Lös häl vid råkövergång och andra passager

Hur fungerar löshälsskridskor vid mycket dålig is, klättring på isflak (typ fiskfjäll) eller övergång av passager. Jag har förstått att det är bra vid ren åkning, men jag tycker allt lekande och trixande på en tur är minst lika kul. Några åsikter?
 
Rätt så OK vid vrakis

Det som är nackdel är att man inte har samma fallskydd med löshäl utan om man kör fast så lyfts hälen istället för att förskeppet och bakbindingen minskar risken för fall.

Detta kan kompenseras genom att man skjuter fram eller kastar fram ena skridskon som vid telemarkposition men det tar lite tid att lära om.

Alltså risk för mera fall om man är inkörd på fasthäl innan man hinner lära om (kan ta flera år). Å andra sidan så håller sannolikt skor och bindningar längre då det inte blir den stora belastningen på klackar och bakbindningar som uppstår med fast häl.

Inte lika lätt att klättra brant is då man inte kan köra in framspetsarna i brant is "frontpointa".

Glappbegränsare bör man skaffa sig då blir man säkrare på foten och kan göra de flesta trick lika bra som med fast häl. Man hoppa effektivare med lös häl än med fast häl.

Thure
 
Gummicord

Finns olika lösningar men funktionen är att göra motstånd mot glappet och bara tillåta ett viss maximalt glapp.

Min nuvarande modell är ett teryleneband med snabbspänne runt ankeln i höjd strax över fotknölarna (malleolerna) Från detta band en gummicord diameter 3 mm i en slinga ned till en nyckelring. Nyckelringen hakar jag i en bakåtbockad 4 mm rostfri skruv som jag skruvat fast i skridskons aluprofilplatta strax bakom Salomon SNS-bindningen. För att det skall hålla har jag gängat på en mutter under aluprofilplattan.

Fördelen med denna lösning är att det inte blir någon nämnvärd nötning på gummicorden vid skridskoåkning. Andra modeller finns se Bertil Stolts hemsida. http://hem.bredband.net/bersto/

Verkar inte vara i bruk just nu har du någon annan länk Bertil?

Thure
 
Ok, då förstår jag! Men förklara för en novis varför man väljer att ha en glappbegränsare, vilka blir fördelarna?
 
Distinktare tystare

Om du inte har glappbegränsare så doppar bakändan av skridskon någon cm. Skillnaden i förtroende under fötterna blir ofattbart stor. Du blir mycket säkrare på var du har skenan och skäret. Ungefär som skillnaden mellan att gå i bra orienteringsskor och i för stora träskor på en skogstig med rötter och stenar.

Dessutom försvinner skrapet som uppstår vid fotansättningen vilket är skönt både för dig och de som åker intill dig.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-12-15 kl 15:34]
 
Klapp

Med glappbegränsare får man skridskor som börjar likna hastighetsrör med klapp i funktionalitet.

Antagligen är pilotbindning lika bra men de skorna är inte lika lämpade för promenad.

Fast häl är inget dåligt alternativ det systemet har funnits så länge att barnsjukdomarna i stort sett är borta.

Vill du ha fast häl och en rolig skridsko är det bra att läsa Johan Porsbys råd om korta skridskor. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35552&pagenumber=5

Jag har sedan några år byggt löshälsskrdskor med glappbegränsare till min familj. Det har inneburit en nytändning för min fru och min nu 11-åriga dotter åker alldeles utmärkt på dessa skridskor se stilstudie nedan.

pic_10850.jpg

(Foto Thure Björck Ältasjön julafton 2004)

Mina skridskor med löshälbindning är säkert inte helt färdigutvecklade men innebär ett klart språng i utvecklingen jämfört med de skridskor med snabbindning jag var med och provkörde i början av 80-talet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
sigvard Klokt att börja med fast häl? Långfärdskridsko 9
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.