Byta till stabila skridskor/pjäxor?

Har åkt en del långfärdsskridskor även om det senare år blivit väldigt lite då jag varit gravid och nu har två små barn (3 och 5 år).
Precis innan först barnet bytte jag till lös häl och crispi pjäxor efter att ha haft ett par ärvda skridskor och pjäxor som man fäste med spännband vid hälen.

Direkt fick jag otroligt problem med framförallt ena vristen med den nya utrustningen. Smärta på insidan som gör det outhärdligt att åka, det blev till jag mest stakade tillslut då vristerna helt gav upp varje tur. Nu vill vi ta upp skridskoåkningen igen och få med våra barn ut men jag måste hitta fungerande utrustning. Jag testade att träna upp vristerna men det hjälpte inte och nu med barn och betydligt tyngre kropp har jag insett att jag måste hitta något som fungerar bättre för mig.

Ni som är med erfarna, ska jag gå tillbaka till fast häl men med spänne istället för spännband? Typ Lundhags. Eller ska jag satsa på en stabilare pjäxa? Trodde dock att jag redan hade en i mina Crispi… Alla tips tas tacksamt emot!
 
Hej och välkommen till Utsidan :)

Du får förhoppningsvis fler svar från riktigt erfarna åkare, men det jag själv spontant tänker på är att ditt problem inte behöver bero på själva löshälsbindningen eller pjäxorna, utan på att dina fötter hamnat i ett (för dig) felbalanserat sidoläge i relation till skridskoskenan. Då försöker man mer eller mindre medvetet kompensera med rena muskelstyrkan, med den överansträngning av leder/muskelfästen du beskriver. Det är inte alla som behöver sidojustera sina bindningar så de sitter asymmetriskt på skenan, men de flesta jag känner i alla fall.

Av ren lättja (orkade inte leta pjäxor till mina knepiga ankfötter) väntade jag själv alldeles för länge med att byta till löshäl. När jag väl slog till, så insåg jag två saker:
1. oj, hur mycket lättare, skönare och fortare det går!
2. jag behöver vara noga med sidojusteringen, vilket är en förutsättning för 1.

Jag prövade mig fram först genom att låna lite olika pjäxor, men jag upplevde inte att det var deras "stadighet" som påverkade min "stadighet" på skridskorna, utan just bara läget i sidled gentemot skenan. Nu åker jag i just Crispi Stetind-pjäxor, som jag snör allt lösare - balansen sitter som sagt inte där. Men med mina krokiga ben och inåtfallande vrister behövde jag flytta bindningarna en rejäl bit utåt - och inte heller lika för resp. fot - för att kunna stå balanserat på skridskorna.

Häromveckan lossnade skruvarna till min ena bindning och den gled i sidled utan att jag först insåg det. Och då hände precis det du beskriver: min fot gled med inåt och det blev otroligt jobbigt - mot slutet helt omöjligt - att åka.

Går det att justera sidoinställning av bindningarna på dina skridskor? I så fall skulle jag börja där. Stå rakt upp på skridskorna och känn efter. Känner du att du behöver hålla dem på rätt köl med lite hjälp från vristerna - justera bindningens sidoläge tills du kan vara helt avslappnad och ändå stå balanserat. För många hamnar skenan ungefär mellan stortån och nästa tå, med motsvarande parallell förflyttning av hälen. Själv har jag "inåtgående" fötter och behövde flytta ut hälen ytterligare en liten bit för att skridskon skulle peka rakt fram.

Skridskor utan möjlighet till sidojustering blir ju knepigare.
 
Har åkt en del långfärdsskridskor även om det senare år blivit väldigt lite då jag varit gravid och nu har två små barn (3 och 5 år).
Precis innan först barnet bytte jag till lös häl och crispi pjäxor efter att ha haft ett par ärvda skridskor och pjäxor som man fäste med spännband vid hälen.

Direkt fick jag otroligt problem med framförallt ena vristen med den nya utrustningen. Smärta på insidan som gör det outhärdligt att åka, det blev till jag mest stakade tillslut då vristerna helt gav upp varje tur. Nu vill vi ta upp skridskoåkningen igen och få med våra barn ut men jag måste hitta fungerande utrustning. Jag testade att träna upp vristerna men det hjälpte inte och nu med barn och betydligt tyngre kropp har jag insett att jag måste hitta något som fungerar bättre för mig.

