• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Är skridskor med lös häl att rekommendera?

Har precis upptäckt tjusningen med att åka långfärdsskridskor, och har nu åkt några gånger på ett par Almgrens skridskor från 90-talet med rem och fast häl.
Det fungerar ganska bra nu och jag har börjat hitta balansen och tekniken, vilket gör allt så mycket roligare. Skorna, eller snarare de gamla skidpjäxorna, är jag dock mindre nöjd med och blir mycket trött i fotlederna av dem, och får även ont i fotlederna av dem.
Nu har jag däremot blivit intresserad av skridskor med lös häl, och efter lite sökande på internet så har jag förstått fördelarna med det, såsom längre skär och skönare åkkänsla.
Sedan har jag hört lite olika åsikter om behovet av lös häl, dvs att det är i princip onödigt (eller opassande) om man åker långfärdsskridskoåkning med karta, kompass, ryggsäck och pik på okända isar.
Lös häl är kanske mest ändamålsenligt om man nöjesåker på en plogad bana med ok is, dvs inte en massa knaggel och ojämnheter?
För att ytterligare krångla till det, så har jag oxå läst att långfärdskridskor inte bör ha tunnare skenor än ca 1,5 mm, just pga risken för genomskärningar på mjuk och kexig is.
Fast läser man sedan på Skridskospecialistens sida, så har de en skridsko som heter Maple Race med en skena på enbart 1,1 mm, som de tycker är idealisk för långfärdsåkning (enbart perfekt bana?).

Så mina frågor är:

1) Går det även bra att använda skridskor med lös häl på klassiska långfärdsskridskoåkningar med packning, karta och kompass?
2) Är en skena med 1,1 mm tjocklek för tunn att använda på annat underlag är prepererad bana, dvs en riktig skridskobana?
 
1: Ja. Glappbegränsare är bra.

2: beror på kroppsvikten. 1,3 mm är mera allround.

Stora boken om Långfärdsskridsko kanske kan vara nåt för dig.

Thure
 
1: Ja. Glappbegränsare är bra.

2: beror på kroppsvikten. 1,3 mm är mera allround.

Stora boken om Långfärdsskridsko kanske kan vara nåt för dig.

Thure
Jag antar att glappbegränsare är en slags sprint som man kan trycka på plats när man vill få en fast häl? Har sett det någonstans på internet.

Ok, då kanske jag bör undvika de smalaste skenorna. Jag är väl inte jättelätt heller med mina ca 83 kg.

Ja jag ska nog ta och köpa in en bra bok om långfärdsskridskoåkning, och jag har hört talas om den som du nämner.
 
Njae, "glappbegränsare" är snarare olika former av DIY konstruktioner för att få skridskon att fjädra tillbaka lite snabbare. Brukar innefatta gummicord av någon form.

Vad gäller dina frågor så har du rätt i att det inte är så stor, praktisk, skillnad på lös- eller fasthäl vid normal turåkning.

Viktigt är däremot pjäxan och inställning av pjäxan i förhållande till skridskon. Dessa två faktorer kan mao göra stor praktisk skillnad för åkupplevelsen.

Det finns större chans att hitta en pjäxa som både är lätt, med bra passform och som är stadig (på rätt ställen), inom löshälssegmentet. Fördel löshälssystemet alltså.

Det finns mindre utbud av skridskor som tillåter justering i längs- och sidled inom löshälssegmentet. Nackdel löshälssystem alltså, MEN. Många, inkl jag själv, upplever att löshälssystemet, alltså skridsko/bindning/pjäxa, redan har en tillfredsställande inbyggd längs- och sidoinställning. Mer "fit n forget" mao.

Vill du vara riktigt säker så kikar du på Skyllermarks röda eller blå skridskor som tillåter justering och till det så är du noggrann med att välja ut en pjäxa som passar bra på din fot. Börja med att hitta en sko som sitter skönt. Sedan låter du resten anpassa sig efter det.
 
Ja bra pjäxor är oerhört viktigt har jag förstått, och med mina svaga vrister så behöver jag bra stöd i det området. Att prova är ju förstås ett måste innan köp, men jag har hört gott om skatepjäxa från Madshus eller Rossignol.

Jo jag har sett Skyllermarks blå och röda skridskor, varav den ena har nedslipad spets och den andra bibehållen spets. Vilken fungerar bäst månntro?

Sedan kan jag inte låta bli av att kika på dessa från OAC:
http://www.iloveoutdoor.se/produkttester/368-test-av-oac-carbon-racer-och-long-tour
De kostar ifrån Finland 2600 kr respektive 2400 kr + frakt. (+ bindningar och pjäxor förstås)
Frågan är hur hållbart carbonen är?

Min ambition är inte att tävla, utan att kunna åka långt utan problem i relativt hög fart med långa skär, och gärna med ryggsäck ibland.

Tack för alla svar!
 
