Byta bindning?

Hej
Jag är en nybörjare som åker på ett par billiga skridskor med bakbindningar av remmodell. Om jag förstått saken rätt är skenorna identiska på billiga och dyra modeller. Det som skiljer de olika modellerna åt är bindningarna.

Om detta stämmer känns det onödigt att köpa helt nya skridskor. Finns det möjlighet att köpa nya bindningar av högre klass till mina skenor om jag tröttnar på att handskas med trilskande remmar? Går det köpa lösa bindningar?

Tacksam för svar:)
 
Dyrt!

Det går att köpa det mesta som reservdelar, men det är tveksamt om det är lönsamt.
Almgrens Step In bakbindning kostar 1400 kr. Nya hela skridskor 2000 kr och då är dom ju nya alltigenom. I bästa fall kan du sälja dom andra för mellanskillnaden (beror på vad det är för något).
 
Min far byggde sina skidskor för många år sedan. Lämpliga aluminiumprofiler och en lämplig skena. Som bak bindning har (eller hade) han en gammal typ av längdbindning som förr fanns i de flesta sportaffärer (samma typ som telemark fast med fjädrarnas fästpunkt längre bak för att hålla ner foten). Den ser i princip ut som den som jag har på mina haglöfs me fungerar betydligt mycket bättre.
 
Re: Dyrt!

cwmint; sa:
Almgrens Step In bakbindning kostar 1400 kr. Nya hela skridskor 2000 kr.
För att undvika missförstånd:
Bakbindningen till Almgrens Snabb, vilken jag syftade på, är billigare än till Almgrens Klick In. Ett par nya Almgrens Snabb kostar 1000.- i Göteborg.

/Benny
[Ändrat av bennys 2002-02-05 kl 17:29]
 
Uppgradera till lös häl

Prunus padus; sa:
Finns det möjlighet att köpa nya bindningar av högre klass till mina skenor om jag tröttnar på att handskas med trilskande remmar? Går det köpa lösa bindningar?

Tacksam för svar:)

Varför inte satsa på löshäl med en gång. Jag ser inget skäl att mellanlanda på någon sofistikerad hälbindning. Mer om lös häl finns det på flera tidigare trådar här på forumet samt i den nyligen uppdaterade boken långfärdsåkning på skridsko.

Hälsningar Thure
 
Montera skidbindning

Jag delar Thures synpunkt.

Själv köpte jag ett par Rottefella BC bindningar för ca 400 kr och monterade på mina gamla Almgrens som tidigare hade rembindning. Det enda jag behövde göra var att fila upp två spår vinkelrätt mot de befintliga spåren och montera bindningen med M5 skruvar, brickor och låsmutter.

Utöver detta borrade jag ett nytt hål för skruven längst fram i bindningen; men sannolikt behövs inte detta.

Jag är mycket nöjd med resultatet.

/Peter
 
Bygg bakbindningen själv!
Man kan göra en bra bakbindning "m/step in" av ett par långa plåtgångjärn, som man stukar till lite plus ett par sargsprintar med långskruv av den typ Ikeamöblerna sätts samman med. Allt kan köpas i järnhandeln för under hundralappen, såvida grejorna inte redan finns i skrotlådan under arbetsbänken i hobbyrummet.
Spärren består av en fjäderbelastad 20mm mutterbricka, som "tippar" över en kant och låser stenhårt. Konstruktionen har fungerat utmärkt hittills under säsongen. Skrillorna sitter hårt nedpressade mot fotplattan och har aldrig ramlat av, sedan inställningen väl gjorts korrekt. Lossas med ett enkelt handgrepp.
Experimentera mera! Nyköp mindre!
Varma ishälsningar från Islägg.
 
Använd gamla slalombindningar...

Gå till någon loppis och kolla in gamla slalomskidor. Sådan brukar man kunna få för en femtiolapp...
Jag har erfarenhet av två typer av bindningar, sk plattbindningar kan man använda genom att ta bort bakbygeln och sedan såga ut färstpunkterna ur plattan och fästa dess under aluminiumprofilen på skridskon. Ta sedan bakbygeln och sätt dit den på skridskon. Detta fungerar utmärkt (lite svårt att förklara dock). Annars kan man ta gamla markerbindningar (sådan med synliga fjädrar på). Dessa är klart snyggast(!) men lite tyngre. Kräver ingen modifikation.
Båda dessa lösningar kräver pjäxa med styv sula och klack...
 
Tackar för alla tips

Man får tacka för alla tips. Den dåliga vintern gör dock att ett eventuellt byte får dröja till nästa säsong. Jag har knappt hunnit använda remmarna ännu och lite slitna tycker jag nog att de skall vara innan jag nyinvesterar.

mvh

Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nisse_ byta bindning Långfärdskridsko 5
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
islägg Byta sprucken skena Långfärdskridsko 5
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Jap_a långfärdskridskor med telemark bindning? Långfärdskridsko 3
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
L.A. Placering bindning Långfärdskridsko 7
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Cykelsko (spd) och bygga egen bindning. Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
F0xx Salomon Pilot Bindning Långfärdskridsko 3
rohubi Placering av bindning i längsled? Långfärdskridsko 8
Ix Vanligt snabbbindning vs. "snowbord" bindning Långfärdskridsko 10
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
eck Bindning spruckit Långfärdskridsko 2
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
Blekingepaddlare Salomon X-adventure Raid Boot med passande bindning Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
f91jsw Bindning? Långfärdskridsko 1
TobbeH BC-bindning Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.