Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning?

Funderar på att köpa en GPS som främst kommer att användas vid långfärdsskridskoåkning.

Mina syften med inköpet är
1. att kunna dokumentera mina utfärder (tex med färdspår och åklängd).
2. att underlätta färdplanering på isen som tex få underlag för att planera så att man hinner i tid till bussen/färjan eller dylikt (hastigheter, avstånd m.m.).
3. att kunna navigering lättare där land och sjömärken saknas/är få samt vid dålig sikt.

Frågan är nu vilket märke och modell som passar bäst in på mina syften?
/Benjamin
 
Till att börja med bör du ju välja nån modell i vilken du kan ladda in kartor, även om den mest basala modell funkar att såväl ruttplanera som navigera med om du har stöd av en vanlig karta så är det ju såväl enklare som ger mer nöje att kunna hänga med direkt på kartan du har på displayen. Färdspår får du givetvis också ur de flesta riktigt basala modeller.

Det du skriver under punkt 2 - tveksamt om du har så mycket mer nytta av en GPS där jämför med en vanlig karta. Menar hur långt det är till bussen, bryggan etc. från där du befinner dig nu ser du ju enklare på ett stort kartblad än på en liten display. Och hur lång tid det kommer att ta för att ta sig dit - ja inte heller det lär ju gps:en kunna svara på. Den funktionen är möjligtvis till nytta i en bilnavigator men knappast på isen.

Slutligen - 3:an. Underlättas definitivt av en modell i vilken du kan ladda ner kartor.

Använder själv Garmins 60csx, den har ju funnits med ett tag nu och med tanke på hur många man ser på isar, kajaker etc. så tycks den ju ha blivit gps:ernas "Volvo V70". Har funkat bra i alla väder. Mest kajak men även på is, i bilen (inte optimalt men funkar), svampskogen och på fjället.
 
FriluftsGPSerna med kartor från

Garmin finns i olika serier. 60-serien och Etrex är ganska krångliga att handha men har bra batteritider. I riktigt kallt väder bör du förvara GPSen i en varm ficka annars lägger batterierna av.

Oregon och Colorado har större skärm är enklare att handha men är lite mera basic.

Alla ovanstående fungerar utmärkt för dina ändamål.

Välj en modell som du har flera kamrater som har så kan du fråga om råd.

Thure
 
vantarna på

Jag har en GPS som kan användas med vantarna på.
Det finns nya modeller med tryckskärm, eller med snurrmojäng, dessa avråder jag från.
Visst är de "vattentäta" men efter att nu sabbat/dränkt två st GPS:er, använder jag dem gärna ändå i en påse och då fungerar bara tryckknappar.
Märke spelar ingen roll. Men är du van att "hitta" programvaror, så kolla lite efter vad som finns.
Det är skönt att kunna byta från Landkarta till sjökort beroende på vad du gör. Och köpa olika kan bli dyrt.
Tyvärr måste jag skriva att det är krångligt att reklamera saker köpta utanför hemmastaden.

Överskådlighet vinns alltid av karta.:)
 
I riktigt kallt väder bör du förvara GPSen i en varm ficka annars lägger batterierna av.

Nackdelen med varm ficka är att delar av ens egen kropp kan blockera några av GPS-satelliterna, vilket kan vara en nackdel om man har GPS'en på kontinuerligt för att få ett färdspår.

Själv har jag löst det problemet på följande sätt: jag lägger GPS'en på toppen av huvudet, under mössan! Då får GPS'en så bra utsikt den kan få mot GPS-satelliterna, och samtidigt får den värme från mitt huvud! Detta kräver förstås en liten och lätt GPS. Själv använder jag en Garmin Geko 201, som med sina blott 65 gram nog är bland det minsta och lättaste man kan hitta i GPS-väg. Dessa 65 gram är mindre än en tredjedel av vad en 60 CSX väger, och mindre än hälften av vad en Vista HCX väger. Batteritiden är också bra - klart bättre än hos "storebror" Geko 301 (som har fler funktioner inom ett lika stort skal, men dessa extra funktioner drar förstås batteri).

Nackdelarna med Geko 201 är i första hand att den saknar kartor (301'an saknar också kartor). Mig stör inte detta - kartorna i GPS'en är ändå så pyttesmå jämfört med en papperskarta. Och det jag i första hand vill ha är färdspåret. Och skulle man åka vilse i en dimma nånstans, då kan man ju ta ut sin position i Rikets Nät från Gekon och sedan titta efter på papperskartan var man är nånstans - kanske kan tyckas lite krångligt, men man lär sig snabbt hur man gör.

Nackdel nummer två är att Geko-modellerna verkar vara utgångna och kan nu vara svåra att få tag på. Så man kanske får leta på begagnat-marknaden. Men de kan fortfarande beställas från amason.com !

En eventuell nackdel nummer tre är att Gekon kräver en traditionell serieport (RS-232) för att man ska kunna överföra t.ex. ett färdspår från den. Moderna datorer saknar ofta helt serieport, så det blir i så fall ett extra tillbehör till sin dator man behöver skaffa.

Själv tycker jag nackdelarna uppvägs av Gekons litenhet och låga vikt - jag skulle inte vilja ha en större GPS än så i min mössa. Jag tänker dock sy en liten ficka för Gekon på insidan av min mössa, så ligger den stadigare där.
 
Gekons

batteritid brukar nämnas som en klar nackdel av de som använt den i långfärdsskridskosammanhang. För enbart färdspårsregistrering finns andra strömsnåla alternativ det finns t ex GPS i vissa kameror men exakt vad de klarar vet jag inte.

Mobiltelefonerna med inbyggd GPS blir allt bättre.

Kartor från Google är inte så dumt men jag har ingen koll på vad nedladdningen av sådan kartor går på om man gör det via mobilen.


Nackdelen med varm ficka är att delar av ens egen kropp kan blockera några av GPS-satelliterna, vilket kan vara en nackdel om man har GPS'en på kontinuerligt för att få ett färdspår. .

De moderna GPSerna med högkänslig mottagare är överlägsna och gekon är nu föråldrad IMHO.

Thure
 
batteritid brukar nämnas som en klar nackdel av de som använt den i långfärdsskridskosammanhang. För enbart färdspårsregistrering finns andra strömsnåla alternativ det finns t ex GPS i vissa kameror men exakt vad de klarar vet jag inte.

Låter inge bra .... kameror brukar ju stänga av sig själv efter X minuter av inaktivitet. Det vill man gärna slippa om man ska använda den till att registrera färdspår. Dessutom tror jag inte det finns en kamera med inbyggd GPS som väger max 65 gram. Och hur länge orkar kamerans batteri med om GPS'en ska vara påslagen hela tiden?


Mobiltelefonerna med inbyggd GPS blir allt bättre.

Det blir dom säkert - men GPS'er i mobiltelefoner är fortfarande leksaker jämfört med en separat GPS. Skaffade själv en SE C702 i somras för att jag var nyfiken på GPS-funktionen, men jag blev besviken på den. Dessutom minskar batterilivslängden på mobilen högst påtagligt om man låter mobilens interna GPS vara på hela tiden.


Kartor från Google är inte så dumt men jag har ingen koll på vad nedladdningen av sådan kartor går på om man gör det via mobilen.

Räkna med en eller ett par tior per utflykt. Eller mer, beroende på hur mycket kartor du laddar ner. Det var i alla fall ungefär så mycket det kostade mig då jag lekte med Google Maps på min SE C702 i somras. Man vill inte ladda ner kartor dagligen för den kostnaden, men lite då och då är det helt OK. Tycker dock kartorna på Google Maps lämpar sig bäst för färd på land, på vägar.


De moderna GPSerna med högkänslig mottagare är överlägsna och gekon är nu föråldrad IMHO.

Det är mycket som är "föråldrat" men som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Fasthälsskridskor t.ex..... :) ...Gekon funkar förstås bäst tillsammans med en dator som är såpass föråldrad att den fortfarande har en klassisk serieport.

Gekon har dock fortfarande den stora fördelen att ha en vikt som är så låg som 65 gram. Jag har helt enkelt blivit lite bortskämd med en så liten och lätt GPS och vill ogärna byta till något som är större och klumpigare. Men om du känner till en modern GPS som väger lika lite, då är jag intresserad. Några tips? Den moderna GPS'en ska förstås vara minst lika bra som en Geko för att vara intressant, så inbyggda GPS'er i mobiler och kameror lär falla på det kravet.

Modernt är inte alltid bättre än "föräldrat"...
 
