Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011

Säsongen förväntas komma igång i södra halvan av landet någon av de närmsta veckorna. I Norrland har premiäråk gjorts sista veckona kring Gällivare och Kiruna och i Härjedalen och Jämtland.

Förra säsongen 2010-2011 var kall och snörik i södra Sverige och detta ledde till mera fallskador än plurr. Finns en färdig rapport från skridskonätet http://www.skridsko.net/dokument/dokument/sakerhet/2011-10-24-SIG-arsrapport-10-11.pdf som jag bedömer som läsvärd och kortfattad.

En rapport finns också skriven från en dödsolycka vid skridskosegling. http://www.sssk.se/supplier.htm?out...er/2011-11-01-Isseglingsolycka-2011-03-11.pdf

Flera andra årsrapporter och incidentrapporter är under bearbetning.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Riskabla isar

Något som är intressant när man studerar plurrningar är att vissa risker dominerar.

Riskabla ställen:
  • Strömställen: sund samt bäck- och åmynningar
  • Vindbrunnar och gränser till senare lagd is

Riskabla förhållanden:
  • Nyis: många svagheter som är svåra att upptäcka i mörk kärnis
  • Snötäckt is: snön döljer svagheter och dämpar ljud
  • Plusgrader: isen försvagas, svårt att se svagheter i blöt is
  • Saltis: isen är svårbedömd, ojämn och utsatt för många risker

Med större uppmärksamhet på dessa risker bör antalet plurr kunna minskas.
 
Badar gärna

Jag brukar inte bekymra mig över isens bärighet, det märks när den inte håller längre och då får man en stärkande simtur också, ombyte förnöjer.
Nu kanske vän av ordning tycker att jag uttrycker mig lite vårdslöst och beter mig likadant men icke, torrdräkten är uppfunnen och används alltid vid vistelse på is och intill vattnet.

Jag har tjatat om detta förut men det finns INGET som slår en torrdräkt med rejält underställ, kommer man till en råk eller hamnar på drivande isflak, ingen fara, bara att simma till nästa isflak eller iskant. Brister isen och man får bryta ränna en bit så är man ganska varm innan man kommer upp på isen igen och dessutom behövs inga isdubbar iom. att man flyter som en kork, det är bara att leka säl och rulla upp på fast is igen.

Många har frågat sig om inte torrdräktsmaterialet kan skäras upp av vassa iskanter, det kan det INTE om det är en kvalitetsdräkt.


Teknikern - torr, varm och säker.
 
Nu har jag läst alla 3 rapporterna och Thure länkade till.

Jag finner det lite märkligt att SSSK inte tidigare rekommenderat att om man har mobiltelefon (vilket som flesta jag känner numera har) så ska man ha den vattentätt förvarad när man åker långfärdsskridskor. Redan när mobiltelefon var en exklusiv pryl i 10 kSEK klassen var jag med om att åkare dränkte sin mobiltelefon vid en plurrning.

Sedan förra säsongen har jag en nyare bil än jag hade förut, och den nya bilen har nog elektronisk stöldspärr vilket innebär att bilen förmodligen inte går att starta om man badat (plurrat) med bilnyckeln. Så jag har skaffat ett vattentätt fodral även till bilnyckeln.

Läs gärna den komprimerade (ska rymmas på 2 st A4-sidor) utrustningslistan för Långfärdsskridsko i Västerås http://liv.skridsko.net/supplier.htm?outfile=/alla/utrustningslista.pdf

Per
 
Bra med diskussion

Vattensäkrad mobiltelefonförvaring är inget nytt. Vid dödsolyckan på Nämdöfjärden kunde kanske en eller varsin mobiltelefon både vattensäkert förvarad och tillgänglig för telefonsamtal från vaken kunnat bidra till ett räddat liv.

Mobiltelefon är ingen livförsäkring men har rätt hanterad betytt avgörande skillnad vid tidigare olyckor.

Thure
 
Sedan förra säsongen har jag en nyare bil än jag hade förut, och den nya bilen har nog elektronisk stöldspärr vilket innebär att bilen förmodligen inte går att starta om man badat (plurrat) med bilnyckeln. Så jag har skaffat ett vattentätt fodral även till bilnyckeln.

Läs gärna den komprimerade (ska rymmas på 2 st A4-sidor) utrustningslistan för Långfärdsskridsko i Västerås http://liv.skridsko.net/supplier.htm...ningslista.pdf

Per

Hej skridskovänner
Ngr kommentarer till inläggen.

Först bilnycklar. Vi var ett gäng från Solstaskäret som var till Djurö i Vänern på en mycket fin tur i vintras. Vi hade en buss från Karlstad och när vi kom iland vid Laxhall (för hemfärd) så träffade vi ett mindre sällskap från Karlstad (egen bil), där bilföraren hade gått igenom isen (utan skador) men tappat bilnyckeln. Så det kan vara ytterligare en anledning till att förvara nycklarna säkert. Dom fick åka med oss i bussen hem till Karlstad för att sedan nästa dag åka ned med reservnycklarna. 25 mil extra altså pga av dålig nyckelförvaring

Ang skador så tycker att det saknas en kategori som jag tror är ganska vanlig. Fallolyckor i samband med på- eller avstigning på isen. Har själv brutit armen på detta sätt. Säsongspremiär med ett tunnt nysnötäcke och ivrig som jag var att glida iväg så blev det fort och fel. Fullföljde i ock för sig turen men dagen slutade med gips. Så nu går jag alltid försiktigare av och på isarna.

Må väl å med hopp om snara isar //Omar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips