Är glapp hype?

SNS-profil

Jag har SNS-profil på mina Blå-skyllermarks samt på mina Fischer E99 tur/lätt telemarkskida vid stugturer tills fjäll. Alfa-skon i kombination med skridsko är väl dokumenterad i skilda trådar här. Men kombinationen med SNS-profil och nämda sko funkar för mig även bra på fjället. En mycket lätt och väl balanserad skidkombination som klara rätt tuffa tag på fjället. ////Göte
 
Jag har sett nya Salomongrejor i butiken, bindningen är bara för classicpjäxan. Nya skatepjäxan har pinnorna ung. 0.5cm bakre än förre, pilotbindningen har inte ändrats. Om man vill använda Profilbindn. måste man kanske skära lite av den gummibiten?

Sulorna är lika hård plast som förre, men annars skatepjäxan känns riktikt bra, den bästa Salomon ever?
[Ändrat av pekvirk 2006-02-19 kl 12:16]
 
Re: Gångvänligare sula?

thureb; sa:
Det som verkar mest intressant är att eventuellt är dessa modellers sulor betydligt lämpligare för promenader på asfalt och halt underlag än tidigare pilotskor?

Skall bli intressant att ta del av erfarenheter framöver.

Har någon haft problem med fastfrusna bindingar på pilotsystemet?

Thure

Till att börja med så ska man nog vara försiktig med att gå på hårt underlag med pjäxorna. Trots att plasten är hård så lovar jag att asfalt kommer med tiden att ha paj sulan så mycket att den inte kommer passa bra på bindningen. Vad är vikt skillnaden på profil skate och pilot?
Man vill väll gärna ha ett skär där skenan ligger i så länge som möjligt, och den sträckan bör i minna ögon decimeras p.g.a det återflexande systemet i pilot.

Till sist, den stora fördelen med turpjäxor är att det går att hitta skor som är mycket varmare än "SNS" pjäxor.
[Ändrat av Robban_HG 2006-02-27 kl 22:08]
 
Re: Re: Re: Svårt vara lika social på naturis

Lasse Nilsson; sa:
boe skates; sa:
Jag hajjar, då återstår bara frågan, vilken matsäck är bäst till rundbanan, eller har dom ett bra fik där?
Kassan är kombinerad med "fik" om jag inte minns fel, jag tror inte att det är bra. Sortimentet är nog något i stil med kexchoklad, bananer och pulverkaffe.

Jag har inte fått min inbjudan till den här skiten.

Blir det fiskdamm? Det borde ligga på er locals där nere att rådda ihop det här nu.
 
Re: Re: Re: Re: Svårt vara lika social på naturis

boe skates; sa:
Jag har inte fått min inbjudan till den här skiten.

Blir det fiskdamm? Det borde ligga på er locals där nere att rådda ihop det här nu.

Väntar på att Ruddalens is skall stabiliseras. Inte öppet för allmänheten ännu men folk har setts åka på isen i veckan så det börjar närma sig.

-Palle
 
Re: Re: Re: Re: Svårt vara lika social på naturis

boe skates; sa:
Jag har inte fått min inbjudan till den här skiten.

Blir det fiskdamm? Det borde ligga på er locals där nere att rådda ihop det här nu.

Nu är det islagt och öppet i Rude Valley och Le Chef Zetterstrand är och handlar kol så det dimper nog ner en invitation när som helst.
// Bengt
 
Var är Lasse Nilsson när man behöver honom?
Som sagt, Ruddalen är öppen (fast frusen, hö hö) och det lär inte bli naturisar på ett tag. Det närmast till hands liggande alternativet är helgen 25-26/11. Jag är visserligen upptagen på lördagen (skall gasta) men skrinnarhallen är öppen på fredagkväll och hela söndagen. Mitt hemmabygge är inte klart på långa vägar så jag lär bli självskriven som grillkock.

-Palle

PS, fiskdamm blir svårt eftersom det frusit, ankdamm kan nog däremot utlovas DS

[Ändrat av Palle_Z 2006-11-15 kl 09:16]
 
Palle_Z; sa:
Var är Lasse Nilsson när man behöver honom?
Här!

Jag fick barn i våras och har inte tid att dra i arrangemanget. Dessutom skulle det kännas lite märkligt att dra igång "mötet" utan att kunna bjuda på något eget hemmabygge.



Ett problem är väl att de flesta hemmabyggen passar bäst på tillverkarens egna skor. Personer med ungefär storlek 42-43 skulle kanske få ett vettigt utbud med skridskor att prova? Även sidojusteringarna borde kunna ställa till problem.
 
Nu hade du la tur, Lasse - jag har 46:eek:r!
Sidjustering - 10:ans fast nyckel.
Nu är enda hållbara argumentet att inte dyka upp att du är vegan, jag kör i hederliga retroläderkängor.
// Bengt
 
Försök inte Lasse!

Lasse Nilsson; sa:
Försök inte 1:
Jag fick barn i våras och har inte tid att dra i arrangemanget.

Du har väl föräldradagar dagar att ta ut? Du kan säkert unna dig några garantidagar.

Försök inte 2:
Dessutom skulle det kännas lite märkligt att dra igång "mötet" utan att kunna bjuda på något eget hemmabygge.
Vad är det som ligger i min mailbox då som du har ritat i Google sketch betaversion?

/Benny
 
Bengt F; sa:
Nu hade du la tur, Lasse - jag har 46:eek:r!
Sidjustering - 10:ans fast nyckel.
Nu är enda hållbara argumentet att inte dyka upp att du är vegan, jag kör i hederliga retroläderkängor.
// Bengt
Låter som att du har prylar som mina fötter lätt glider ner i. Du skulle säker få ner dina fullvuxna fötter i mina Pilot-kängor storlek 45.

Tyvärr har jag bara ett par blytunga gamla Pilot-Almgrenare att åka på. Hälskrap, tyngd och krånglig sidojustering är egenskaper som jag själv står ut med men andra brukar klaga på.

bennys; sa:
Du har väl föräldradagar dagar att ta ut? Du kan säkert unna dig några garantidagar.
Har du inte sett försäkringskassans provisionsanställda som bukar hänga likt svultna gamar runt Ruddalen? Ibland är de till och med uppe vid Tränningen under försäsongen.

Även om Thure är en hjälte så vågar jag inte riktigt ta efter honom när det gäller barnvagnkörning bland vindbrunnar och underfrätning.

bennys; sa:
Vad är det som ligger i min mailbox då som du har ritat i Google SketchUp?
Ett utkast till "Pilot-glapp" (säker testat redan på 80-talet). Men jag får aldrig något svar på om det är värt att börja bygga. Har en idé till men vet inte om du har tid att titta på den heller? För mig är det enklare att rita än att bygga, men pappaledigheten börjar till jul så jag kanske har något färdigt lagom tills säsongen är över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.