Min ambition är inte att tävla, utan att kunna åka långt utan problem i relativt hög fart med långa skär, och gärna med ryggsäck ibland.

Tack för alla svar!
Den enkla, men lite tråkiga, sanningen är att du med i stort sett vad som helst kan åka långt och i gott tempo så länge du har 1) tekniken 2) konditionen 3) passform/inställning 4) välslipade skenor.

Att tänka på vid val av pjäxor är att det är en fördel om de går att promenera i. Det låter kanske märkligt men en icke försumbar del av långfärdskridsko innefattar div. promenader. Till och från isen samt över öar etc. Ett par renodlade skate-pjäxor för skidåkning med hårdplastsula är inte så kul att äntra en vinterhal klippa med.

Vad gäller skyllermarks röda resp blå så är det en smaksak. Är man finsmakare och åktekniskt intresserad kan det vara skönt att slippa det längre förskeppet, men du lär knappast åka varken längre eller fortare på endera av dom.

I övrigt. Kolfiber används till jordenruntkappseglingsbåtar, formel-1 bilar, stridsbåtar etc, etc. Om de håller eller ej har mer att göra med konstrutionskvalitet snarare än materialet i sig, som är mer en tillräckligt starkt.
 
Diverse

skridskomodeller med platta och profil i kolfiber har inte hållit för normal användning på naturis. Om detta beror på dålig produktion eller dålig konstruktion vet jag inte. Kolfiber funkar ju bra på många andra ställen t ex i Inlinesskor. Hur är det med köldegenskaper hos kolfiberarmeradstyren eller epoxiplast kontra rostfritt stål? Krymper de olika mycket?

Däremot så är Skyllermarks blå och röda väl beprövade. Röda har lite längre åkyta och skulle vara mitt val.

Se tidigare trådar här på forumet.

Thure
 
skridskomodeller med platta och profil i kolfiber har inte hållit för normal användning på naturis. Om detta beror på dålig produktion eller dålig konstruktion vet jag inte. Kolfiber funkar ju bra på många andra ställen t ex i Inlinesskor. Hur är det med köldegenskaper hos kolfiberarmeradstyren eller epoxiplast kontra rostfritt stål? Krymper de olika mycket?

Däremot så är Skyllermarks blå och röda väl beprövade. Röda har lite längre åkyta och skulle vara mitt val.

Se tidigare trådar här på forumet.

Thure
Det där om kolfiberskridskors bräcklighet var intressant information, och som du säger så kan man ju oxå fråga sig hur lätt de brister om det är riktigt kallt. Kolfiberramar på MTB-cyklar bryts oxå lätt vid en smäll, så kör man omkull på sina kolfiberskridskor och har otur, så är det kanske bara flisor kvar.
Då låter faktiskt Skyllermarks skridskor mer intressant, och jag skulle nog oxå prioritera lite längre skenor.
 
Den enkla, men lite tråkiga, sanningen är att du med i stort sett vad som helst kan åka långt och i gott tempo så länge du har 1) tekniken 2) konditionen 3) passform/inställning 4) välslipade skenor.

Att tänka på vid val av pjäxor är att det är en fördel om de går att promenera i. Det låter kanske märkligt men en icke försumbar del av långfärdskridsko innefattar div. promenader. Till och från isen samt över öar etc. Ett par renodlade skate-pjäxor för skidåkning med hårdplastsula är inte så kul att äntra en vinterhal klippa med.

Vad gäller skyllermarks röda resp blå så är det en smaksak. Är man finsmakare och åktekniskt intresserad kan det vara skönt att slippa det längre förskeppet, men du lär knappast åka varken längre eller fortare på endera av dom.

I övrigt. Kolfiber används till jordenruntkappseglingsbåtar, formel-1 bilar, stridsbåtar etc, etc. Om de håller eller ej har mer att göra med konstrutionskvalitet snarare än materialet i sig, som är mer en tillräckligt starkt.
Ja jag kände på mig att det kunde vara så, och sedan så får jag nog så här till en början prioritera det som jag tror att jag kommer att göra mest av, och det är att åka längre sträckor där jag inte promenerar så mycket. Åka mycket och träna in tekniken och få bättre kondition, så kanske jag provar på någon gruppledd tur nästa vinter där det kanske ingår lite promenader. Har ju faktiskt redan köpt en riktig skridskoryggsäck för det ändamålet bla..
Jag skippar nog oxå kolfiberskridskorna pga risken för att de lätt ska gå sönder, men lös häl har jag bestämt mig för och pjäxor som ger mig bra stöd.
 
Ja dessa skridskor ser ju intressanta ut. Undrar vad som skiljer dessa från Skyllermarks röda och blå, dvs funktionsmässigt? Är de bättre eller sämre i något hänseende.
Skyllermarks röda har i alla fall nedslipad spets, vilket jag inte kan se att dessa har.
Bra material,längd/höjd bra, ganska lätta, ingen sidojustering.
 
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5

Liknande trådar