Skall man skaffa klappskridskor?

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Har man som långfärdsskridskoåkare någon glädje av de modeller av skridsko-bindingar-skor som tillåter åkning med lös häl?


Det beror allt på.


Under mer än 20 år så har jag byggt egna skridskor och försökt förbättra min utrustning. Jag har uppåt femton par kängor som jag köpt genom åren för att hitta rätt skodon för vår sport.


För två år sedan så testade jag sex par skridskor för Utemagasinet under en säsong varav ett par varianter med lös häl.
Jag tyckte då att lös häl gav åkglädje. Jag åkte en hel del på sådana skridskor men när jag i slutet av den säsongen testade att åka så fort jag kunde med lätt ryggsäck en sträcka av ca 300 meter med varierad naturis så åkte jag fortare med skridskor och skor med konventionella bindningar. Jag gjorde om testerna 2 gånger med varje par skridskor. Pjäxorna var mina Alico Mountaineer som är den bästa långfärdsskridskopjäxa jag hittills haft.


Jag är övertygad om att det för min egen del finns två parametrar som har större betydelse för min åkhastighet och åkglädje än eventuell lös häl.


Den första är att jag kan få optimal placering av foten i sidled både fram och vid hälen vilket vad beträffar hälen ofta betyder att man måste göra ingrepp i skridskon.


Den andra är att stå tillräckligt långt fram på skridskon så att förskeppet inte blir för långt och därmed hindrar en effektiv avveckling av skäret och en vilsam pendelfas. Här tycker jag att skridskorna från de större tillverkarna inte är optimalt utformade.
Jag vill gärna stå betydligt längre fram vilket kan åstadkommas med handgripliga ingrepp i skridskon.


Jag testar denna säsong likväl skridskor med Salomon SNS-profilbindning för att eventuellt använda dem under Vikingarännet där jag ämnar åka i tävlingsklassen för nöjet att åka utan ryggsäck.
Utan ryggsäck så kan man sitta djupare under åkningen och då kar man uttnyttja den möjlighet att förlänga skären som "klappskridskor" ger.


Det bör ge högre fart men kräver säkert en hel del träning innan man åker fortare. Jag har läst en vetenskaplig rapport där man undersökte hastighetsåkare som gick över till klapskridskor. De som var elitåkare förbättrade sina resultat mycket mindre vid övergången till klapskridskor än de som låg strax under eliten. Man tolkade detta som att det är lättare att tillägna sig tekniken med klapskridskor än tekniken på konventionella skridskor.


Sammanfattning:
Vill du åka fortare på långfärdsskridskor så se till att du har optimala kängor och optimal inställning i sidled och framåt bakåt. Testa gärna klapskridskor men var medveten om att du troligen inte kommer att åka särskilt mycket fortare när du åker med ryggsäck.


Thure
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
fotens plats/klapp

jag har också undrat redan tio år varför foten är i fel plats på nästan alla skridskor(liksom i bilden vid rubriken). Foten ska ligga mitt på raka delen av bladet. Sidplaceringen är också mycke viktigt.
Jag tror att nästan alla som som kan lite tekniken av skridskoråkningen har nytta av lös hel.
TB hade testat 300m med eller utan lös häl, du skulla ha testat 30km! :)
Pekka
 

kr-val@sectra.se (Krister Valtonen)

Gäst
Foten långt bak för att hantera ojämn is?

Jag inbillar mig att om man har foten längre bak på skenan så är det lättare att hantera ojämnheter i isen. Stämmer det? Kanske kan detta vara orsaken till att långfärdsskridskor som man köper i affären har bindningen placerad så.


Jag ställde om min skridskor för två år sedan och placerade foten mitt på istället för på bakre halvan. Fortfarande är det många som reagerar på det och frågar varför jag har gjort det.
 

tomas.jons@rattvik.se (Tomas Jons)

Gäst
Vad är klappskridskor? -en definitionsfråga!

