Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar??

Hej på er!

Jag är total novis på långfärdsskridskor men hade turen att få presentkort på Lundhags långfärdsskridskor när jag fyllde år.

Nu funderar jag vad tusan jag ska välja för något, jag har som sagt ingen aning om de olika typerna som verkar finnas, men jag skulle vilja använda nåt par av de befintliga pjäxor och kängor som jag redan äger, om det är en bra idé vill säga??
Det är begränsat till Lundhags, så kanske blir lite enklare att välja? :)

Jag äger idag:

1. Salomon skatepjäxa med 2st byglar under främre delen av pjäxan.
2. Turpjäxor Crispi med en bygel där under (NNN BC?) Tro de heter Crispi HTG, det är läderpjäxor iaf.
3. Meindl Island vandringskängor mellanhöga, ungefär samma som Crispi i höjd.

Vilka av dessa kan funka bäst, tillsammans med vilka skridskor?
http://shop.lundhags.se/

Tusen tack på förhand!
/Villrådig nybörjare :)
 
Hej på er!

Jag är total novis på långfärdsskridskor men hade turen att få presentkort på Lundhags långfärdsskridskor när jag fyllde år.

Nu funderar jag vad tusan jag ska välja för något, jag har som sagt ingen aning om de olika typerna som verkar finnas, men jag skulle vilja använda nåt par av de befintliga pjäxor och kängor som jag redan äger, om det är en bra idé vill säga??
Det är begränsat till Lundhags, så kanske blir lite enklare att välja? :)

Jag äger idag:

1. Salomon skatepjäxa med 2st byglar under främre delen av pjäxan.
2. Turpjäxor Crispi med en bygel där under (NNN BC?) Tro de heter Crispi HTG, det är läderpjäxor iaf.
3. Meindl Island vandringskängor mellanhöga, ungefär samma som Crispi i höjd.

Vilka av dessa kan funka bäst, tillsammans med vilka skridskor?
http://shop.lundhags.se/

Tusen tack på förhand!
/Villrådig nybörjare :)

Beror på vilken bindningslösning du väljer. Du kan använda dina vandringskängor om om du köper till en bygel frame vid tån.

Du borde också kunna använda din skatepjäxa om du köper Salomons bindning. Törs inte svär på hur lämpad längdpjäxor är för långfärdsåkning.

Hör med din sportaffär. De har koll.

/ Daniel
 
Om jag vore du så skulle jag välja att åka med Crispi turpjäxan (NNN BC) som passar till Lundhags Delta NNN BC och Nordic NNN BC.
Kör själv med en Lundhagssko och Nordic NNN BC. Tycker det är en bra kompromiss när det gäller det mesta.

Körde innan ett tag med vandringskänga och skridsko med bygel över skons främre del. Detta tyckte jag fungerade bra men inte lika bra som NNN BC-löshäl.

Lundhags har inga skridskor med Salomonbindningar men det gå ju i och för sig att lösa. Jag skulle dock inte rekommendera skatepjäxor pga problem vid promenader mellan sjöar. Har hört både ris och ros om detta men jag tycker det verkar obekvämt och halt.

Avslutningsvis kan man väll säga att alla tre alternativen fungerar men är bra på olika saker. Fundera på om du vill ha lös häl eller inte. Vad du prioriterar högst rörande promenader, snabbåkning m.m.

/Benjamin
 
Lundhags har inga skridskor med Salomonbindningar men det gå ju i och för sig att lösa. Jag skulle dock inte rekommendera skatepjäxor pga problem vid promenader mellan sjöar.

Jag har haft Salomonbindning på mina Lundhags, jag är iaf. 95% säker att det är Lundhags jag har. :D Passar utan modifieringar.

Håller med om att skatepjäxor verkar för hala för att promenera med, beroende på hur man åker kan det ju bli en del landtransport.
 
Har du ett par Meindl-kängor sen tidigare kanske det är ett bra argument för att välja den. Lundhags Multiskate som har en bindning gjord för kängor är helt OK. Lite stela att åka på tycker jag, men sådant är lite personligt.

Annrs tycker jag att Crispi är det bästa alternativet. Som tidigare skrevs är en Salomon alternativet inte så kul vid promenader mellan sjöar, vilket det ofta kan bli. De är jobbiga att ens ta sig till bilen med. Crispi har väldigt bra, vridstyva och stadiga, modeller.

Hoppas det blir is snart så du får komma ut och köra lite! Och vi andra också naturligtvis :)
 
Kommer du att promenera?

I så fall skulle jag satsa på NNN BC obs icke automatbindning då sådana har en tendens att frysa hurvida Lundhags levererar med eller utan bindning vet jag inte men det kan du se på deras hemsida, Salomons Pilotbindning lär vara bra men sulorna inte så bra för promenad.

En skridskopjäxa bör gärna vara ett halvnummer tightare än motsvarande känga för vandring eller ländskidåkning.

Thure
 
Tack för era svar!

Kanonbra att få olika synpunkter av er mer erfarna på detta område :)
Som svar på om jag kommer promenera har jag ingen aning eftersom jag aldrig åkt långfärdsskridskor ;)

Jag går just nu en nybörjarkurs och tog med mig Crispikängorna dit, kursledaren tyckte dock att de var för mjuka i lästen för skridskoåkning, synd för de är grymt bekväma!

Jag åker en hel del skate annars, så det lutar åt att jag kör på skatepjäxorna trots allt med passande Salomonbindning. Om man blir biten och upptäcker att det finns bättre alternativ får man väl uppgradera då :)

Stort tack för alla svar och hoppas att vi snart får komma ut och glida!

/Tobias
 
Jag går just nu en nybörjarkurs och tog med mig Crispikängorna dit, kursledaren tyckte dock att de var för mjuka i lästen för skridskoåkning, synd för de är grymt bekväma!

Hade antagligen inte jag tyckt. Om man kan ställa in skenans postion optimalt i sidled blir behovet av kraftigt stöd på sidan av vristerna mindre. Men en poäng är definitivt att stöd här är mera nödvändigt hos en del åkare och hos nybörjare.

Att för dig börja med skatepjäxorna verkar vara en bra utgångspunkt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelle Bomb Total apati bland skridskofränder Långfärdskridsko 9
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
pal2 Nybörjarfråga bindningar/kängsystem Långfärdskridsko 6
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.