Bra pjäxa för löshäl

Jag är i färd med att byta upp mig till löshälsskridsko.

Behöver dock tips om vilken pjäxa som är bästa valet (man skall ju ändå stå några år och många långa mil på dem). Jag vill både kunna åka snabbt men även komfortabelt.

Jag var och klämde på några pjäxor hos Pikmakarn i Alvik och tyckte då att ROSSIGNOL BCX7 (inte den superstabila varianten) verkade som ett bra val. Den var ledad i skaftet vilket gjorde att foten kunde röra sig väldigt fritt. Dock knarrade den lite (något som kan bli irriterande efter ett par timmar). Jag prövade även ett par ROSSIGNOL BCX3 som inte är ledad, den sätt väldigt skönt men kände inte lika fri i rörelsen.

Min undran är om någon åker på eller har annan erfarenhet om dessa ROSSIGNOL-pjäxor? Håller de, är de sköna, finns det brister etc. etc?

Eller har du tips på andra pjäxor (som både är lätta och sköna samt är vridstyva i vristen)?

Tips mottages tacksamt.

ps. tänkte köpa skridskon, Pikmakarns SVART, att åka på, den skall tydlgen bli klar i dagarna. Fick klämma på ett exemplar när jag var där och den kändes både lätt och rejäl på samma gång
 
Hur är dom att gå i?

Tänk på att man ibland måste gå en bit för att komma till isen eller ta sig över en udde på land för att komma runt en råk. Jag vet inte hur ROSSIGNOL pjäxans sula ser ut men ordinära skatingpjäxor som är anpassade för skidåkning brukar ha en sula av plast blir väldigt hala i terrängen.

Jag tycker du ska satsa på ett på Alfa Hafjell i Gore-Tex. Dessväre finns dom bara med för Salomonbindning men det kanske du kan överleva. Dessutom är Alfa pjäxan betydligt lättare än Lundhags X-adv modeller. Sök på Hafjell i detta forum så får du massor av tips.

Pjäxan finns för 999 kr på http://www.lindellssport.se/

Crispi Jökulen GoreTex är också en bra pjäxa men lite väl dyr.

MVH / Jonas
 
Tänk på att man ibland måste gå en bit för att komma till isen eller ta sig över en udde på land för att komma runt en råk. Jag vet inte hur ROSSIGNOL pjäxans sula ser ut men ordinära skatingpjäxor som är anpassade för skidåkning brukar ha en sula av plast blir väldigt hala i terrängen.



MVH / Jonas

Det är ingen problem att de är hala, racing skatepjäxor är överlägsen bästa att äka.
 
Tack för svar..

Tack för svaren.

Var dock het på gröten och sprang iväg och köpte ett par ROSSIGNOL BCX7 (den äldre varianten som inte är supersabil som den nya). Jag gillade att de hade ledad hälmanschett så att de var väldigt lätta att böja i framled men samtidigt stabila och styva i sidled, en fördel då jag inte har superstarka virster. De kändes samtidigt lätta trots att de är stabila.

Sulan är inte helt glatt som på racerpjäxor då BCX7 är gjord för turåkning (även om den känns som en hybrid mellan racer och tur) så jag tror att promenaderna mellan sjöar och skär löser sig. I värsta fall kan man alltid nita dit broddar under sulan eller skaffa ett par halksydd till pjäxorna: http://hairfoot.blogg.se/2009/january/smart-tillbehor-till-salomonpjaxorna.html

Har dock inte sett sådana för Rottefella BC NNN bindningar utan endast för Salomon.

Detta kommer hursomhelst bli en helt ny typ av åkning för mig som tidigare åkt i ett par gamla snowboardboots (en mindre klumpig variant dock) och med fast häl. Nu väntar jag bara på att mina skridskor kommer på posten. Pikmakarn hade fortfarande inte fått in sin SVART så jag köpte ett par Skyllermarks BLÅ istället. Det kanske jag tjänar på eftersom den är välbeprövad och inte en "dark horse" som SVART är. Tänkte även korta förskeppet på dem, men det finns det andra trådar för.

Skall testa det ekipaget på Zinkensdamms IP nästa vecka för kalibrering innan jag beger mig ut. Hurra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
mrex3m Skentest för löshäl? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Pelle Bomb Dax för löshäl !? Långfärdskridsko 2
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
KristianKällmén Rottefella / löshäl Långfärdskridsko 24
boe skates Glappskridsko Generation 4, Löshäl. Långfärdskridsko 63
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9
ebh löshäl??? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.