Byta bindning?

Hej
Jag är en nybörjare som åker på ett par billiga skridskor med bakbindningar av remmodell. Om jag förstått saken rätt är skenorna identiska på billiga och dyra modeller. Det som skiljer de olika modellerna åt är bindningarna.

Om detta stämmer känns det onödigt att köpa helt nya skridskor. Finns det möjlighet att köpa nya bindningar av högre klass till mina skenor om jag tröttnar på att handskas med trilskande remmar? Går det köpa lösa bindningar?

Tacksam för svar:)
 
Dyrt!

Det går att köpa det mesta som reservdelar, men det är tveksamt om det är lönsamt.
Almgrens Step In bakbindning kostar 1400 kr. Nya hela skridskor 2000 kr och då är dom ju nya alltigenom. I bästa fall kan du sälja dom andra för mellanskillnaden (beror på vad det är för något).
 
Min far byggde sina skidskor för många år sedan. Lämpliga aluminiumprofiler och en lämplig skena. Som bak bindning har (eller hade) han en gammal typ av längdbindning som förr fanns i de flesta sportaffärer (samma typ som telemark fast med fjädrarnas fästpunkt längre bak för att hålla ner foten). Den ser i princip ut som den som jag har på mina haglöfs me fungerar betydligt mycket bättre.
 
Re: Dyrt!

cwmint; sa:
Almgrens Step In bakbindning kostar 1400 kr. Nya hela skridskor 2000 kr.
För att undvika missförstånd:
Bakbindningen till Almgrens Snabb, vilken jag syftade på, är billigare än till Almgrens Klick In. Ett par nya Almgrens Snabb kostar 1000.- i Göteborg.

/Benny
[Ändrat av bennys 2002-02-05 kl 17:29]
 
Uppgradera till lös häl

Prunus padus; sa:
Finns det möjlighet att köpa nya bindningar av högre klass till mina skenor om jag tröttnar på att handskas med trilskande remmar? Går det köpa lösa bindningar?

Tacksam för svar:)

Varför inte satsa på löshäl med en gång. Jag ser inget skäl att mellanlanda på någon sofistikerad hälbindning. Mer om lös häl finns det på flera tidigare trådar här på forumet samt i den nyligen uppdaterade boken långfärdsåkning på skridsko.

Hälsningar Thure