Val av kastlina, vad skall jag köpa?

Hej.
Jag avser införskaffa en kastlina. Finns det något speciellt som man bör tänka på? Är det fortfarande så att "Hansa-linan" är den bästa? Vad skall man tänka på? Har du några tips så mottager jag dem tacksamt.
/ Patrick
[Ändrat av erakopk 2003-11-25 kl 10:26]
 
Inte för att jag långfärdsskrinnar men jag spårar en del med hund och då vill man ha ett rep som inte slår knut på sig själv och på allt annat omkring.. Detta måste väl vara en grundförutsättning för era kastlinor oxå.. Kolla in de linor som sotarna använder, de e grymma som spårlinor.. Kanske bra till er med!
 
Reptrick

Hamparep skall vara ganska bra har jag hört, men tjära det ordentligt innan du använder det!

Mvh Håkan Borg

erakopk; sa:
Hej.
Jag avser införskaffa en kastlina. Finns det något speciellt som man bör tänka på? Är det fortfarande så att "Hansa-linan" är den bästa? Vad skall man tänka på? Har du några tips så mottager jag dem tacksamt.
/ Patrick
[Ändrat av erakopk 2003-11-25 kl 10:26]
 
erakopk; sa:
Hej.
Jag avser införskaffa en kastlina. Finns det något speciellt som man bör tänka på? Är det fortfarande så att "Hansa-linan" är den bästa? Vad skall man tänka på? Har du några tips så mottager jag dem tacksamt.
/ Patrick
[Ändrat av erakopk 2003-11-25 kl 10:26]

Jag anser att hansalinan har en fördel och det är "låsbrickan" som finns på den vita öglan som den nöställde ska ta tag i. Denna har jag inte sett på andra linor. En nödställd behöver bara trä handen genom öglan och kan sedan låsa fast handen med låsbrickan. Låsbrickan finns i plast och läder (varierar med när hansalinan köptes).
Jag rekommenderar Hansalinan även om den nog inte är billigast.

/Patrik
 
Personen och handlaget viktigare än modellen

Träna att kasta och att kasta om linan när påsen är tömd. Hansalinan är lite av guldstandard då de flesta kastar rätt bra med den men tränar du att kasta kan en lite mindre lina fungera utmärkt den med.

Numera vill man även att det skall gå bra att kasta linan från vak och att man har en koppling men karbinhake (klätterkarbin) och band till midjerem/grenrem för att få bra drag uppåt över iskanten. Kan vara bra om man legat en stund i vaken eller är lite orörlig av annat skäl.

Placeringen av linan på ryggsäcken är således viktig.

Kolla t ex i boken långfärdsåkning på skridskor.

Och till sist åk inte ensam för då har du ingen nytta av linan. Nästa samtliga som dött i vak vid långfärdsskrdskoåkning har åkt ensamma.

Hälsningar Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.