Löshäl korta skridskor

Har ett par korta löshälskridskor, 45 cm . Åkte en längre tur på Åsnen i lördags. Erfarenheten var att jag hade det betydligt jobbigare på den bitvis knaggliga isen än min åkkompisar med sina längre skridskor 55 cm en med lös häl en med fast. När vi passerade partier med nedstöpt snö som var bulknagglig tappade jag tempo markant, mina kollegor plöjde på i oförminskad fart. Vad är kontentan av detta? Längre skridskor?
 
Glapp

Efter att ha åkt ca 40 tim på bra isar utan minsta problem gjorde jag samma erfarenhet i helgen att det var med betydande svårigheter jag tog mig fram på nedstöpt snö. Jag har i dag bindningar av SNS typ och fick klart för mig att någon form av låsning/begränsning av glappet hade varit önskvärt. Vad avser du med glappbegränsning? Har hört att det finns olika hårdhet i ”fjärringen” på bindningen röd – svart kan detta vara en lösning eller är det remmar som gäller?
 
Glappbegränsare

Kan vara vad som helst som maximerar glappet. T ex en gummilina som inte tillåter mer glapp än 7-8 cm.

Thure
 
Månlandskap

Skridskon är en Skyllemarks 45 cm , med Skyllemarks kurva, ej uppslipad fram. SNS-bindnig. Ingen glappbegränsare. Mina kollegor klarade den månbuliga isen på ett mycket smidigare sätt än vad jag gjorde.Jag fick en känsla av att vara "nere" i varenda bulighet, dom" red" på topparna av den buliga isen.
 
Skyllermarks 45 cm

Skyllermarks 45 cm har tack vare den långa uppslipningen fram en väl kort åkyta om man inte är barn. Jag är mycket nöjd med mina Skyllemarks som var 53 cm långa innan jag började såga i dem. De är nu ca 47 cm med en tvär uppslipning fram och i stort oförändrad åkytelängd jämfört med orginalet.

Går som tåget även på bulig is med SNS-bindningar och Alfa Hajell pjäxor..

Thure
 
Löshäl

Var snäll och förklara för en novis vad som menas med uppslipning och efter som det tydligen förekommer olika alternativ för och nackdelar.
 
Uppslipning

Uppslipningen är främre delen av skridskoskäret där material har slipats bort för att runda av skäret så att det går att åka på. Man kan se skridskons uppslipning som en del av en cirkel, med en viss radie. Ju större radie på cirkeln desto större uppslipning och därmed kortare åkyta (delen av skenan som har kontakt med isen när du åker).

Se gärna på den här bilden för en tydligare insikt i vad som menas med "uppslipning"...

Det Thure säger är att han har åstakommit en mindre uppslipning på sina egna skridskor för att inte förlora åkyta. Ju större kontaktyta skridskon har med isen desto bättre fördelas vikten osv.
 
Re: Månlandskap

Mina kollegor klarade den månbuliga isen på ett mycket smidigare sätt än vad jag gjorde.Jag fick en känsla av att vara "nere" i varenda bulighet, dom" red" på topparna av den buliga isen.
Jag tycker att just bulig is är betydligt svårare att åka i med löshälsskridskor än med fasthälsdito. Skridskon fastnar lite grand i bulorna som gör åkningen ryckig och man får sämre balans av att kroppen åker fram lite varje gång skridskon fastnar. När jag hamnar i sådana lägen brukar jag övergå till att åka "fasthälsstil", d.v.s. frånskjut med hälen. Det plus en lite lägre åkstil brukar göra att jag klarar av denna typ av is rätt så OK. En annan variant är att med ett spänne fästa hälen tillfälligt, det går också bra.
 
Pröva att stå mer på hälen än på tårna, alltå mer bakvikt. Kanske det som Krister menar med "fast häl"-teknik. När skridskon börjar skära ner i mjuk stöpis flyttar jag bak vikten, då brukar det lätta lite. Borde vara samma för bulig is.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Skentest för löshäl? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Pelle Bomb Dax för löshäl !? Långfärdskridsko 2
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
KristianKällmén Rottefella / löshäl Långfärdskridsko 24
boe skates Glappskridsko Generation 4, Löshäl. Långfärdskridsko 63
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9
ebh löshäl??? Långfärdskridsko 5
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.