Ni som är med erfarna, ska jag gå tillbaka till fast häl men med spänne istället för spännband? Typ Lundhags. Eller ska jag satsa på en stabilare pjäxa? Trodde dock att jag redan hade en i mina Crispi… Alla tips tas tacksamt emot!
Du har bara problem vid skridskoåkning? Det är inte besvärligt i vanliga skor, eller barfota, att gå på ojämnt underlag eller i trappor/stå på tå?
För en del kan problem med överbelastning av senor, t.ex tibialis posteriorsenan börja i samband med graviditet och viktuppgång. Om det är så kan sidojustering av belastningen absolut vara nödvändigt. Ett bättre hålfotsstöd kan hjälpa också. Sidostabila pjäxor borde vara bra.
 
Håller helt med om att det verkligen är viktigt att kunna sidojustera
Mycket lättare att få till en bra åkteknik om du står väl balanserad på skridskorna
 
Var på foten vill ni ha skridskons centrumlinje i sidled under foten?
Mitten av hälen och fram till pektån eller?

/Patrik
 
Typ 40% av hälen på insidan av skenan, och bara stortån + ett par mm av mellanrummet mellan stortån och pektån på insidan av skenan framtill fungerar för mig. Detta motsvarar parallellförskjutning av skenan 6-8 mm medialt dvs mot insidan av foten jämfört mittaxeln på löshälsbindningen.

Thure
 
Typ 40% av hälen på insidan av skenan, och bara stortån + ett par mm av mellanrummet mellan stortån och pektån på insidan av skenan framtill fungerar för mig. Detta motsvarar parallellförskjutning av skenan 6-8 mm medialt dvs mot insidan av foten jämfört mittaxeln på löshälsbindningen.

Thure
Förskjuter du hela foten rakti i sidled eller sitter foten inte helt parallell med skenan?
Jag gissar att du förskjuter rakt i sidled men om inte, kör du då plog (tårna mer inåt än hälarna givet skridksorna rakt i färdriktningen) ) eller omvänt med hälarna tätare ihopa?

Jag antar att justerhålen är ovala men bara medger förskjutning rakt i sidled och därmed blir det inte plog eller omvänt utan lika parallellförskjutning av tå och häl.


/Patrik
 
Förskjuter du hela foten rakti i sidled eller sitter foten inte helt parallell med skenan?
Jag gissar att du förskjuter rakt i sidled men om inte, kör du då plog (tårna mer inåt än hälarna givet skridksorna rakt i färdriktningen) ) eller omvänt med hälarna tätare ihopa?

Jag antar att justerhålen är ovala men bara medger förskjutning rakt i sidled och därmed blir det inte plog eller omvänt utan lika parallellförskjutning av tå och häl.


/Patrik
Det går att vrida längdaxeln inom vissa gränser, och jag har faktiskt gjort det på mina skridskor. Hälen pekar lite mer utåt än tårna. Jag trivs med det, kanske bara p g a att mina fötter ser ut som på bilden, och då måste jag vrida axeln för att Thures regel ska stämma ;).
Eller kanske för att det blir någon sorts kompensation för att jag normalt går med lite inåtvridna tår. Men det hela är fortfarande lite på experimentstadiet.

Naturfot.jpg
 
Senast ändrad:
Tusen tack för alla svar! Så informativa och hjälpsamma, tack!

Jag kan tyvärr inte justera min skridskor ser jag (Zandstra) så ska se om jag kan låna ett par som kan justeras och testa det. Det låter väldigt logiskt.

Jag har problem med ena foten (samma som gör ont vid skridskor) även annars ibland så ska tänka på att ha hålfotsinlägg även i mina pjäxor.

Tack igen!
 
Förskjuter du hela foten rakti i sidled eller sitter foten inte helt parallell med skenan?
Jag gissar att du förskjuter rakt i sidled men om inte, kör du då plog (tårna mer inåt än hälarna givet skridksorna rakt i färdriktningen) ) eller omvänt med hälarna tätare ihopa?

Jag antar att justerhålen är ovala men bara medger förskjutning rakt i sidled och därmed blir det inte plog eller omvänt utan lika parallellförskjutning av tå och häl.


/Patrik
Parallellt. Mina skridskor har jag modifierat ganska mycket med kortad skena assymetrisk aluprofil mm. Så inte direkt översättbart till köpemodeller. Utgångsmaterialet är från Skyllermarks.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
islägg Byta sprucken skena Långfärdskridsko 5
nisse_ byta bindning Långfärdskridsko 5
Prunus padus Byta bindning? Långfärdskridsko 9
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Blekingepaddlare Långfärdskridskor till barn Långfärdskridsko 7
boe skates Över Mysingen till Utö's utsida på cykel Långfärdskridsko 6
Mackan2 Alternativ till Alfa Hafjell? Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.