Skall man skaffa klappskridskor?

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Har man som långfärdsskridskoåkare någon glädje av de modeller av skridsko-bindingar-skor som tillåter åkning med lös häl?


Det beror allt på.


Under mer än 20 år så har jag byggt egna skridskor och försökt förbättra min utrustning. Jag har uppåt femton par kängor som jag köpt genom åren för att hitta rätt skodon för vår sport.


För två år sedan så testade jag sex par skridskor för Utemagasinet under en säsong varav ett par varianter med lös häl.
Jag tyckte då att lös häl gav åkglädje. Jag åkte en hel del på sådana skridskor men när jag i slutet av den säsongen testade att åka så fort jag kunde med lätt ryggsäck en sträcka av ca 300 meter med varierad naturis så åkte jag fortare med skridskor och skor med konventionella bindningar. Jag gjorde om testerna 2 gånger med varje par skridskor. Pjäxorna var mina Alico Mountaineer som är den bästa långfärdsskridskopjäxa jag hittills haft.


Jag är övertygad om att det för min egen del finns två parametrar som har större betydelse för min åkhastighet och åkglädje än eventuell lös häl.


Den första är att jag kan få optimal placering av foten i sidled både fram och vid hälen vilket vad beträffar hälen ofta betyder att man måste göra ingrepp i skridskon.


Den andra är att stå tillräckligt långt fram på skridskon så att förskeppet inte blir för långt och därmed hindrar en effektiv avveckling av skäret och en vilsam pendelfas. Här tycker jag att skridskorna från de större tillverkarna inte är optimalt utformade.
Jag vill gärna stå betydligt längre fram vilket kan åstadkommas med handgripliga ingrepp i skridskon.


Jag testar denna säsong likväl skridskor med Salomon SNS-profilbindning för att eventuellt använda dem under Vikingarännet där jag ämnar åka i tävlingsklassen för nöjet att åka utan ryggsäck.
Utan ryggsäck så kan man sitta djupare under åkningen och då kar man uttnyttja den möjlighet att förlänga skären som "klappskridskor" ger.


Det bör ge högre fart men kräver säkert en hel del träning innan man åker fortare. Jag har läst en vetenskaplig rapport där man undersökte hastighetsåkare som gick över till klapskridskor. De som var elitåkare förbättrade sina resultat mycket mindre vid övergången till klapskridskor än de som låg strax under eliten. Man tolkade detta som att det är lättare att tillägna sig tekniken med klapskridskor än tekniken på konventionella skridskor.


Sammanfattning:
Vill du åka fortare på långfärdsskridskor så se till att du har optimala kängor och optimal inställning i sidled och framåt bakåt. Testa gärna klapskridskor men var medveten om att du troligen inte kommer att åka särskilt mycket fortare när du åker med ryggsäck.


Thure
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
fotens plats/klapp

jag har också undrat redan tio år varför foten är i fel plats på nästan alla skridskor(liksom i bilden vid rubriken). Foten ska ligga mitt på raka delen av bladet. Sidplaceringen är också mycke viktigt.
Jag tror att nästan alla som som kan lite tekniken av skridskoråkningen har nytta av lös hel.
TB hade testat 300m med eller utan lös häl, du skulla ha testat 30km! :)
Pekka
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

kr-val@sectra.se (Krister Valtonen)

Gäst
Foten långt bak för att hantera ojämn is?

Jag inbillar mig att om man har foten längre bak på skenan så är det lättare att hantera ojämnheter i isen. Stämmer det? Kanske kan detta vara orsaken till att långfärdsskridskor som man köper i affären har bindningen placerad så.


Jag ställde om min skridskor för två år sedan och placerade foten mitt på istället för på bakre halvan. Fortfarande är det många som reagerar på det och frågar varför jag har gjort det.
 

tomas.jons@rattvik.se (Tomas Jons)

Gäst
Vad är klappskridskor? -en definitionsfråga!

Enligt min åsikt så bör man inte jämställa en trad långfärdsskridsko med en SNS-bindning med en Klappskridsko! Och vi bör därför inte heller tala om långfärdsskridskor som Klappsridskor!


En klappskridsko är framtagen för att ge åkaren en effektivare åkning, och detta är löst genom att montera en led UNDER foten. En vanlig skidbindning (SNS-profil) är konstruerad för att ge optimala förhållanden för en längdskidåkare och har leden ca 1cm FRAMFÖR foten. En i sammanhanget avsevärd skillnad! Jag anser att en längdskidpjäxa och lös häl inte går att jämställa med en hastighetsskridsko med ledad sko = Klappskridsko. Det stämmer inte med geometrin att påstå att det skulle vara samma sak.


Så låt oss låta en Klappskridsko få vara en hastighetsskridsko och låt våra långfärdsskridsko få vara det den är, och använd ordet långfärdsskridsko när det är det vi avser! Att det sedan finns de som hellre vill åka med hälen lös kan vi väl försöka ha överseende med!


Tomas
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
mitt på skenan, inte bak

Ja, det stämmer, men när man är lite van vid att åka skridskor det är mycket enkelt att luta lite bakåt när isen är ojämn.
Pekka
 

qwerty@qwerty.se (skidåkare)

Gäst
Klapp med längdbindning?

Har du tittat på Salomons nya system?
Det har i alla fall två infästningspunkter varav en sitter under foten.


Är det någon som har provat det?
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
Salomon pilot/profil

Jag har användt Salomon pilot(den nya modellen) under två senaste vintrarna. Det fungerar helt bra, men den äldre Salomon sns profil är lika bra. Där är ingen större skillnaden.
pekka
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
testa reproducerbart?

Jag jämförde sex olika skridskor med två olika par kängor. För att få detta reproducerbart med tanke på vind, min egen kondition etc så ansåg jag att en test med maximal fart över en relativt kort sträcka skulle vara bäst.
Jag hade som jag nämnde tidigare kört på de olika utrustningarna under en säsong så jag hade nog ett trettiotal mils klaperfarenhet när jag gjorde testen.


Thure
 
Bättre med ställbarhet i sidled

Förra säsongen skaffade jag Maple Gold Långfärdsskrdskor http://www.velocity.se/html/isskridsko.htm
för att kunna få klapp med Salomon SNS-bindning. Jag valde denna modell för att få möjlighet att via nya hål flytta bindningen i sidled för att få skenan mer mot insidan av fonten både vid tån och hälen. Bäst blev det med en parallellförskjutning av 8 mm. Jag upplevde denna variant som mycket rolig och harmonisk att åka på.

I vinter tänker jag komplettera med en rem över stortåns grundled (där man har leden på en cykelpedal) för att straffa ned framfoten mot skridskons platta för att få mer anatomisk funktion. Detta testades av Lasse Lison ALmkvist förra säsongen och han har fått flera efterföljare.

Jag hoppas kunna göra om mina tidigare försök med tidtagning och tror att en mer optimerad klappskrdsko för långfärdsskridskoåkning bli snabbare än en lösning med fast häl.
 
Det är mycket inviduellt hur man ska placera foten. Jag kan leva fint utan att flytta SNS-bindingen i sidled.

En rem över tårna(grundled) kan hjälpa lite, men knappast gör någon större skillnaden.

Men TB! Lös häl är snabbare redan nu.
Pekka
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips