Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning

För kanske 2 veckor sedan skickade jag en fråga till PTS om det var tillåtet att använda marin VHF-radio vid långfärdsskridskoåkning, samt om man måste äga båt för att få tillstånd för marin VHF. Svaret från PTS har nu kommit och lyder så här:

-----------------------------------------------------
Din fråga till Post- och telestyrelsen gällde om du måste ha en båt för att få tillstånd att använda en VHF.

Det måste du inte men en VHF får inte användas på land utan får bara användas i marin miljö.

Det är alltså ok att söka tillstånd för att användas vid t.ex. långfärdsskridskoåkning.

Du blir då tilldelad en anropssignal som ska användas vid upprop och det krävs även certifikat för att använda en VHF.
-----------------------------------------------------

Så nu vet vi det - man måste inte äga båt för att få tillstånd för marin VHF. Men söker man tillstånd utan att i sin ansökan ge info om nån båt kan det nog vara bra att skriva att man vii ha det för långfärdsskridsko, så PTS inte tror man vill använda VHF'en på land.

Förutom tillståndet måste man även ha certifikat för marin VHF - certifikat får man efter ett avlagt prov som blivit godkänt. Att få tillstånd är bara en fråga om att ansöka och att betala en avgift - när man får tillstånd får man även den signal (en kombination av siffror och bokstäver som identifierar vem man är) man sedan ska använda vid varje radiokommunikation.

Inga dispenser behöver m.a.o. sökas för detta.
 
pausch; sa:
Så nu vet vi det - man måste inte äga båt för att få tillstånd för marin VHF. Men söker man tillstånd utan att i sin ansökan ge info om nån båt kan det nog vara bra att skriva att man vii ha det för långfärdsskridsko, så PTS inte tror man vill använda VHF'en på land.

Jag pratade med en person från Stockholm Radio när jag var på mässan som just nu pågår (allt för sjön) och de var mycket positiva till att använda marin vhf när man är ute och åker skridskor.

Sedan kan man ju alltid kolla på vhfér när man är på mässan, det finns en hel del modeller att titta på.

/ Torbjörn
 
I vår förra VHF tråd diskuterades VHF kontra Mobiltelefon.
Utan att sammanfatta hela tråden var en av slutsatserna att mobilen ( i alla fall 112) hade bäst täckning och räckvid men nackdelen att man inte kunde göra "alla anrop" för att få hjälp av andra i närområdet.

Om det hade varit sommar hade jag löst det med att dra iväg en nödraket (om det varit riktigt kritiskt). Vad talar emot att man använder sig av detta även som skridskoåkare?

Hur kritiskt måste läget vara för att man inte skall anses överutnyttja hjälpresurser?

/Erik
 
Berneflott; sa:
Om det hade varit sommar hade jag löst det med att dra iväg en nödraket (om det varit riktigt kritiskt). Vad talar emot att man använder sig av detta även som skridskoåkare?
Jag tycker att vi bör ta detta under allvarligt övervägande. Finns många fördelar med det. Hade nog underlättat både vid Ridö och vid Askö.
-- Krister (som skjutit nödraket på Spetsbergen en gång och fick hjälp ur en svår situation)
 
Berneflott; sa:
I vår förra VHF tråd diskuterades VHF kontra Mobiltelefon.
Utan att sammanfatta hela tråden var en av slutsatserna att mobilen ( i alla fall 112) hade bäst täckning och räckvid

Att mobilen generellt har bättre räckvidd tror jag inte på. Marin VHF använder frekvenser kring 150 MHz medan mobilen använder 900 eller 1800 MHz. 150 MHz har klart längre räckvidd -- ju högre man går upp i frekvens, desto mer liknar vågutbredningen hur ljus utbreder sig.

Däremot finns det säkert många fler basstationer för mobiltelefoner än på marin VHF, så på det sättet kan mobilen ha bättre täckning - speciellt på insjöar inne i landet.

Så åker man på insjöar är nog mobilen att föredra, men ute i skärgården (speciellt ytterskärgården) kan marin VHF vara bättre.

men nackdelen att man inte kunde göra "alla anrop" för att få hjälp av andra i närområdet.

Om det hade varit sommar hade jag löst det med att dra iväg en nödraket (om det varit riktigt kritiskt). Vad talar emot att man använder sig av detta även som skridskoåkare?

Hur kritiskt måste läget vara för att man inte skall anses överutnyttja hjälpresurser?

/Erik

Det är bättre att ringa 112 en gång för mycket än en gång för lite. Varje samtal till 112 behöver ju inte innebära utryckning - det beror på läget. Man kan istället t.ex. bli kopplad till läkare som frågar om symptom och utifrån det ger en råd om vad man ska göra, om läget är sådant att utryckning inte behövs men läkarråd ändå kan vara nyttiga.


[Ändrat av pausch 2006-03-08 kl 11:36]
 
VHF

Egentligen så tycker inte jag att räckvidd till basstation för larmning av räddningstjänst är det absolut viktigaste. Snarare att det finns ett sätt att kommunicera med alla andra som är ute på isen. Mobiltelefoner är ju bra på många sätt och vis, men för att "masskommunicera" är de ju tämeligen värdelösa.
 
VHF på Vättern

Om VHF är praktisk och användbar vid skridskoåkning lär vi bara få reda på om vi som tycker att det är skoj testar.

Jag planerar att åka skridsko på Vättern nu på lördag. Min anropssignal är SC 3429 och jag lyssnar på kanal L1 och/eller kanal 16. Ser fram mot ett anrop från någon!

Ulf
[Ändrat av ulfhe 2006-03-08 kl 12:54]
 
Re: VHF på Vättern

ulfhe; sa:
Om VHF är praktisk och användbar vid skridskoåkning lär vi bara få reda på om vi som tycker att det är skoj testar.

Jag planerar att åka skridsko på Vättern nu på lördag. Min anropssignal är SC 3429.

Ulf

Även om jag tillhör dom ibland stoppar med mig min VHF i ryggsäcken på skridskoturer så har jag den avslagen.
Men om det blir någon Vätterntur på lördag ska jag ha VHFen på. Det återstår att se om batterierna räcker en hel dag på vintern.

Per Brune (medlem i Långfärdskridsko i Västerås)
 
Kan PTT (Push To Talk) i telefonen vara ett alternativ? Man måste visserligen ha tel nr till dom man vill nå, men tex klubbar som har många grupper ute borde väl kunna utnyttja det?
Är det ens igång i Sverige än? Min telefon stödjer det, men jag vet faktiskt inte om någon operatör har tjänsten.

En liten urspårning kanske men jag börjar få svårt att hålla kolla på alla trådar om säkerhet i samband med skridskoåkning...
 
Re nödraketer

kr-val; sa:
Berneflott; sa:
Om det hade varit sommar hade jag löst det med att dra iväg en nödraket (om det varit riktigt kritiskt). Vad talar emot att man använder sig av detta även som skridskoåkare?
Jag tycker att vi bör ta detta under allvarligt övervägande. Finns många fördelar med det. Hade nog underlättat både vid Ridö och vid Askö.
-- Krister (som skjutit nödraket på Spetsbergen en gång och fick hjälp ur en svår situation)

Har alltid 3 nödraketer av märket Skyblazer (en lätt & vattentät produkt) i lockfickan på ryggan.
(vid mörkeråkning kompletterar jag dessutom med 1st närlys)
/PLa
[Ändrat av Pelle Bomb 2006-03-09 kl 00:27]
 
Vodafone säljer PTT

Jonas P; sa:
Kan PTT (Push To Talk) i telefonen vara ett alternativ? Man måste visserligen ha tel nr till dom man vill nå, men tex klubbar som har många grupper ute borde väl kunna utnyttja det?
Är det ens igång i Sverige än? Min telefon stödjer det, men jag vet faktiskt inte om någon operatör har tjänsten.

En liten urspårning kanske men jag börjar få svårt att hålla kolla på alla trådar om säkerhet i samband med skridskoåkning...

Vodafone säljer tjänsten PTT (unika för Sverige med det).
http://www.vodafone.se/550_1.jsp?service_id=138526
Priserna anges exkl moms vilket antyder att de ser företag som primär målgrupp. Nackdelen är att någon måste daministrera in alla användare i en grupp men annars är iden bra. PTT kräver även GPRStäckning så i avlägsna områden kan det bli problem. Får se om tjänsten finns kvar då vodafone blir telenor.

Ett annat förslag för komm mellan grupper på isen är att använda PMR-radio (de walkie-talikes som säljs licensfritt för några hundralappar). De når några kilometer och enas man bara om att alla har samma kanal (finsn normalt 8 kanaler med vardera 8 subkanaler) så bilr det många till många-komm utan trafikavgift men räckvidden rä som sagt begränsad och det är en pryl till att ha med och det finns normalt inte någon passning för nödsändningar (SOS alarm, Sthlm radio eller motsv passar ju inte PMR-radiokanal).

/Patrik
 
Re: Vodafone säljer PTT

tango; sa:
Ett annat förslag för komm mellan grupper på isen är att använda PMR-radio (de walkie-talikes som säljs licensfritt för några hundralappar). De når några kilometer och enas man bara om att alla har samma kanal (finsn normalt 8 kanaler med vardera 8 subkanaler) så bilr det många till många-komm utan trafikavgift men räckvidden rä som sagt begränsad och det är en pryl till att ha med och det finns normalt inte någon passning för nödsändningar (SOS alarm, Sthlm radio eller motsv passar ju inte PMR-radiokanal).
/Patrik

Den som eventuellt är radioamatör skulle då kunna plocka med sig sin 70-cm-rigg och kommunicera, eftersom PMR-bandet ligger mitt i radioamatörernas 70-cm-band på 432-438 MHz. En amatörradio-rigg får sända med högre effekt (upp till 1000 W) och borde därför ha längre räckvidd. Handhållna riggar brukar dock inte sända med högre effekt än upp till ca 5 W - vilket dock är avsevärt högre än vad en PMR får använda. Sedan kanske regler och bestämmelser heller inte tillåter kommunikation mellan amatörradioriggar och PMR-er, trots att dom delar frekvensband.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.