Enligt min åsikt så bör man inte jämställa en trad långfärdsskridsko med en SNS-bindning med en Klappskridsko! Och vi bör därför inte heller tala om långfärdsskridskor som Klappsridskor!


En klappskridsko är framtagen för att ge åkaren en effektivare åkning, och detta är löst genom att montera en led UNDER foten. En vanlig skidbindning (SNS-profil) är konstruerad för att ge optimala förhållanden för en längdskidåkare och har leden ca 1cm FRAMFÖR foten. En i sammanhanget avsevärd skillnad! Jag anser att en längdskidpjäxa och lös häl inte går att jämställa med en hastighetsskridsko med ledad sko = Klappskridsko. Det stämmer inte med geometrin att påstå att det skulle vara samma sak.


Så låt oss låta en Klappskridsko få vara en hastighetsskridsko och låt våra långfärdsskridsko få vara det den är, och använd ordet långfärdsskridsko när det är det vi avser! Att det sedan finns de som hellre vill åka med hälen lös kan vi väl försöka ha överseende med!


Tomas
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
mitt på skenan, inte bak

Ja, det stämmer, men när man är lite van vid att åka skridskor det är mycket enkelt att luta lite bakåt när isen är ojämn.
Pekka
 

qwerty@qwerty.se (skidåkare)

Gäst
Klapp med längdbindning?

Har du tittat på Salomons nya system?
Det har i alla fall två infästningspunkter varav en sitter under foten.


Är det någon som har provat det?
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
Salomon pilot/profil

Jag har användt Salomon pilot(den nya modellen) under två senaste vintrarna. Det fungerar helt bra, men den äldre Salomon sns profil är lika bra. Där är ingen större skillnaden.
pekka
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
testa reproducerbart?

Jag jämförde sex olika skridskor med två olika par kängor. För att få detta reproducerbart med tanke på vind, min egen kondition etc så ansåg jag att en test med maximal fart över en relativt kort sträcka skulle vara bäst.
Jag hade som jag nämnde tidigare kört på de olika utrustningarna under en säsong så jag hade nog ett trettiotal mils klaperfarenhet när jag gjorde testen.


Thure
 
Bättre med ställbarhet i sidled

Förra säsongen skaffade jag Maple Gold Långfärdsskrdskor http://www.velocity.se/html/isskridsko.htm
för att kunna få klapp med Salomon SNS-bindning. Jag valde denna modell för att få möjlighet att via nya hål flytta bindningen i sidled för att få skenan mer mot insidan av fonten både vid tån och hälen. Bäst blev det med en parallellförskjutning av 8 mm. Jag upplevde denna variant som mycket rolig och harmonisk att åka på.

I vinter tänker jag komplettera med en rem över stortåns grundled (där man har leden på en cykelpedal) för att straffa ned framfoten mot skridskons platta för att få mer anatomisk funktion. Detta testades av Lasse Lison ALmkvist förra säsongen och han har fått flera efterföljare.

Jag hoppas kunna göra om mina tidigare försök med tidtagning och tror att en mer optimerad klappskrdsko för långfärdsskridskoåkning bli snabbare än en lösning med fast häl.
 
Det är mycket inviduellt hur man ska placera foten. Jag kan leva fint utan att flytta SNS-bindingen i sidled.

En rem över tårna(grundled) kan hjälpa lite, men knappast gör någon större skillnaden.

Men TB! Lös häl är snabbare redan nu.
Pekka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders56 Hur lång skall skridskon vara? Långfärdskridsko 6
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Misstell Vad packar man i ryggan egentligen? Långfärdskridsko 2
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
Mats L Hur mäter man? Långfärdskridsko 2
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
rickard svanström Kan man ha 40cm långa skenor Långfärdskridsko 24
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
henrikl Hur får man Alpinaskorna att mostå väta? Långfärdskridsko 5
kr-val mobil räddade man Långfärdskridsko 40
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
kr-val Hur får man gott omdöme? Långfärdskridsko 16
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
Hur gör man? Långfärdskridsko 1
Kanii Planerar skaffa nya skridskopjäxor Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.