Lös häl eller inte?

Hejsan

Jag är en inbiten skridskoåkare sedan 10 år. Jag åker mestadels på plogade större sjöar/åar, men även någon enstaka skärgårdsis när säkerheten kan anses som tillräckligt god. Jag åker också Vikingarännet sedan några år tillbaka.

Jag har en fråga, som kanske är diskutterad till leda, men ändå.

Jag har hela tiden åkt med fast häl och traditionella långfärdsskridskokängor, som jag tyvärr har fått problem med. Jag noterade den gågna säsongen att jag fick ett obehagligt tryck ven vänstra fotens översida. Jag har försökt lösa detta genom att lossa resp knyta om pjäxan, men utan någon bra lösning.

Jag funderar därför på att byta sko och pröva lös häl. Det innebär naturligtvis nys skridskor, men mina bör nog kanske bytas ändå så jag tänkte passa på nu på rean.

jag tar tacksamt emot era synpunkter på skillnaderna mellan de två typerna. Jag har tyvärr aldrig provat lös häl, men skulle vilja höra synpunkter från Er som åkt på båda. Är det verkligen såpass sror skillnad att det är vettigt att lägga ned pengar på löshäl?

Det lättaste svaret är väl antagligen att jag ska testa löshäl själv, men kom gärna med synpunkter eller ref. till platser där det går att läsa om detta.

God fortsättning och med förhoppning om tillräckligt tjock is inom kort.

Mats
 
Inget svar på din fråga om lös häl.

Men jag hade för rätt så många år sedan (kanske 10 år sedan) problem med ont i senorna på fotens (vristen) framsida. Jag bytte skidskor från vajer (rem) till en ”klickin” och klistrade fast 2 lager gummilister (ovanpå varandra) på var sida om mitten på insidan av plösen, så att plösen inte låg mot senorna. Så har jag använt sedan dess, men jag har fått byta ut gummilisterna några gånger då limmet släppt.

PS: man får inte fler och bättre svar för att man skriver samma fråga i flera forum, utan troligen blir resultatet det motsatta.

Per Brune
 
Lös häl eller inte

Hej

Tack för ditt svar. Alla lösningar är bra, Att inlägget ligger på två ställen beror på att jag srev det första fel. När jag skulle ändra gick det inte utan jag kopierade in det andra på rätt ställe.

Hälsningar
Mats
 
Jag använder lös häl, men har tidigare använt traditionella skridskor.
Jag tycker att lös häl är det optimala att åka med. Skridskon är i längre kontakt med isen än traditionella skridskor, vilket gör det lättare att åka.

Den enda nackdel som jag upplever, är att mina pjäxor är helt värdelösa att gå med. Använder vanliga skate-pjäxor med SNS-profilbindning. Grymt bra att åka med, men man måste ha med sig ett par vanliga skor som går att gå i. Fördelen med att använda pjäxor är att dem oftast är bekväma att ha på sig och att åka med, jämfört med skridskokänger som jag ofta upplever som obekväma.

Vet att det idag finns pjäxor som funkar bättre att gå med än mina skate-pjäxor, men dem ger garanterat sämre stöd för vristen och vridstyvheten i kängan är sämre.
Men jämfört med traditionella kängor, finns det säkert bra allternativ för löshälsåkning.

Tänk på att vid löshälsåkning bör man ha en stabil pjäxa, då bara skridskon sitter fast vid en punkt.

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
Den enda nackdel som jag upplever, är att mina pjäxor är helt värdelösa att gå med. Använder vanliga skate-pjäxor med SNS-profilbindning. Grymt bra att åka med, men man måste ha med sig ett par vanliga skor som går att gå i. Fördelen med att använda pjäxor är att dem oftast är bekväma att ha på sig och att åka med, jämfört med skridskokänger som jag ofta upplever som obekväma.

Vet att det idag finns pjäxor som funkar bättre att gå med än mina skate-pjäxor, men dem ger garanterat sämre stöd för vristen och vridstyvheten i kängan är sämre.

//Gustav\\

Det är inte så svårt, två dagar sedan jag gick ungef. 3km i skogen med mina SNS-skatepjäxor.
 
pekvirk; sa:
Keras2006; sa:
Den enda nackdel som jag upplever, är att mina pjäxor är helt värdelösa att gå med. Använder vanliga skate-pjäxor med SNS-profilbindning. Grymt bra att åka med, men man måste ha med sig ett par vanliga skor som går att gå i. Fördelen med att använda pjäxor är att dem oftast är bekväma att ha på sig och att åka med, jämfört med skridskokänger som jag ofta upplever som obekväma.

Vet att det idag finns pjäxor som funkar bättre att gå med än mina skate-pjäxor, men dem ger garanterat sämre stöd för vristen och vridstyvheten i kängan är sämre.

//Gustav\\

Det är inte så svårt, två dagar sedan jag gick ungef. 3km i skogen med mina SNS-skatepjäxor.

Har svårt att tro att vi har liknande pjäxor i så fall. Mina har en sula av hårdplast, vilket gör dem helt värdelösa att gå med.
Men det finns väl säkert många olika skate-pjäxor?!

