Kängor eller pjäxor?

Hej

Har ett par lundhags profesional high, funderar på att införskaffa mig ett par långfärdsskridskor.
Går det att använda ett par vandringskängor för att åka långfärdsskridskor?

Eller är det bättre att köpa ett par pjäxor istället ?

Om det fungerar med ett par vandringsskängor, vilka skridskor rekommenderar ni?
vandringskängor.

// Micke
 
Jag kör med MuckBoots, du vet såna där neoprenestövlar och dom sitter fastvulkade vid torrdräkten. Det funkar bra tycker jag, varmt, smidigt och badbart.
 
jag är inte så super-insatt men ska du lägga ut mycket pengar (fina skridskor) kanske du ska ägna pjäxan en extra tanke, med rätt pjäxa och skridsko kan du åka med "lös häl" vilket är ett helt annat upplägg än det du efterfrågar. och i mitt tycke hundra gånger trevligare sätt att åka skridskor på.


men av samma anledning inbillar jag mig att begagant marknaden borde vara överfull av den gamla typen av skridskor så kan du hitta något som passar din professional kanske det är till väldigt överkomligt pris.
 
Från wilkipedia: "Pjäxa (från finskans pieksu), fotbeklädnad av kraftigt slag. Ett användningsområde för pjäxor är som skor att fästa vid skidor vid skid- eller snowboardåkning och numera används ordet nästan uteslutande i denna betydelse."

Dvs kängor är tänkta att användas med skidor/skridskor medan kängor är det inte.

/Petri
 
Om kängor inte är tänkta att användas till skidor eller skridskor, då skulle orden "skidkänga" resp "skridskokänga" inte förekomma - men googlar man på dessa ord ser man att bägge används ganska friskt. I SAOL förekommer både "skidkänga" och "skidpjäxa", medan "skridskokänga" och "skridskopjäxa" bägge saknas där: http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx


Så jag slog upp orden i Nationalencyklopedins ordbok, och där stod följande:

Känga - typ av sko med tämligen kort skaft och snörning eller knäppning, numera mest om grövre typ för fritidsbruk.

Pjäxa - kraftig känga för (vinter)sport eller arbete utomhus, vanl. av grovt läder men numera även av plast.

Så enligt denna definition är alla pjäxor även kängor, medan alla kängor inte är pjäxor.
 
jag är ganska ofta glad över att jag inte är akademiker, just nu, när jag läste den här tråden, infann sig ett sådant ögonblick.
 
Svar på min fråga?

Hej på er.

Så om jag har förstått det enligt svaren ovan, så fungerar det med vanliga kängor.
Någon som har ett förslag på bra skridskor att köpa som passar med kängor.

// Micke
 
Hej!
Köp ett par billiga eller ett par utan bindningar. Bygg sen om dom till "glapp"-skridskor (sök på glapp så hittar du beskrivningar). Jag har själv gjort det, böjt till ett par aluminiumplåtar, fyllt med glasfiberspackel och tryckt i mina kängor, alltså åker jag med vandringskängor och lös häl. Klockrent, det bästa av två världar och en mycket ekonomisk lösning. Inte så svårt heller, lite jobb att ställa in och få finish bara.

Björn
 
Börja enkelt

Om du har en känga som passar dina fötter så kan du skaffa en skridsko som funkar med kängorna och med fast hälbindning. Sådana har Skyllermarks, Lundhags och Stadium förmodligen flera tillverkare.

Glappbindning är en nördlösning och inte något för nybörjare IMHO detta för att det tar tid att hitta en optimal inställning och för att det är risk för att man helt enkelt tappar skridskon.

Personligen så tycker jag att tighta skidpjäxor och lös häl är lite bättre än fast häl och vandrarkängor därför att man vill ha lite större storlek på skor för vandring än för skridskor och för att lös häl är subjektivt roligare att åka med.

Thure
 
Hej på er.

Så om jag har förstått det enligt svaren ovan, så fungerar det med vanliga kängor.
Någon som har ett förslag på bra skridskor att köpa som passar med kängor.

// Micke
Viking-m-bygel-stoerre.png

Allt fungerar mer eller mindre bra men ett par sådana bindningar i denna stil bör du ha. Om du sedan blir biten och vill utveckla din skridskoteknik kommer du att vilja skaffa prylar som är optimala för detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
curt Dubba NN BC kängor Långfärdskridsko 9
Da9el Bindningar för kängor Långfärdskridsko 3
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
matsitunhem Mjuka kängor till nybörjare? Långfärdskridsko 2
Retrovirus HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor! Långfärdskridsko 10
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
Bertil Kängor med Gortex membran Långfärdskridsko 6
Prunus padus Vård av kängor Långfärdskridsko 5
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
Luffarn Skridskor för kängor? Långfärdskridsko 7
humbug Kängor Långfärdskridsko 7
Linkan Bindningar till kängor? Långfärdskridsko 1
mattanb Skridskor till vanliga kängor.. Långfärdskridsko 2
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...