Rottefella R3 skate eller BC

Har sökt info om vilken bindning och vilken sko som ska väljas om man är nybörjare på långfärdsskridsko. Har förstått att en styv sko rekommenderas (även om det hävdas av flera att det kan motverka upptränande av balans). Min fråga nu är vilken typ av bindning som bör väljas, de flesta skor jag sett som är styva verkar i paket levereras med Rottefella BC. Finns det något som talar för att man bör välja R3 skate istället?? (Jag vill ha skridsko med lös häl)
 
Hej,

Själv har jag ingen erfarenhet av R3 skate. Däremot så säljs de flesta skridskor med Rottefella BC. Detta då det verkar som att de flesta tillverkarna av pjäxor som är tänkta för skridskoåkning har gått över till Rottefella BC (t.ex. Lundhags hade tidigare Salomon-sula på sina X-ark). Rottefella BC tycks m.a.o. vara den bindning som är standard för närvarande.

Däremot finns även en hel del som kör skridskor i sina skatepjäxor. Fördelen där kan vara att man går ner något i vikt på skon, nackdelen kan vara dels att det kan vara svårt att vandra mellan sjöar och skär på ett par hala skate-pjäxor, samt att de ev. kan vara för kalla för en hel dag på sjön.

Mitt tips är att hitta ett par pjäxor som du trivs i. Väg fördelar nackdelar mellan lätt racing-skatepjäxa mot en rejäl turåknings-/skridskopjäxa. När du hittat en pjäxa du gillar så är det bara att köra på den bindningen som pjäxan är gjord för.

Sen kan jag rekommendera ett par Skyllermarks Blå. Välprövad löshälsskridsko som man kan ställa in i sidled.
 
Välj sko i första hand

och ganska tight passform vid skridskoåkning kanske ett halvt nummer mindre än för längdåkning på skidor.

Fördelen med BC-skor är att de ofta är mindre hala vid promenader. Nackdelen med BC är högre vikt både på sko och bindning.

Nån nackdel med lägre vikt på sko och bindning förutom promenadfunktionen och slitaget vid promenader på asfalt kan jag inte se.

Att Salomon BC minskat som system hos skotillverkare tror jag beror på licensregler, kanske betalar skotillverkare nån avgift till patentinnehavaren?

Rottefella BC har rätt ofta frusit fast hos skridskoåkarevid blötsnö och vatten på isen samt minusgrader. Troligen kan man smörja inuti mekanismen(obs kräver nog att bindingen demonteras) med vaselin eller liknande och minska risken för fastfrysning.

Thure
 
Rottefella BC har rätt ofta frusit fast hos skridskoåkarevid blötsnö och vatten på isen samt minusgrader. Troligen kan man smörja inuti mekanismen(obs kräver nog att bindingen demonteras) med vaselin eller liknande och minska risken för fastfrysning.

Thure
Kanske lite off topic:
Vad jag hört var det vanligare att den gamla modellen på Rottefella BC (slutade säljas någon gång runt mitten av 00-talet) frös fast än att den nya gör det. Stämmer det?

Jag använder Biltemas kedjespray (art nr 364511) för att smörja Rottefellas BC bindning. När kedjesprayen kommer ur burken är den tunnflytande och suger in i spalter. Sedan tjocknar den och sitter på så vis kvar. Som jag förstår mekanismen i mina BC bindningar (av modernt snitt) räcker det att ta loss gummikudden för komma åt tillräckligt bra med sprayen.

Mvh, Klas
 
Tack för mycket informativa svar. Jag provade en sko som passar till R3 Skate, den heter Alpina CSK. Skon är bekväm och stabil, och passar min fot perfekt. Skridskon jag har är Lundhags Cruise, kommer att köra på den ett tag men kommer att ha Skyllemarks Blå på inköpslistan om ngt år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gray Rottefella Xplore BC offtrack Långfärdskridsko 4
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
CFJ Rottefella Xcelerator Långfärdskridsko 4
davgus Avmontera Rottefella NNN BC Långfärdskridsko 8
mihaliska Rottefella NNN R3? Långfärdskridsko 4
sara-sara Rottefella BC NNN med metallbygel Långfärdskridsko 3
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
Helseth Rottefella Långfärdskridsko 19
KristianKällmén Rottefella / löshäl Långfärdskridsko 24
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Peifen Skenglapp i Lunhags T-skate Långfärdskridsko 9
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
mikaelbe Kompatibilitet med Salomon SNS Profil Equipe Skate Långfärdskridsko 11
teoek "Creek-skate" Långfärdskridsko 9
david-d Virtual skate museum (English/nederlands) Långfärdskridsko 3
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
Myro Almgrens Multi Skate Långfärdskridsko 2
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.