Gekon har dock fortfarande den stora fördelen att ha en vikt som är så låg som 65 gram. Jag har helt enkelt blivit lite bortskämd med en så liten och lätt GPS och vill ogärna byta till något som är större och klumpigare. Men om du känner till en modern GPS som väger lika lite, då är jag intresserad. Några tips?

Garmin säger 96 gram för en Geko 201 med batteri och det gissar jag på att du har, annars är den inte så kul :)

Samtliga Forerunner ligger under det. Edge 205/305 ligger på 88 gram, Edge 605/705 ligger på 105 gram, så lite mer att du inte märker det.
 
Edge 705

är väl cykelmodellen med kartmöjlighet. Kan vara vettig men LiIon batteriet håller bara en dag och är fast monterat vill jag minnas.

Storleken är jämförbar med Gekon.

Forerunnermodellerna 205, 305 och 405 har högkänslig mottagare men ingen kartmöjlighet. Jämför via www.garmin.com

Thure
 
Senast ändrad:
Garmins Forrunner-modeller har inbyggt batteri. Har man glömt att ladda batterierna eller om batterierna av annan anledning tar slut, är det stopp.
Med en GPS som har vanliga LR6/AA batterier är det lätt att byta till dom uppladdade reservbatterierna jag har med.
Och då den nya kameran också använder LR6/AA så kan jag i nödfall ta batterierna ur kameran, för en hel trackfil vill jag alltid ha (digitala dagboken).

Per
 
Jag tror jag börjar förstå vad "modern" betyder när det gäller GPS: i vissa avseenden är moderna GPS'er sämre än "föråldrade" GPS'er....

Både Forerunner och Edge är av ungefär samma vikt som Geko, OK. Men GPS-delarna i dem har sämre funktionalitet än Geko - istället finns en massa annat krafs som pulsmätare och annat som inte behövs för orienteringsfunktionen. Forerunner och Edge är istället "sport-monitorer", där GPS'en kommer lite i bakgrunden. GPS-funktionen i Forerunner och Edge verkar snarare vara jämförbar med inbyggda GPS'er i mobiltelefoner.

Så för att förtydliga: om någon kan hitta en modern GPS som väger max ungefär lika mycket som en Geko (65 gram utan batterier, 88 gram med), och som i sin GPS-funktion inte är sämre än Geko, då är jag mycket intresserad.

Det jag kan göra med min Geko är t.ex. att få ut koordinater i Rikets Nät, så man kan kolla upp sitt läge på den Gröna Kartan (pappersversionen). Det vill jag inte avstå från bara för att få en "modern" GPS, då fortsätter jag hellre använda min "föråldrade" Geko. En uppgradering ska innebära en förbättring, inte en försämring, tycker jag!

En annan trevlig funktion i Geko är att man kan få fram solens upp/nedgång där man är. Kan iofs kollas upp i förväg, men det är ändå trevligt att ha det tillgängligt. Ska jag byta till ny GPS ska den funktionaliteten finnas med där.

Att GPS'en ska gå på utbytbara standardbatterier (uppladdningsbara eller engångs) är också ett krav - annars kan man ju inte ta med sig extra batterier och byta ifall batterierna i GPS'en skulle ta slut. Här misslyckas både ForeRunner och Edge - batteriet där är uppladdningsbart och inbyggt, så det kan inte bytas ut (annat än på verkstad).

--------------------------------------------------

Det här med att moderna apparater blir lite sämre än "föråldrade" apparater är inget unikt för GPS'er. Ett annat exempel är radiostyrda klockor: för ca 15 år sen kom dom i regel med en liten speciell sifferdisplay som talade om hur många timmar det gått sedan klockan lyckats ställa sig rätt med hjälp av radiosignalen. En sådan display finns aldrig på dagens radiostyrda klockor - där har man ingen aning om ifall dom senast ställde sig för max en timme sedan, eller om det har gått några dygn eller mer sedan klockan lyckades ta in tidssignalen via radio. Jag har några radiostyrda klockor av den "gamla" modellen med denna extra display, och jag är rädd om dom, för sådana finns inte längre att få tag på - dom är tydligen "föråldrade".... men dom är bättre!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
leffenisse Appar för GPS-spår? Långfärdskridsko 8
frhol Mobil som GPS Långfärdskridsko 15
bbb Glömd GPS, Kaggeholms övre p-plats, Ekerö 16/1 Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6
rohubi GPS Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.