att glida iväg så blev det fort och fel. Fullföljde i ock för sig turen men dagen slutade med gips. Så nu går jag alltid försiktigare av och på isarna.

Må väl å med hopp om snara isar //Omar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
BKC Många istillbud/olyckor Långfärdskridsko 2
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.