Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags?

Delsvar?

Jag hade kanske otur med just mina Lundhags Vector, men pikspetsarna började släppa kromningen direkt på första turen (mest estetiskt kanske, men snopet, eller onödigt att kroma dem då?), på den andra turen släppte vikten inuti (satt/sitter bara i den ena staven) och skramlade runt. (Jag hade 2006 års modell, vet inte om den är uppdaterad.)

Visserligen en glasklar reklamation både enligt Lundhags och den Stadium-butik där jag köpte den, men jag blev tveksam och tog pengarna tillbaka. Inte skaffat någon ny ännu, kör bara med enkelpik igen tills vidare.

Jag vet inte om Pikmakarns superturbo har någon vikt inuti? Läser i din länk att de rekommenderar att båda stavarna ska ha samma vikt, det hade ju inte Vector-stavarna.
 
Skyllermarks dubbelpik är mycket bra.

Lundhags har haft kvalitetsproblem med felaktig limning av pikspets som har lossnat, men kanske har dom nu bytt limmet?
 
Lundhags hade problem med limmet förra säsongen. De har gjort flera omändringar till denna säsong och problemet borde vara löst.
 
Lundhags hade problem med limmet förra säsongen. De har gjort flera omändringar till denna säsong och problemet borde vara löst.

Har dom återkallat gamla felaktiga produkter eller finns det ännu såna i butiken?

Jag såg idag flera par orangefärgade Lundhagspikar i en sportäffär - är det inte just dom som har problem? Hur vet man att de Lundhagsprylar (pik, skridskor) man tänker köpa är tillverkade med ny lim?

Kanske skulle man undvika att köpa billiga Lundhagsprylar från rean.
 
Jag köpte ett par Lundhags..

i våras. Dom har hållit än så länge men jag har heller inte åkt särskilt mycket med dom än.
Återkommer ifall jag skulle få problem.

För mig var valet enkelt, jag vill ha fyrkantspets. Detta är ett smakval, jag är van vid fyrkantspetsar...

Sen ska man väl inte välja säkerhetsutrustning efter estetiska preferenser, men de där pikmakens pikar är ju bland det fulaste jag sett på isen ;-)

Niklas
 
Jag använder Pikmakarens och är jättenöjd. Plus är att de är lika tunga (bra vid stakåkning), bra grepp placerade logiskt och med olika utförande, låg vikt, trots det ger de en mycket bra känsla när man pikar.
Minus skulle vara att de är lite fladdriga när man har dem ihopkopplade och pikar.
Tilläggas ska att jag inte har provat Lundhags på is. Men känslan jag fick i butik gjorde att jag valda Pikmakarn.

Hoppas detta hjälper dig något.

/Johan
 
Skönt att slippa åka omkull

Jag har provat både Lundhags och Skyllermarks dubbelispikar men gillar Pikmakarens bäst eftersom dom är dom enda som gör att man slipper åka omkull. Sen är det listigt att man får lagom vikt för att testa isen när man KOPPLAR IHOP DOM vilket gör att dom blir lätta som stavar när man tar isär dom för att staka. Håller med om att neonfärgen inte vinner skönhetspris men enligt hemsidan så kan man tydligen välja andra färger Kopplingen är smidig,man behöver inte ens släppa handtagen Ett problem är att om man åker med Stockholmsklubben så har ju nästan alla dom, så man får märka upp dom på nåt sätt.Jag tog en lödpenna och ristade in namn och telnr i handtaget så blev den stöldskyddad också
 
Det blev Pikmakarn

Tack för alla kommentarerna. Jag köpte först Lundhags dubbelpik och tog med mig den till Pikmakarns butik. Denne argumenterade så pass övertygande i egen sak att jag köpte hans dubbelpik (modell "Turbo") och lämnade tillbaka Lundhagspiken.

Pikmakarns argument var: Lika vikt på båda pikarna, smidigare sammankoppling, pikspetsen ej tjockare än själva piken (mindre risk att piken fastnar vid pikning under färd framåt), fallskydd ovan/under handtag (medger att piken vilar ovanpå handen trots avslappnat och löst grepp vid färd framåt), flyter horisontellt (lättare att fånga med kastlina), samt finurligt spetsskydd med brodd och minitruga (bra när man använder pikarna som stöd i strandkanten etc., utan skydd slits spetsen snabbt, med vanligt gummiskydd utan brodd ges dåligt f'äste). Vidare finns en minikompass i toppen av ett av handtagen. Pikarna tillverkas dessutom i Sverige, medan Lundhags tillverkas i Kina (tänk på handelsbalansen, snart tillverkas ingenting längre i Sverige...)

Pikmakarns pik är på gränsen till ful, men syns bra pg av den fluorgula färgen. I vilket fall som helst så framstår Pikmakarns "Turbo" som en väl utvecklad produkt.
 
Pikmakarns bra men...

Upplever efter att ha använt Pikmakarns kortaste pik några säsonger att den känns lite vek när man pikar (den böjs så lätt...). Visserligen så är den som tidigare nämts lätt och smidig och hantaget med sammankopplingen är troligen bäst på marknaden. Men den känns vek, speciellt om man pikar frekvent. Jag har också känning i armbågarna av vibrationerna man får när man pikar, någon som känns mindre med en mer stum pik. Har samma problem i längdskidspåret för övrigt. Någon Juha Mieto är jag inte i det fallet ;-)

Efter tips från en kamrat köpte jag in Everest enkelpik (199 kr), värmde loss hantaget, klämde ner några hundra gram blyplåt jag hade hemma som en klump, fyllde med epoxy och monterade på pikmarakarns hantag på Everestpiken.

Har bara hunnit testa piken på några få turer men känner mig redan säker på att detta är en bra lösning - för mig i vart fall. Känner mig betydligt säkrare vid isbedömningen än att enbart vara beroende av pikmarakarns tunnare pik. Och i vilket fall kan jag fortfarande använda "Pikmarakarpikarna" tillsammans om inget annat finns att tillgå.

Återkommer efter ytterligare testning.

Vänligen/Dag
 
Pikens primära funktion

Hej!
Piken ska passa individen. Något generellt råd är svårt att ge. Jag åkte många år med Pikmakarpik och trivdes bra med handtag och den enkla kopplingen. Däremot blev jag aldrig säker i min isbedömning när jag pikade. Efter byte till tyngre pik med kraftigare spets gör jag bättre bedömningar.
Karin
 
Pikmakarns argument var: ...... Vidare finns en minikompass i toppen av ett av handtagen.

Den minikompassen är en värdelös leksak, som dessutom kan sluta fungera efter ett tag. Det har hänt på min egen Pikmakar-pik: den kompassnålen är nu låst i en och samma position av någon anledning - men det spelar ingen roll för jag använde den ändå aldrig som kompass. Om himlen är tillräckligt klar för att man ska kunna se var solen finns tycker jag den fungerar bättre som kompass än leksakskompassen i Pikmakarpiken (efter solnedgången kan man använda riktningen till starkaste skymningsljus för samma sak). Men självklart ska man också ha med sig en riktig kompass i sin packning.

I vilket fall som helst så framstår Pikmakarns "Turbo" som en väl utvecklad produkt.

Pikmakarns standardpik har en fördel framför turbopiken: standardpiken har en platt topp, som gör att man ganska lätt kan använda piken som ett enbensstativ till sin kamera, ifall man skulle vilja fotografera ute på isen då det börjar bli mörkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.