Hur lång skall skridskon vara?

Hur lång skall skridskon vara i förhållanden till kängan?
Har läst att kängan skall sitta 3-5 cm från bakändan samt det skall finnas 5-8 cm "fri" skridsko framför kängan?
Vid köp var det ingen som frågade efter skostorlek när jag köpte skridskor.
Har nu kängan placerad 2 cm framåt från bakkant samt 15 cm från framkant av skridskon.
(Bindningen sitter så långt fram som möjligt).
 
Kängans placering

Så här ser det ut. Skridsko Everest. Längd 48 cm. Känga c:a 30 cm lång. (strlk 44).
Kängan kan inte placeras längre fram eftersom främre fäste är maximalt framåtmonterat.
Skulle den eg. placeras längre fram?
Men är väl inte mkt att göra. Kändes ändå hyfsat att åka. Å andra sidan har jag inget att jämföra med (första gången jag testat).
 

Bilagor

  • SkridskorEverest.JPG
    SkridskorEverest.JPG
    191.2 KB · Visningar: 895
Om det går

så skulle jag borra nya hål framför spåren i aluplattan och flytta fram främre bindingen 2 cm.

Thure
 
Jag har hört nåt om att kängan skall placeras längre fram för att få mer attack och fartfyllt åkning (gäller då fastmonterade skridskor och inte klappskridsko). Och länger bak om man vill ha lite mer marginal och trygghet för framåtfall. Vet nån om det ligger nått i de resonemanget?
 
Typ

ja.

Men skillnaderna mellan lös och fast häl är inte så stora speciellt inte om man har glappbegränsare.

Stor utstick fram ger marginal för att ha lång uppslipning så att skridskon inte går lika ryckigt åöver ojämn is flakis etc.

Men stort förskepp är i vägen vid översteg och under pendelfasen och innebär statisk belastning av musklerna på underbenets framsida för att hålla upp förskeppet så att man inte snubblar på det om det skulle fastna mot isen.

Stort akterutstick ger en mer kursttabil skridsko och förutsättning för längre skär.

Thure
 
Va bra då har jag monterat skridkorna rätt.

Får passa på å tacka för intressant föredrag på iskursen i tordags thure. Kul å höra lite nytänkande kring klädval
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...