Lös eller fast häl för nybörjare?

Frun önskar sig et tpar skridskor av tomten. Min fundering är som rubriken säger... Fördelar nackdelar med det ena och det andra. Kan nämnas att hon är 157cm lång.

Tack för reflektioner.

Roland
 
Svårt att ge ett generellt svar. Personligen så tycker jag att löshäl är trevligare att åka med då det ger en lite mer genomarbetad benrörelse. Fast häl innebär att man måste hålla in fotvinkeln lite mot slutet av skäret på ett sätt som kanske inte känns helt naturligt från början.
Fast det kan förstås ta en säsong eller två för en nybörjare innan tekniken blivit tillräckligt driven för att finesser i skärets slutfas ska bli ett relevant ämne att angripa.
Å andra sidan så är fast häl att föredra om isen eller balansen är dålig så att det blir ett och annat halvskär och lite blandade småhopp emellanåt. Måste man sätta ned foten tvärt är det helt klart en trygghet att skenan redan sitter väl inspänd mot skosulan.
Nästa fråga är väl vad hon ska ha för skor. Om hon åker skidor och redan har ett par invanda pjäxor som skulle funka för långfärdsskridskor så är det antagligen mer att vinna på att fortsätta hålla sig till ett invant system än att byta till ett annat.
Åker hon dessutom redan skidor regelbundet så finns det tillräckligt mycket erfarenhet att hämta därifrån så att hon troligtvis inte behöver bekymra sig om det där första "Bambistadiet" på isen.

Sammanfattningen blir nog:
- är hon aktiv överlag - köp löshäl
- är hon vinglig överlag - köp fasthäl
 
kort svar = lös häl

Långt svar, låt henne testa först.

Frågan har varit uppe i en hel del tidigare trådar och min uppfattning är att bra skor är viktigast men att lös häl är att föredra för nybörjare. Nybörjare är mer beroende av bra grejor. Glappbegränsare kan vara en bra komplettering.

Sök på lös häl och nybörjare. Se http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=3610826

Thure
 
Lös häl

Jag köpte mig ett par löshälsskridskor med Salomonbinding till mina vanliga längdskidpjäxor och gav mig ut på isen för ett par vintrar sedan.

Jag lärde mig aldrig åka skridskor som liten och är definitivt ingen duktig skidåkare.

Det var ändå inga större problem att åka (har fuskat någon timme med InLines så kanske fans lite grundteknik där?).

Förra säsongen köpte jag dock ett par stabila pjäxor och fick byta till rottefälla bindningar för att de skulle passa, längdskidpjäxorna var alltför mjuka och jag fick tokont i fötterna. Hände i en hel del skär att jag la ned sidan av foten i isen för att pjäxan var så mjuk - det var ett elände att balansera.

Så om hon inte har backcountry-pjäxor utan vanliga längdskidpjäxor rekommenderar jag att köpa rätt från början, speciellt om hon inte har pjäxor med rätt bindning...

Dock är det billigare att testa på med ett par klassiska "snöra på kängorna"-skridskor.
 
Tackar för svaren.
Hon är inte den meste skidåkaren i länet. Slalom i vårsolen är väl nivån. Hon har ett par meindl island men också ett par salomon BC-pjäxor så förutsättningarna finns för både det ena och det andra. Då jag själv tror att hon är i behov av stabilitet och även kommer att göra både skutt och hopp kanske en fast bindning blir bra till en första säsong. Blir hon sedan biten och vill ha lös häl får hon väl ringa tomten igen...

Roland
 
Bind ner löshälen

Ett alternativ som kombinerar båda alternativen är att köpa löshäl och sedan göra ett hål bakom pjäxan i själva skridskon och sätta fast ett snöre där. Det snöret kan antingen tas bort (löshäl) eller bindas runt vristen (fasthäl). Själv skulle jag aldrig köpa fasthäl igen men känner emellanåt behov av att binda ner hälen på dålig is. Överis med löshäl är ingen höjdare.
 
Justerbar?

Fråga efter löshälare som kan justeras i sidled. Sådana med fast inställning i sidled (det vanligaste) kan visa sig helt omöjliga för somliga åkare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.