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:

Det är inte så svårt, två dagar sedan jag gick ungef. 3km i skogen med mina SNS-skatepjäxor. [/QUOTE]

Har svårt att tro att vi har liknande pjäxor i så fall. Mina har en sula av hårdplast, vilket gör dem helt värdelösa att gå med.
Men det finns väl säkert många olika skate-pjäxor?!

//Gustav\\ [/QUOTE]

Nej, vi har precis det samma, Salomon RS9 Pilot- racingpjäxa. Den hårda sulan hindrar inte att gå i skogen(snö eller inte), men på hårda ytorna det är lite besvärligt(inte omöjligt).
 
pekvirk; sa:
Keras2006; sa:

Det är inte så svårt, två dagar sedan jag gick ungef. 3km i skogen med mina SNS-skatepjäxor.

Har svårt att tro att vi har liknande pjäxor i så fall. Mina har en sula av hårdplast, vilket gör dem helt värdelösa att gå med.
Men det finns väl säkert många olika skate-pjäxor?!

//Gustav\\ [/QUOTE]

Nej, vi har precis det samma, Salomon RS9 Pilot- racingpjäxa. Den hårda sulan hindrar inte att gå i skogen(snö eller inte), men på hårda ytorna det är lite besvärligt(inte omöjligt). [/QUOTE]

:)
Ok, kanske ingen omöjlighet att gå med! Men inget som jag skulle rekommendera. Har varit nära att ramla ett flertal gånger.

En grymt bra pjäxa att åka med i alla fall! :cool:
Har samma bindning på rullskidorna, längdskidorna och långfärdsskridskorna. :)

//Gustav\\
 
Alternativ

Det stora flertalet som kör löshäl köper skridskor anpassade för skidbindningar och d:eek: skor. Vill man i stället ha täta och bekväma vandrarkängor måste man bygga egna bindningar. Att rekommendera om man har man lust, fallenhet och möjlighet till detta.

T
 
Mats L; sa:
Jag har hela tiden åkt med fast häl och traditionella långfärdsskridskokängor, som jag tyvärr har fått problem med. Jag noterade den gågna säsongen att jag fick ett obehagligt tryck ven vänstra fotens översida. Jag har försökt lösa detta genom att lossa resp knyta om pjäxan, men utan någon bra lösning.
Ditt problem har med skon att göra, inte med fast eller lös häl. Vilken typ av skor har du?

Jag hade också detta problem i början av min skridskokärriär. Det uppträdde för mig speciellt när jag som bot på instabilitet försökte knytan skon extra hårt.

En möjligthet är att knyta skosnöret annorlunda. Man kan hoppa över ett skosnörehålspar just där man har smärtan och samtidigt vrida skosnöret runt sig själv före och efter det överhoppade hålet. Denna knytvariant använder jag.

Annars kan det ju vara klokt att byta skor, som du är inne på. Kolla speciellt på plösens konstruktion för att undvika detta problem i framtiden.

Jag är löshälsfrälst och jag tycker absolut du skall ge det en chans.
 
Kanon

Jag har kört skridskor i 15 år och först i år hittade jag till lös häl och det var som att hitta till carving vad gäller alpin skidåkning -förlösande alltså.
Jag letade och hittade snart ett parti pjäxor i ett garage hos den tidigare återförsäljaren av Alfa Hafjell som har den rätta sulan, styvheten och passar till SNS profil. För att klicka tillbaka skon vid avlastningen annammade jag Thure B:s ide om en M4 skruv från undersidan där bak som jag sen böjde lite. Jag bad sen skomakaren göra en stålring i ett hål i läderfliken som finns bak på skon. Trädde i en anpassad elastisk snodd med ögla i nerkant. Vips -allt funkar kanon och åkningen är hittills kanonbättre (kan man säga så?). Jag har inte åkt i svårare snöbelagd is än men dock lite skrovel och det har funkat.
Bilder >> http://www.extenso.se/sko/sko1.jpg
http://www.extenso.se/sko/sko2.jpg
http://www.extenso.se/sko/sko3.jpg
 
Re: Kanon

exjan; sa:
Jag har kört skridskor i 15 år och först i år hittade jag till lös häl och det var som att hitta till carving vad gäller alpin skidåkning -förlösande alltså.

Vill inte sprida smolk i bägaren. Grattis! Hade samma upplevelse med mina hemgjorda glapp (ses i annan tråd)från förra seklet. Men själv spänner jag åter fast hälarna. Varför? Jo, för att förhindra den "tåfjutt" jag lade mig till med och istället tvingas skjuta ifrån med hela skenan i iskontakt, ända ut. Man kan göra detta även med klapp och glapp. Men gör man det inte, så ska man spänna ner. Annars går cholkadkakorna åt till att slipa sjöis istället för att ta sig framåt.

Fartmässigt finns ingen skillnad mellan glapp och fast häl. Bara känslomässigt - vilket iofs inte är att förakta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
sigvard Klokt att börja med fast häl? Långfärdskridsko 9
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...