thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
Gäst
Har man som långfärdsskridskoåkare någon glädje av de modeller av skridsko-bindingar-skor som tillåter åkning med lös häl?
Det beror allt på.
Under mer än 20 år så har jag byggt egna skridskor och försökt förbättra min utrustning. Jag har uppåt femton par kängor som jag köpt genom åren för att hitta rätt skodon för vår sport.
För två år sedan så testade jag sex par skridskor för Utemagasinet under en säsong varav ett par varianter med lös häl.
Jag tyckte då att lös häl gav åkglädje. Jag åkte en hel del på sådana skridskor men när jag i slutet av den säsongen testade att åka så fort jag kunde med lätt ryggsäck en sträcka av ca 300 meter med varierad naturis så åkte jag fortare med skridskor och skor med konventionella bindningar. Jag gjorde om testerna 2 gånger med varje par skridskor. Pjäxorna var mina Alico Mountaineer som är den bästa långfärdsskridskopjäxa jag hittills haft.
Jag är övertygad om att det för min egen del finns två parametrar som har större betydelse för min åkhastighet och åkglädje än eventuell lös häl.
Den första är att jag kan få optimal placering av foten i sidled både fram och vid hälen vilket vad beträffar hälen ofta betyder att man måste göra ingrepp i skridskon.
Den andra är att stå tillräckligt långt fram på skridskon så att förskeppet inte blir för långt och därmed hindrar en effektiv avveckling av skäret och en vilsam pendelfas. Här tycker jag att skridskorna från de större tillverkarna inte är optimalt utformade.
Jag vill gärna stå betydligt längre fram vilket kan åstadkommas med handgripliga ingrepp i skridskon.
Jag testar denna säsong likväl skridskor med Salomon SNS-profilbindning för att eventuellt använda dem under Vikingarännet där jag ämnar åka i tävlingsklassen för nöjet att åka utan ryggsäck.
Utan ryggsäck så kan man sitta djupare under åkningen och då kar man uttnyttja den möjlighet att förlänga skären som "klappskridskor" ger.
Det bör ge högre fart men kräver säkert en hel del träning innan man åker fortare. Jag har läst en vetenskaplig rapport där man undersökte hastighetsåkare som gick över till klapskridskor. De som var elitåkare förbättrade sina resultat mycket mindre vid övergången till klapskridskor än de som låg strax under eliten. Man tolkade detta som att det är lättare att tillägna sig tekniken med klapskridskor än tekniken på konventionella skridskor.
Sammanfattning:
Vill du åka fortare på långfärdsskridskor så se till att du har optimala kängor och optimal inställning i sidled och framåt bakåt. Testa gärna klapskridskor men var medveten om att du troligen inte kommer att åka särskilt mycket fortare när du åker med ryggsäck.
Thure
Det beror allt på.
Under mer än 20 år så har jag byggt egna skridskor och försökt förbättra min utrustning. Jag har uppåt femton par kängor som jag köpt genom åren för att hitta rätt skodon för vår sport.
För två år sedan så testade jag sex par skridskor för Utemagasinet under en säsong varav ett par varianter med lös häl.
Jag tyckte då att lös häl gav åkglädje. Jag åkte en hel del på sådana skridskor men när jag i slutet av den säsongen testade att åka så fort jag kunde med lätt ryggsäck en sträcka av ca 300 meter med varierad naturis så åkte jag fortare med skridskor och skor med konventionella bindningar. Jag gjorde om testerna 2 gånger med varje par skridskor. Pjäxorna var mina Alico Mountaineer som är den bästa långfärdsskridskopjäxa jag hittills haft.
Jag är övertygad om att det för min egen del finns två parametrar som har större betydelse för min åkhastighet och åkglädje än eventuell lös häl.
Den första är att jag kan få optimal placering av foten i sidled både fram och vid hälen vilket vad beträffar hälen ofta betyder att man måste göra ingrepp i skridskon.
Den andra är att stå tillräckligt långt fram på skridskon så att förskeppet inte blir för långt och därmed hindrar en effektiv avveckling av skäret och en vilsam pendelfas. Här tycker jag att skridskorna från de större tillverkarna inte är optimalt utformade.
Jag vill gärna stå betydligt längre fram vilket kan åstadkommas med handgripliga ingrepp i skridskon.
Jag testar denna säsong likväl skridskor med Salomon SNS-profilbindning för att eventuellt använda dem under Vikingarännet där jag ämnar åka i tävlingsklassen för nöjet att åka utan ryggsäck.
Utan ryggsäck så kan man sitta djupare under åkningen och då kar man uttnyttja den möjlighet att förlänga skären som "klappskridskor" ger.
Det bör ge högre fart men kräver säkert en hel del träning innan man åker fortare. Jag har läst en vetenskaplig rapport där man undersökte hastighetsåkare som gick över till klapskridskor. De som var elitåkare förbättrade sina resultat mycket mindre vid övergången till klapskridskor än de som låg strax under eliten. Man tolkade detta som att det är lättare att tillägna sig tekniken med klapskridskor än tekniken på konventionella skridskor.
Sammanfattning:
Vill du åka fortare på långfärdsskridskor så se till att du har optimala kängor och optimal inställning i sidled och framåt bakåt. Testa gärna klapskridskor men var medveten om att du troligen inte kommer att åka särskilt mycket fortare när du åker med ryggsäck.
Thure